Ennakko

Kauden vika sarjakisa. Pistetilanne fossiilisarjassa sellainen, että sijoitusta on käytännössä mahdotonta nostaa, kun lähin tiimi edellä on kolmentoista pisteen päässä. Sijoituksen laskeminen sitä vastoin onnistuisi hyvinkin helposti, sillä kaksi tiimiä vaani perässä pisteen päässä ja muutama muukin lähituntumassa. Sinänsä loppusijoituksella top kympin ulkopuolella ei ole mitenkään järisyttävän suurta merkitystä, mutta haussa olivat silti kunnon kisatulos ja hyvä mieli.

 

Kolme rinnan

Kolme rinnan

Erä 1 / Miika

Lähtöpaikka 14; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58.304
Miikan eräkoostumus oli opportunistinen. Lähtöpaikka häntäpäässä, kaikki nopeimmat edessä ja kolme ensimmäistä lähtöriviä miehitetty häntäpään tiimeillä. Luvassa siis actionia. Noh.. sitä saa mitä tilaa. Miikan lähdön alkuvaihe – eli ensimmäinen mutka – sujui hyvin, mutta seuraava mutka meni sitten nurmikon puolelle (ja vielä oudosti sisäreunasta) kun Miika mankeloitiin ulos radalta. Siinä rytäkässä tippui sijoituksia niin paljon, että nousu piti aloittaa lähes hänniltä. Sinnikkäs ja hellittämätön haastaminen sitten jatkuikin ihan ruutulipulle asti. Sijoituksen kohottaminen sujui suhteellisen suoraviivaisesti viiden kierroksen ajan, jolloin Big Stig löysi itsensä yhdeksänneltä sijalta. Sen jälkeen edessä oli jonkin verran tyhjää baanaa ja Miika tarvitsi neljä kierrosta seuraavan uhrin jäljittämiseen ja ohittamiseen. Sitten sama kuvio uudestaan; neljä kierrosta metsästystä ja ohitus. Tässä vaiheessa Miikan yli-innokkuus meinasi kostautua kun seiskamutkassa Miika työnsi nokkansa rakoon, joka edellä ajavan toimesta päättäväisesti suljettiin. Miikan vauhti stumppasi ja kiihdytys ylämäkeen kohti kasimutkaa oli vaisu mistä seurasi koko erän mehuhetki. Kolme autoa rinnakkain sisälle mutkaan, joista Miika keskimmäisenä. Sisärataa ajavalla on tässä tilanteessa valttikortit käsissään, mutta Miikan onnistui jättää jarrutus niin myöhäiseksi, että sisäradan kuski gravitoi mutkan pitkäksi. Miika kiitti ja kuittasi itsensä sisäkautta seitsemänneksi. Viimeisen kierroksen alkuun mennessä Miika oli ajanut oven sulkeneen tiimin 66 uudestaan iskuetäisyydelle. Ratkaiseva ohitus tapahtui viitosmutkassa ja loppukierros meni onnistuneesti sijoitusta puolustaessa. Kuudes sija lähtöpaikalta 14 ei ole ollenkaan pöllömpi suoritus.

 

Joni lämmittelee

Joni lämmittelee

Erä 2 / Joni

Lähtöpaikka 5; Sijoitus 3; Paras kierrosaika 58.402
Jonilla kauden kolmas kärkilähtö. Mutta eka sellainen kuivalla. Ja toivottavasti myös ensimmäinen, jossa tekniikka toimii. Kärkipaikaksi lähtöruutu ei kuitenkaan ollut kovin lupaava, sillä viitosruudusta paalun suuntaan oli peräti kolme sarjataulukossa ylempänä olevaa tiimiä. Kyseessä oli kuitenkin kauden viimeinen tilaisuus täyttää tavoite, eli top 3 eräsijoitus. No pressure – no diamonds.. Lähdössä Jonin edessä oleva tiimi starttasi ripeästi kuin ruotsinlaiva, mutta Jonin onnistui välttää pussiin jääminen ja pitää sijoituksensa. Ja upeasti avauskierroksen seiskamutkaan mennessä Middle Stig oli kammennut itsensä jo kolmanneksi. Kärkiryhmässä oli alkukierroksilla äärettömän kovaa vääntöä ja katsojille tarjoiltiin hermoraastetta kun ykkösmutkan jarrutukseen tuli kaksi paria autoja aivan yhdessä nipussa kaikki neljä lähes identtisessä sladissa. Näissä karkeloissa Joni piti hienosti puolensa nousten viidennellä kierroksella hetkellisesti jopa toiseksi. Tiimi numero 10, Suerte Racing, paineli kuitenkin seisemännellä kierroksella ohi useamman muunkin kilpailijan kärkkyessä samaa mahdollisuutta heti perässä. Jonin onnistui liimautua Suerten beesiin ja irtautua takana kaasuttelevista tiimeistä. Viimeisen 5-6 kierroksen ajan oli selvää, että jos Joni pitää auton ehjänä radalla, niin uran ensimmäinen top 3 sijoitus on faktaa. Ja niinhän siinä myös kävi. Jälkikäteen kuskin hymy oli korvasta leuan kautta niskaan, vaikka vähän pitikin muka-harmitella tarjolla olleen kakkossijan jäämistä vajaan puolen sekunnin päähän.

 

Painostusta pääsuoralla

Painostusta pääsuoralla

Erä 3 / Tero

Lähtöpaikka 10; Sijoitus 3; Paras kierrosaika 58.185
Terolla lähtöpaikka rempan keskellä ja kova hinku ylöspäin. Tavoitteeksi oli asetettu top 3 sijoitus, joka toisi Stigille kisatapahtuman ennätyspisteet sekä eturivistä starttaavan tiimi numero 80 päihittäminen, mikä puolestaan varmistaisi yhdennentoista sijan sarjataulukon loppupisteissä. Valitettavasti se aukko, johon Tero lähdössä tähtäsi supistettiin muiden toimesta autoa pienemmäksi, joten Tero jäi ykkösmutkassa pussiin ja menetti sijoituksia. Kisanäkymät kuitenkin kirkastuivat heti kolmosmutkassa kun edessä kolaroitiin ja Tero pääsi puikkaamaan sisäkautta usemman auton ohi. Seuraavaksi edessä oli pari selkeästi hitaampaa tiimiä, jotka yhdessä muodostivan liikkeissään sen verran vaikeasti ennakoitavissa olevan muurin, että ohituksen petaaminen meni ruohon leikkaamisen puolelle ja Suerte racing käytti tilaisuuden hyväkseen pudottaen Stigin kahdeksanneksi. Tämä jono eteni muodostelmassa kuudennelle kierrokselle asti, jolloin Tero asemoi itsensä seiskamutkassa takaisin Suerten edelle ja seuraavalla kierroksella vielä sijan ylöspäin viidenneksi. Seuraavaksi edessä oli muutama kierros tyhjää baanaa, eli ohjelmassa hurja takaa-ajo. Tero tavoitti kaksikon 6 ja 80 viisi kierrosta ennen maalia, eikä menussa ollut tarjolla armoa. Ensimmäinen uhri oli tiimi 80 jälleen mutkassa seitsemän ja tiimi 6:n vuoro tuli seuraavan kierroksen kolmosmutkassa. Kärkikaksikon tavoittamiseen ei riittänyt matka eikä vauhti, mutta kolmas sija lähtöpaikalta 10 on oikein mainio tapa päättää sarjakausi.

 

Stig 2013

Stig 2013

Yhteenveto

Aivan erinomainen sarjan päätöskisa. Vaikka Stigin sarjasijoitus ei noussutkaan, niin silti teki todella hyvää ajaa taistellen upea tulos kauden päätteeksi. Jokainen kuski antoi kaikkensa lähdöstä maaliin ja koko tiimi onnistui. Siitä tuloksena tiimin uran korkeimmat kisapisteet ja ensimmäinen kerta kun kaksi stigiä ajaa samassa kisassa kolmen parhaan joukkoon. Lisäfiilistä hurmioon toi normaaliakin runsaslukuisempi kannattajajoukko, minkä vaikutus radalla oli vähintään kymmenys per kierros 😉

Kisatapahtumassa Stig porhalsi kierroksia 90, joista 36 lämmittelyssä ja 54 kisaerien yhteydessä. Pisteitä paukahti tilille tiimin oma ennätys, eli 93 kappaletta. Niillä lohkeaa fossiilisarjan loppusijoitukseksi 11 paikka. Viimeisen kisan sijoitus Stigillä oli seitsemäs, mikä oli pistekertymä huomioiden yllättävänkin alhainen. Nyt katse kohti kauden päättävää kestävyyskisaa.

Tulokset / Kuvat

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.