Ennakko

Tarvitaan parempia oraakkeleita. Stig oli luonnollisesti vahdannut sääennusteita ja sadetutkia pitkin viikkoa valmistautuessaan kauden viidenteen kamppailuun ja kuiva/märkä prediktio oli vaihdellut useamman kerran joka päivä mukaanlukien itse kisapäivä. Vesisodaksihan se taas sitten meni. Jo kolmannen kerran tällä kaudella. Stig päätti tuunata auton amfibiosäätöihin Miikan autotallissa ja siinä räpeltäessä hommat eskaloituivat siinä määrin, että aikaa kului moninkertaisesti verrattuna siihen mitä ennalta arvioitiin. Niinpä Stig ehti Tattarisuon maauimalaan sen verran myöhään, että lämmittely jäi kokonaan ajamatta. Se olisi uusilla säädöillä ja märällä kelillä ollut ensiarvoisen tärkeää.

 

Sokkosäädöillä vesisotaan

Sokkosäädöillä vesisotaan

Erä 1 / Miika

Lähtöpaikka 2; Sijoitus 10; Paras kierrosaika 1:15.708
Miika lähti siis matkaan sokkona tehdyillä säädöillä vedestä lainehtivalle radalle, jolla ei ollut ehtinyt ottaa metriäkään tuntumaa. Ei mikään ideaalitilanne, vaikka lähtöpaikka olikin eturivissä. Kaikissa erissä pienenä riesana ollut heikko vääntö moottorin alakierroksilla kontribuoi siihen, että Miikan lähtö oli poikkeuksellisen vaisu ja avausmutkien jälkeen Big Stig surffaili neljäntenä. Pahempaa oli kuitenkin luvassa kun kasimutkassa Miika kilkattiin tylysti nurmikolle, minkä seurauksena Miikan sijoitus oli avauskierroksen jälkeen neljästoista. Siitä Miika luovi tiensä ylöspäin top kymppiin vaikka käväisi kertaalleen tutkimassa nurmikkoa viitosmutkassa. Kovimmat kamppailut käytiin tiimien 46 ja 60 kanssa, jotka molemmat jäivät lopulta Miikan taakse. Jälkikäteen mies oli ymmärrettävästi pettynyt, mutta kommentoi sokkosäätöjen olleen kohtuullisen hyviä ajotuntuman puutteen ollessa isoin haitta. Ensi kerralla sadekelillä Stig panostaa paremman tuntuman hakemiseen lämmittelyssä.

 

Joni heittää vettä

Joni heittää vettä

Erä 2 / Joni

Lähtöpaikka 11; Sijoitus 9; Paras kierrosaika 1:15.409
Joni seilasi matkaan lähtöruudusta 11. Avauskierros sujui tiukan väännön merkeissä asemat säilyttäen aina ysimutkaan saakka, jossa tuttu numero 77 Stigin vanhalla autolla pyörähti vinkeästi suoraan Jonin edessä. Seurasi Stigin nykyisyyden ja menneisyyden kirjaimellinen kohtaaminen kun Jonilla ei ollut tilaa eikä aikaa väistää minnekkään Stigin sijoituksen pudotessa sijalle 14. Siitä alkoi kuitenkin tasaisen tehokas nousu Jonin luoviessa muiden vesispinnien avittamana sekä muutaman ohituksen turvin aina kahdeksanneksi asti. Matkalla riitti läheltä piti -tilanteita ja yksi ruohikkovisiitti nelosmutkassa. Viimeisen kierroksen ykkösmutkassa Joni suoritti sitten uransa toiset Latvalat, elikä pyöräytti autonsa paineettomassa tilanteessa päätöskierroksella nurmikolle. Sijoituksia manööveri maksoi yhden, ja täten Joni ajelehti ruutulipulle yhdeksäntenä.

 

Tero vetistelee

Tero vetistelee

Erä 3 / Tero

Lähtöpaikka 15; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 1:15.937; YouTube
Sadesää ja lähtöpaikka joukon hänniltä on yleensä hyvä resepti tapahtumarikkaaseen kisaerään. Niin tälläkin kertaa. Tero sukelsi matkaan ruudusta 15 ja onnistui ensimmäisellä kierroksella navigoimaan aluksensa peräti kahdeksanneksi. Kupletin juoni myös jatkui samansuuntaisena sijoituksen noustessa tyylipuhtailla ohituksilla aina neljänneksi asti. Isoin ongelma tässä vaiheessa kisaa oli visiirin huurtuminen. Välillä olisi kilpurissa ollut kartanlukijalle käyttöä ja kuski joutuikin kesken tohinan pyyhkimään visiiriä sekä sisä- että ulkopuolelta. Erän aikana vesisade sai jostain pilvestä hieman lisää virtaa liukastaen rataa entisestään ja aiheuttaen Fast Stigillekin lukuisia ulosajoa hipovia tilanteita. Onnekkaasti auto pysyi kuitenkin ajohanskoissa, vaikkakin yksi sija tuli tappiota kierroksella 11 usean kierroksen hyvän väännön päätteksi Team Indyä vastaan. Maaliin Tero ajoi siis viidentenä, mikä on suhteellisen hyvä tulos suhteutettuna lähtöpaikkaan ja samalla Teron ajouran paras sadekisa.

 

Naurua vedet silmissä

Naurua vedet silmissä

Yhteenveto

Jokohan nää sadekisat riittäisi tältä kaudelta. Stigin tuloskunto ei ainakaan niistä diggaa. Kisaerien ollessa lyhennettyjä 13:een kierrokseen ja lämmittelyn jäädessä kokonaan väliin kierroksia Stig pyöri tällä kertaa vaatimattomat 48. Pisteitä tipotteli tilille myöskin vaatimattomat 81 kappaletta. Niillä irtosi kisatapahtumasta sijoitus 11 ja sarjataulukossa säilyy niin ikään yhdestoista sija.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.