Citius

Vuosi 2013, jolloin kaikki olivat horoskooppimerkistä riippumatta vesimiehiä, on historiaa ja uusi, parempi, kilpakausi aivan mutkan takana. Tällä kertaa Stig on tavoistaan poiketen valmistautunut – ajohanska sydämellä – hyvin. Tärkeimpänä asiana uuteen uljaaseen aikakauteen on uusi runko, joka ehkä on hieman kilometrejään vanhempi, mutta lähes täysin uuden veroinen. Siitä metallihärpäkkeestä on myös pidetty huolta. Perinteisen kevättuunaussession on korvannut Miikan pitkin talvitaukoa jatkunut projekti, jossa uutta rakettipakettia on kasattu kaikkia kompromisseja vältellen rauhassa pala palalta tähtäimessä auto, jossa Stig tiiminä pääsisi tilanteeseen missä menestyksen puuttesta voidaan syyttää pelkästään kuskeja – ei kalustoa.

Uusi Stigmobile

Uusi Stigmobile

Huolellista valmistautumista on avittanut varhainen kevät, joka mahdollisti Stigin ratadebyytin jo maaliskuun puolella, lähes kuukautta aikaisemmin kuin minään muuna vuonna. Testit ovatkin sujuneet sekä vauhdin että kierrosmäärien osalta erittäin lupaavasti, vaikka aivan viimeisessä sessiossa tulokset hieman hämmensivät stigejä. Silti testikauden oikeastaan ainoa negatiivinen yllätys on ajoasento uudessa rungossa, joka tiimin persjalkaisimmille kuskeille on suontavetävän epäergonominen. Tähänkin ongelmaan on keinot identifioitu ja pääasia kuitenkin on että kello tykkää.. Ja sehän tykkää kun auto käyttäytyy edeltäjiään rauhallisemmin ja loogisemmin. Erityisesti jarrutuksissa ja mutkiin sisään ajettaessa eron huomaa hanurituntumalla.

 

Altius

Kun jo ennen viime kautta päätimme olla tuijottelematta sarjatilannetta ja keskittyä muihin tavoitteisiin, niin tällä kertaa Stig tähtää taas vakaasti ylöspäin. Rima on asetettu top 6:een. Se on vaativa tavoite. Mutta Stigin kypärää ei huimaa, vaikka ehkä pitäisi jos tilastoja tuijottelee. Ne nimittäin kertovat, että meidän pitäisi saavuttaa kauden aikana n.470 pistettä. Tämä taas tarkoittaa (poistettavat pisteet huomioiden), että keskimääräinen kisaeräsijoitus on neljäs. Siitä voi sitten ekstrapoloida, että jokaisessa kisatapahtumassa pitäisi ajaa vähintään yksi, mieluiten kaksi top 3 sijoitusta. Viime vuoden kalustolla ja nykyisillä kuskeilla se ei millään onnistuisi säännöllisesti. Siksipä Stig toivoo, luottaa ja uskoo uusitun kaluston tuovan muutaman ratkaisevan kymmenyksen lisävauhtia ja samalla avaimet uusiin sijoituksiin.

 

Pre-season testejä

Pre-season testejä

Fortius

Stig on nyt voimakkaampi kuin koskaan. Koneet on huollettu niin, että varastosta löytyy parikin myllyä millä voisi lähteä uhmakkaasti kisaamaan. Kuskien luottamus omiin taitoihin on viime vuoden top 3 sijoitusten jäljiltä kunnossa. Ja uusien sääntöjen mukainen R95 mallin pakoputki, tarjoaa vanhaa putkea paremman väännön. Tämä etu on tietysti kaikilla muillakin tiimeillä, jotka viime kaudesta ovat putkimallia vaihtaneet.

Muutakin uutta Stigin kisasysteemeihin on ilmaantunut. Tiimin uutena kilpailunumerona on 17 ikonisen 77:n oltua jo varattuna (numero siirtyi Stigin vanhan auton mukana uusille omistajille). Lisäksi kisa-auton etukatteeseen on ilmestynyt GoPro tallentamaan kaikki kisaerien kötöstykset ja sankariohitukset. Ehkäpä kyseisen laitteen tuottamaa sisältöä tutkimalla paljastuu myös vinkkejä, joiden perusteella kuskit onnistuvat parantamaan omia suorituksiaan sekä perusnopeuden että spesifisten kisatilanteiden osalta. Kaikki tämä huomioiden Stigin varikkoleirissa kollektiivinen fiilis kauden alla on jännittyneen optimistinen. Ei muuta kuin kausi käyntiin ja kohti kärkeä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *