Kisa-auton joutsenlaulu

Kisa-auton joutsenlaulu

Ennakkovalmistelut

Irronnut konekopan pultti – murtunut pakoputki – konerikko – katkennut kaasuvaijeri. Tähän jatkumoon Stig ei kaivannut uutta jäsentä, sillä tänä vuonna kausi oli tarkoitus kruunata virheettömän suorituksen tuottamalla loistalla tuloksella upeassa kisassa. Tuloksella, jota Stig ei neljänä ensimmäisenä vuotenaan ole edellä mainituista teknisistä ongelmista johtuen kyennyt kestävyyskisassa saavuttamaan. Jälleen valmistautuminen kisaan oli tehty mahdollisimman huolellisesti kun autoa oli tuunattu sekä radalla että tallissa. Viime vuodesta viisastuneena myös kaasuvaijeri oli vaihdettu uuteen. Kisastrategia oli suunniteltu samanlaiseksi kuin mitä viime vuonna yritettiin, mutta se lensi romukoppaan kisa-aamuna kun tuomaristo oli julistanut viimehetken sääntölisäyksen, joka määritti kuskien minimi- ja maksimiajoajat uudestaan, niin että yhdellä tankkauksella kisaa ei ollut mahdollista selvittää. Niinpä Stigin strategiaryhmä laski pikavauhtia optimaalisen vaihtoehtosuunnitelman ja samalla kuskien ajojärjestystä muutettiin, koska bensamäärät eivät enää rajoittaneet sitä mitenkään.

Tiimejä oli tänä vuonna selviytynyt lähtöviivalle ilahduttavasti 34 kappaletta. Lähtöjärjestys määräytyi tuttuun tapaan fossiilisarjan tulosten perusteella ja Stigin tapauksessa se tarkoitti lähtöruutua numero 9. Edessä siis kolme tuntia armotonta mekaanista, fyysistä ja psyykkistä rääkkiä Tattarisuon vauhtipyhätössä. Sen päätteeksi sitten katsotaan seisooko lopussa kiitos vai otsajorma.

 

”It’s 180 minutes to chequered flag, we got two tanks of gas, three fast drivers, it’s cold and we’re wearing crash helmets. – Hit it!”

Joni avausosuudella

Joni avausosuudella

Kierrokset 0-56 / Joni

Nopein kierros: 58,666
Jonilta odotettiin samanlaista vahvaa avausosuutta kuin vuosi sitten, mutta ilman jarrujen kanittamisesta johtuvaa lievää hyytymistä stintin loppuosalla. Homma ei kuitenkaan käynnistynyt ihan suunnitelmien mukaisesti Jonin suorittaessa spinnaussimulaation heti lämmittelykierroksen ykkösmutkassa. Sieltä äijä rimpoi itsensä hämmentävän liukkailla renkailla takaisin omalle paikalleen ennen lähtövaloja vain pudotakseen ensimmäisellä kierroksella sijalle 14 ja toisella kierroksella yhden pykälän lisää. Alimmillaan Joni oli kierrokset 6-9, jolloin Stigin sijoitus oli 16. Vähitellen Middle Stig sai itsensä ja renkaansa lämpenemään. Alkoi nousu kohti top kymppiä. Muutaman ohituksen jälkeen Joni löysi itsensä sijalta 12 ja muodosti tiiviin kolmikon tiimien 11 ja 14 kanssa. Kisa näytti etenevän hyvässä rytmissä, kunnes 41 kierroksen avausmutkassa kolisi. Takaa nimittäin tuli kierroksen jäljessä matkannut Team Team (77) ja esitti täysin holtittoman ohitusyrityksen. Syyttöminä sijaiskärsijöinä toimivat sekä Stig, että tiimi 11. Sijoituksia se ei maksanut kuin yhden ja aikaakin vain noin 10 sekuntia, mutta kolari uhkasi tuhota Stigin koko kisan, koska upouusi ilmanputsari irtosi etukiinnikkeestään. Joni oli ymmärrettävästi kiukkuinen kuin aliravittu ampiainen. Yhden ohituksen ja parin varikkokäynnin seurauksena Stigin sijoitus nousi kierroksella 54 kymmenenneksi. Kolme kierrosta myöhemmin Joni kurvasi kilpurinsa varikolle.

 

”I see you have constructed a new fuelling system. Your skills are complete. The force is strong with you young Stig.”

Kuski vaihtoon. Varikkomiehistö myös.

Kuski vaihtoon. Varikkomiehistö myös.

