Ennakko

Stig lähti kauden kolmanteen koitokseen varamiehisenä. Teron lomaillessa muilla mailla, hälytettiin kaasupolkimen päälle seisomaan tuttu mies, eli Ralli Stig. Keli varikkoalueella oli helteinen 28 celsiusta ja lähtöpaikkoja etukäteen tutkaillessa oli kuumia paikkoja odotettavissa myös radalla.

 

Joni kolmanneksi

Joni kolmanneksi

Erä 1 / Joni

Lähtöpaikka 10; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 59.295
Jonilla oli tällä kaudella vielä ruutulippu näkemättä, kun tekniset ongelmat pilasivat Middle Stigin kauden kaksi ensimmäistä kisaerää, joten ensisijaisena tavoitteena oli ehjä suoritus. Lähdössä kaikki muut olivat paikalla paitsi Joni, joka lähti hakemaan vielä ajovarusteita motorhomesta. Onneksi herra kerkesi paikalle, ennen kuin muut olivat kerrennet kovin pitkälle.. Jonin startti oli erinomainen ja ensimmäisen kierroksen päätteeksi ukko kekkuloi kuudentena. Kierrosta myöhemmin jo neljäntenä tähtäimessä edellä ajanut Jermut tiimi ja ennen kaikkea uran ensimmäinen top 3 sijoitus. Odotettu ohitus tapahtui kahdeksannella kierroksella Jonin nostaessa toisen jalkansa jo palkintokorokkeelle ykkösmutkassa suoritetulla ohituksella. Valitettavasti vauhti tyhjällä radalla ei riittänyt irtautumiseen ja pari kierrosta myöhemmin Jermut tulivat takaisin ohi. Lisää lunta tupaan satoi kierroksella 13, kun Joni putosi viidenneksi. Tämä kolmikko ajoi loppuun asti kimpassa järjestyksen säilyessä muuttumattomana. Ei tullut tarjolla ollutta kolmossijaa, mutta tuli kuitenkin kauden eka maalilinjan ylitys Jonille ja sijoituskin oli lähtöpaikkaan nähden varsin kelvollinen.

 

Miikan paalulähtö

Erä 2 / Miika

Lähtöpaikka 1; Sijoitus 3; Paras kierrosaika 58.860
Miika sai ajettavakseen paalupaikan ja erärakenteen joka teki voiton tavoittelemisesta täysin realistista. Perhosia oli vatsassa kuin hyttysiä lapissa, ja erityisesti Miika jännitti tyhjän radan kauhua. Lähtö meni kuitenkin nappiin ja Big Stig kasvatti välittömästi reilun – lähes ylivoimaisen – johtomarginaalin. Kuitenkin kuudennen kierroksen päätteeksi erän nopeimmat tiimit, jotka starttasivat joukon hänniltä olivat raivanneet tiensä kakkos- ja kolmospaikoille ja alkoivat tasaisen tappavasti kutistaa Stigin johtoa. Tässä vaiheessa realisoitui tyhjän radan syndrooma eikä Miika pystynyt kärjessä yksin puristamaan tasaisen nopeita kierrosaikoja. Niinpä kymmenessä kierroksessa Miikan etumatka oli ajettu kiinni ja seuraavalla kierroksella molemmat jahtaajat painelivat Big Stigin ohi. Kuvaavaa Miikan potentiaalille oli se, että ohitusten jälkeen Miikan kierroajat paranivat selvästi ja äijä pysyi hyvin kärkikaksikon mukana. Jälki briefingissä mies oli suoritukseen ja lopputulokseen erittäin pettynyt. Harmittaahan se kun otettavissa ollut voitto evaporoitui pakokaasuna ilmastoon, mutta toisalta Miika on nyt ajanut kolmessa kisassa kaksi top 3 sijoitusta. Se on kaksi enemmän kuin sitä ennen neljässä vuodessa yhteensä, joten ei tilanne kovin huonokaan voi olla.

 

Varamiespalvelu

Varamiespalvelu

Erä 3 / Tomppa

Lähtöpaikka 16; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 59.181
Varakuskiksi hälyytetyllä Tompalla oli starttipaikka joukon hännillä. Tässä vaiheessa taivas meni pilveen lämpötilan kuitenkaan laskematta. Ralli Stig ampui radalle tutun agressiivisesti ja avauskierroksen jälkeen äijä viuhtui menemään kahdentenatoista. Suuntaus jatkui edelleen nousujohteisena ja kuudennen kierroksen päätteeksi sijoitus oli jo kahdeksas. Siihen nousu sitten tyssäsi. Viimeisen kierroksen aluksi Tomppa vetäisi vielä hieman korkeamman riskin ohituksen ykkösmutkaan. Se onnistui, mutta valitettavasti ohitetuksi tullut tiimi kuittasi sijoituksen takaisin, joten Stigin loppusijoitus viimeisesä erässä säilyi kahdeksantena. Muutama vesipisara tipahteli erän loppupuolella, mutta varsinaisesti sade alkoi vasta kun autot olivat katsastuksessa. Koitoksen jälkeen kuskin kourat olivat niin krampissa, että piti melkein ratti irroittaa mukaan, että kuski pääsi lähtemään kotiin. Hyvä – merkki siitä että kaikki annettavissa ollut oli myös annettu.

 

Yhteenveto

Ensimmäisen kerran tällä kaudella Stig teki hyvän tuloksen jokaisesta erästä. Hieman jäi kaivelemaan se, että enemmänkin olisi ollut otettavissa, mutta ihan pettynyt ei voi olla tuloksiin eikä pistepottiin. Kierroksia tiimi kaarteli päivän aikana 80, joista 26 lämmittelyssä ja 54 kisaerien yhteydessä. Pistekertymä oli tällä kertaa 89 pojoa. Ne oikeuttivat kisatapahtumassa kahdeksanteen sijaan ja sarjataulukossa pompattiin sijalle 14. Suunta on siis oikea ja vauhti hyvä. Nyt kesätauolle.

Tulokset / Kuvat

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.