Ennakko

Ilmastonmuutos on ihan hanurista. Kun yli kolmeen vuoteen ei satanut yhtenäkään fosarikisapäivänä, niin tänä vuonna kaksi ekaa kisaa ovat molemmat olleet sadekisoja. Vaadimme ilmastoa muuttuman takaisin kuivaksi ainakin kisa- ja mielellään myös potentiaalisten testipäivien osalta. Olosuhteista riippumatta kauden toinen kisa oli Stigille uusi alku. Ensimmäisen kisan monsuunikatastrofin ongelma oli paikallistettu ja Miika askarteli juuri kisaa ennen siihen oranssinvärisen ratkaisun. Stigin kausi 2013 oli valmis alkamaan.

 

Neljän pakka, Tero sen hännillä

Neljän pakka, Tero sen hännillä

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 12; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 1:12.572
Kilpakauden peruslinjaa noudatelle Tero lähti taas matkaan jälkijoukoista. Märällä radalla lähtö meni nappiin Teron parantaessa sijoitustaan ulkokautta heti useammalla pykälällä. Ensimmäisen kierroksen päätteeksi Fast Stig oli jo kuudes ja tilanne näytti kehittyvän suotuisaan suuntaan nopeasti. Vaan siihenpä se kehitys sitten tökkäsi. Erän koostumus muodostui sellaiseksi, että kaksi tiimiä oli karkuteillä ja seuraavana radalla oli neljän auton ryhmä, joista Stig siis viimeisenä. Ohittamisen teki erittäin vaikeaksi se, että ajolinja oli vähemmän märkä kuin muu osa asvaltista. Ohittaminen luonnollisesti vaati poistumista ihannelinjalta ja sitten oli taas ohjaamo täynnä käsiä. Kerran Tero pääsi kolmosmutkassa jo sisäkautta ohittamaan vain tullakseen kyseisen mutkan uloskiihdytyksessä kuitatuksi takaisin kuudennelle paikalle. Lisäksi auton sadesäädöt eivät olleet ihan optimeja, mikä näkyi erityisesti mutkissa ja niistä ulos kiihdyttäessä. Neljän nippu pysyi kuitenkin kasassa maaliin asti ja valitettavasti Stig jäi sen hännille häviten kolmannen sijan melko tarkkaan sekunnilla. Harvoin on sadekisassa ollut yhtä vähän tilastomerkintöjä. Tällä kertaa perusuoritus tuotti tulokseksi kuudennen sijan. Siitä jäi hieman turhautunut jälkifiilis, sillä parempaan olisi pitänyt pystyä venymään. Mutta saipahan tiimi kauden ensimmäiset kelvolliset pisteet talteen.

 

Joni ja ilmanputsarin sadesuoja

Joni ja ilmanputsarin sadesuoja

Erä 2 / Joni

Lähtöpaikka 3; Sijoitus 13; Paras kierrosaika 1:13.217; YouTube
Joni sai ajettavakseen herkullisen erän. Edessä muutama oletettavasti hitaampi tiimi ja kovimmat menijät lähtivät selvästi taaempaa. Haussa oli siis selkeästi hyvä tulos. Rata oli kuivunut hieman, mutta selkeästi vielä niin märkä, että mentiin sadesäädöillä. Valitettavasti ensimmäinen kierros meni Jonilta jotenkin aivan muuten kuin mitä käsikirjoituksessa luki. Lähdössä Joni joutui pahasti pussiin ja avauskierroksen puolivälissä äijä viuhtoi menemään kahdeksantena. Tilanne synkistyi entisestään kasimutkan jarrutuksessa, jossa Jonin lahjakkuus loppui väliaikaisesti kesken ja Middle Stig spinnasi. Ensimmäisen kierroksen jälkeen sijoitus oli kahdestoista ja kisa-asetelmat oli resetoitu. Nopeasti Joni kuitenkin nosti itsensä 11:ksi ja neljännellä kierroksella takaisin kahdeksanneksi kun jälleen kasimutkassa spinnailtiin Jonin päästessä kuittaamaan kaksi kilpailijaa kerralla omasta puolispinnistä huolimatta. Seuraavat seitsemän kierrosta Joni paineli menemään näissä asetelmissa. Aluksi tiimi numero 48 roikkui aivan kiinni takapuskurissa, mutta sitten Jonin onnistui nykäistä takahäirikköön pieni turvaväli. Tilanne vaikutti jo suhteellisen stabiililta, mutta pahempaa oli luvassa. Yhdennellätoista kierroksella autosta irtosivat ketjut ja Joni mateli varikolle. Kisa oli käytännössä jo siinä ohi, mutta Mikko laittoi kuitenkin ketjut vielä kiinni ja koneen käyntiin. Puolen kierroksen päästä sama tapahtui uudestaan ja Joni katseli loppukisan nurmikolta. Ruutulippu jäi tälläkin kertaa näkemättä. Eräsijoitukseksi tuli kahden aikaisemman keskeytyksen myötä 13.

 

Miika piikkipaikalla

Miika piikkipaikalla

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 10; Sijoitus 2; Paras kierrosaika 59.168; YouTube
Miikalle oli arvottu lähtöpaikaksi 10 ja nyt rata oli ajolinjaltaan kuivunut kokonaan, joten säädöissä mentiin kuivan kelin suuntaan. Ajolinjan ulkopuolella oli kuitenkin edelleen liukasta. Big Stig oli selkeästi virittäytynyt oikealle taajuudelle ja oli heti lähtövalojen sammuessa liekeissä. Joukkion ulostautuessa kolmosmutkasta Miika oli kimpoillut itsensä jo kuudenneksi ja vielä avauskierroksen päätteeksi edelleen neljänneksi. Kolmannella kierroksella plakkariin tuli yksi ohitus ja yksi ohitetuksi tuleminen, joten sijoitus säilyi ennallaan. Viidennellä kierroksella kärjessä pienen hajuraon turvin ajanut tiimi pyöräytti itsensä ulos kärkitaistoista jättäen tiiviin kolmikon tappelemaan erävoitosta. Aluksi Miika ajoi kärkitrion kolmantena, mutta erän mehuhetki koettiin jo kuudennella kierroksella Kartellin yrittäessä kolmosmutkassa kärkeen. Liukas sisälinja pakotti molemmat kärkitiimit juuri sen verran leveäksi, että Miika pääsi kuittaamaan itsensä kerralla molempien ohi johtoon. Kun kaksi muuta tiimiä jatkoivat omaa taistoaan sai Miika vielä nykäistyä pienen kaulan ja tilanne näytti muutaman kierroksen ajan hämmentävän hyvältä. Jokusen kierroksen jälkeen Kartelli oli kuitenkin odotetusti takapuskurissa kiinni kärkitrion kolmannen osapuolen pudottua pois voittotaistelusta. Miika puolusti paikkaansa useamman äärimmäisen tiukan kierroksen ajan, kunnes kaksi ja puoli kierrosta ennen maalia Kartelli paineli seiskamutkassa ohi. Voittotaistelu ei kuitenkaan ollut ohi, vaan Miika pysyi hyvin vauhdissa mukana. Katsomo odotti iskua viimeisellä kierroksella, mutta se kuivui kokoon kolmosmutkassa jossa kierroksella ohittamisen seurauksena Miika menetti lähituntuman johtoautoon. Tuloksena oli kakkossija mikä on Big Stigin uran paras sijoitus ja ensimmäistä kertaa erän nopein kierrosaika massiivisella yhden tuhannesosan marginaalilla. Huippusuoritus, vaikka kuski itse vähän räikköstyyliin harmittelikin voiton karkaamista.

 

Stigs

Stigs

Yhteenveto

Tällä kertaa Stigin suoritukset kattoivat koko repertuaarin surkeasta loistavaan. Toisessa ääripäässä oli teknisten ongelmien teurastama erä ja toisessa henkilökohtaiset ennätykset murskannut megasuoritus. Siihen väliin mahtui sitten yksi mukiinmenevä perusveto. Tällaista tällä kertaa. Ensi kerralla sitten toivottavasti usemmalla huippuvedolla korkeammille kokonaissijoituksille.

Yhteensä Stig punnersi päivän aikana n. 60 kierrosta, joista ainoastaan n.13 lämmittelyssä ja 47 kisaerien yhteydessä. Plussapisteitä kertyi 84 kappaletta, joilla positioiduttiin kisatapahtumassa kahdeksanneksi ja niillä kivutaan sarjataulukossa sijalle 22. Siellä tilanne on Stigin kannalta vaikea, koska tähän mennessä ajetusta kuudesta erästä jo neljässä tuloksen on pilannut tekniikka. No, mitäs sitä murehtimaan – keskitytään niiden palkintosijojen tuomaan euforiaan ja unohdetaan tulostodellisuus kuten jo kauden alussa oli ajatuksenakin.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.