Kierrokset 57 – 120 / Tero

Nopein kierros: 58,444
Kuten tunnettua, Stig ei koskaan mene sieltä missä aita on matalin – Stig menee sieltä missä aita on jo kaatunut. Tällä kertaa Stigin salainen ase kestävyyskisaan oli tankkaamisen korvaaminen koko bensatankin vaihtamisella. Tälläkään kertaa hyvä idea ei käytännössä toiminut.. Vaihtotankki ei meinannut millään asettua paikalleen ja aikaa tuhraantui puolentoista kierroksen verran. Stig putosi peräti sijalle 24 ja kauas niistä tiimeistä kenen kanssa Stigin nopeutensa puolesta pitäisi kilpailla. Mutta puikoissa oli nyt Tero ja ajovuoroa oli yli tunti tilanteen parantamiseen. Ohituksia alkoikin tulla liukuhihnalla. Suurin osa niistä tapahtui eri kierroksella olevia kisaajia vastaan, mutta myös sijoitusta nostavia ohituksia oli puolen tusinaa. Makoisin ohitustilanne oli nopeassa nelosmutkassa onnistuneesti suoritettu tuplaohitus. Lisäksi muiden tiimien teknisten ongelmien ja varikkokäyntien myötä Stigin sijoitus nousi tasaisen tappavasti läpi koko Teron stintin. Kierroksella 96 Fast Stig ajoi tiimin nopeimman kisakierroksen (58,444) ja kierroksella 118 oli menetetyt asemat valloitettu takaisin Stigin murtautessa uudestaan top kymppiin. Kierroksen 120 päätteeksi oli aika suorittaa toinen ja viimeinen pitstoppi.

 

”Mennäänpäs mokoman varikkosuoran yli, että heilahtaa. Siellä jo toiset ovat ykkösmutkan jarrutuksessa”

Ruutulippu. 179 kierrosta takana.

Ruutulippu. 179 kierrosta takana.

Kierrokset 121 – 179 / Miika

Nopein kierros: 59,403
Tälläkään kertaa varikkokäynti ei sujunut aivan ongelmitta irronneen ilmanputsarin ollessa vääntynyt niin kummalliseen asentoon, että moottorin pakollista sammuttamista piti hetki ihmetellä. Stoppi oli kuitenkin monta kertaluokkaa parempi ja nopeampi kuin ensimmäinen yritys ja Stig palasi radalle sijalla 13. Viimeisenä ajovuorossa mylvi tällä kertaa Miika ja tavoitteena tuoda auto mahdollisimman suurella keskinopeudella ruutulipulle. Sijoituksen kannalta Miika palasi radalle melko rauhalliseen väliin, sillä eteenpäin lähimpään kilpailijaan oli matkaa yli 40 sekuntia ja taaksepäin turvaväliä oli myös riittävästi. Silti actionia radalla oli jatkuvasti ja Big Stig sai demonstroida myöhäistäkin myöhäisempiä jarrutuspaikkoja aivan riittävästi. Kestävyyskisan luonteeseen kuuluu, että kalusto ei kestä. Ainakaan kaikilla. Tällä kertaa se kesti Stigillä, mutta 145 ja 179 välillä neljä Stigin edellä ajanutta tiimiä kohtasi teknisiä ongelmia, joista jokainen nosti Stigin sijoitusta pykälällä. Viimeinen näistä tapahtui lähes maaliviivalla kun Kartelli kisan johdosta joutui keskeyttämään. Jos heidän autonsa olisi kulkenut 200 metriä pidempään, olisi Stigin sijoitus ollut kymmenes, mutta ei kulkenut joten Stig päätyi yhdeksänneksi neljä kierrosta voittajille hävinneenä. Ruutulipun heiluessa Miika oli kaventanut eron edellä ajaneeseen tiimiin alle 15 sekuntiin, mutta matka loppui kesken.

Stigin sijoituskehitys

Stigin sijoituskehitys

Yhteenveto

Ensimmäistä kertaa Stig selvitti kestävyyskisan ilman teknisiä ongelmia. Lopputulos oli kohtuullinen, eli 9/34. Harmittamaan jäi kaikki se tuhlattu aika varikkokäynneillä. Ilman varikko-ongelmia Stig olisi kamppaillut sijoista 5-7. Tyytyväinen pitää silti olla. Mutta ei täysin.

Kierroksia Stigille mahtui kisapäivään yhteensä 196, joista 15 lämmittelyssä ja 181 kisassa mukaanlukien lämmittely- ja jäähdyttelykierros.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *