Stig teki ensimmäisen tiedusteluhyökkäyksen fossiilisarjan ulkopuolisille taistelutantereille. Isku kohdistui XON cupin kolmanteen osakilpailuun ja taistelukenttänä toimi Kaanaan rata. Itse kisatapahtumat on valehdeltu erillisesä raportissa, joten tämä sepustus keskittyy kuvailemaan Tattarisuon kotikentän ulkopuolelta löytyvää uutta uljasta maailmaa.

Kaanaa

Miika, uusi auto ja uusi rata

Miika, uusi auto ja uusi rata

Kaanaan karting rata (http://www.kaanaakarting.com/) sijaitsee n. 40km Tampereelta pohjoiseen. Se on perus-spekseiltään hyvin lähellä Tattarisuon rataa. Suurinpiirtein yhtä leveä ja ainoastaan 10 metriä lyhyempi. Molemmat on päällystetty asfaltilla ja niitä kierretään mikroautoilla. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Siinä missä Tattis on suhteellisen hidas ja tekninen sisältäen peräti seitsemän (lähes) 180 asteen kurvia, Kaanaa on nopea sisältäen vastaavia mutkia vain kolme. Nopeita, haastavia mutkia on useampia ja se on ainakin vaihtelun vuoksi hieno juttu. Radan nopeampi luonne näkyy myös kierrosajoissa. Kun Tattiksella huippuajat Raket 120:llä Vegan SL8 kumeilla pyörivät siinä 57 sekunnin pinnassa, niin Kaanaassa mennään parhaimmillaan kierros ympäri 47 sekunnissa (tai siis nopeimmat menevät.. ;-). Keskinopeudella mitattuna tämä tarkoittaa Tattis ~69km/h; Kaanaa ~83km/h. Ero on siis todella suuri. Auton tekniikkaan tämä vaikuttaa siten, että käytössä on 77-hampainen takaratas, jolloin verrattuna Tattikseen (takaratas 85-hampainen) huippunopeus on suurempi, mutta alavääntö heikompi. Kaanaassa kannattaa myös käyttää lyhyempää pakoputken holkkia kuin Tattiksella.

XON cup

XON cup (http://www.xonsport.fi/) on vaihtoehtoinen Raket 120 moottorilla varustetuille karteille tarkoitettu kilpasarja. Keimola FK:n fossiilisarjaan verrattuna se on tavallaan monipuolisempi ja vapaampi. Itse cupissa ajetaan tänä vuonna viisi osakilpailua joiden päälle vielä pari cuppiin kuulumatonta XON tapahtumaa. Kaikki cup tapahtumat kisataan eri radoilla ja jokaisessa osakilpailussa on 6-8 erää, joista kukin joukkue / kilpailija osallistuu jokaiseen. Osallistua voi joko yksityishenkilönä tai tiiminä ja joko koko sarjaan tai yksittäisiin kisoihin. Eli osallistumisformaatti antaa aika paljon vapausasteita kisaajille. Tekninen puoli on sitten tarkemmin rajoitettu. Käytännössä kalusto ja säännöt ovat hyvin lähellä fosareiden sääntöjä. Muutama poikkeus kuitenkin löytyy. Käytettävä takaratas on määritetty kullekin radalle erikseen. Kuivalla kelillä ajetaan samoilla SL8:illa kuin fosareissakin (renkaiden kokonaismäärä tosin on rajoitettu per kilpakausi), mutta sateella käytetään fosareista poiketen sadekelin kumeja (joita Stig ei luonnollisesti omista). Itse kisatapahtuma eroaa fosareista siten, että käytössä on aika-ajot, joiden perusteella lähdetään ekaan kisaerään. Seuraaviin eriin startataan edellisen erän maaliintulojärjestyksessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jyvät erottuvat akanoista heti alussa ja myös pysyvät erillään. Eli nopeimmat ajavat koko ajan kärjessä ja vähän hitaammat tulevat perässä minkä osaavat.

Stig osallistui XON cupin kolmanteen osakilpailuun, joka samalla oli saanut lisäarvonimen Ultimate Raket 120 Challenge, eli U.R.C Mitä tämä legendaariseksi ja mystiseksi mainostettu U.R.C sitten tarkoitti jäi hieman mysteeriksi, mutta todennäköisesti se keräsi normia enemmän Raket pilotteja paikanpäälle. Etukäteen hevosmiesten tietotoimisto oli levittänyt huhua sarjan kovasta tasosta ja kyllähän nämä huhut paikkansa pitivät. Mutta siitä siis enemmän kisaraportissa..

Stig Kaanaassa

Stig Kaanaassa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.