Kun Stig neljännen kilpakauden päätteeksi murtautui Fossiilisarjan top 10:iin, niin viidennen kauden aattona on aiheellista kysyä, että mitäs seuraavaksi. Mihinkäs nyt tähdätään kun pitkäaikainen tiimitavoite on saavutettu? Vastaus ei ole ihan yksiselitteinen, mutta sitä on hienovaraisesti yritetty avata seuraavassa.

 

Stig 9

Stig 9

Jotain uutta

Oikeastaan jo viime kauden päätteeksi tulimme kollektiivisesti sellaiseen johtopäätökseen, että 2013 pistetään henkilökohtaiset ambitiot tiimitulosten edelle. Kun aikaisemmin laadittiin kisastrategia lähtökohtaisesti siten, että pyrittiin saamaan tiimille maksimipisteet, niin nyt panostetaan kuskien omiin tavoitteisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa enemmän kärkipään lähtöjä Miikalle ja Jonille ja vastaavasti kunnon ohitusfestareita Terolle. Eikä oteta mitään paineita sarjataulukosta tai tiimin pistekertymästä. Tiiminä ei siis pyritä mihinkään, mutta kuskeina aivan kärkeen..

Konkreettisiin asioihinkin tulee muutoksia. Niistä näkyvin on kilpailunumero. Ikoninen 77 vaihtuu viime vuoden menestyksen myötä ysiksi. Noh – mikäs siinä; se on vain numero, vähän niin kuin ikäkin. Fossiilisarjan säännöt ovat pysyneet lähes ennallaan, lukuunottamatta sitä että tänä vuonna nelitahtimoottorit ovat kiellettyjä. Eli raketeilla mennään koko porukka..

 

Tankki täyteen

Tankki täyteen

Jotain vanhaa

Se mikä pysyy ja paranee on tiimin kokoonpano. Samat kuskit etikoituvat kuin viini vanhetessaan ja Mikko tuo edelleen mekaniikkapuoleen suunnitelmallisuutta sekä näppärän käsiparin. Heijastellen tiimin leppoisaa asennetta tänä vuonna Stig on valmisteluissaankin melko myöhään liikkeellä. Autojen kevättuunaus, joka perinteisesti on suoritettu hyvissä ajoin maaliskuussa, tehtiin tällä kertaa vasta Tattiksen jo auettua. Radalle päästiin normaalia myöhemmin ja testikierroksia on kertynyt huomattavasti edellisvuosia vähemmän. Sinänsä sillä ei ole suurta merkitystä, koska Tattisring on tullut kuskeille sen verran tutuksi, että ruosteet irtoavat ranteista pienemmälläkin pyörimisellä ja auton rungon säädöt vaikuttavat olevan ihan napakasti kohdillaan. Sen sijaan moottoripuoli aiheuttaa armotonta päänraapimista. Tällä hetkellä vaikuttaisi, että Stigillä ei ole käytössä yhtään todella tehokasta konetta, mutta vasta ensimmäisessä kisassa selviää kuinka paljon käytännössä joudumme tehojen takia antamaan tasoitusta muille.

 

Jotain kallista

Stig lähtee uuteen kauteen samalla autoparilla kuin millä on päristelty menemään jo lähes kolme vuotta. Hieman tiimin sisällä on käyty keskusteluita kaluston päivittämisen tiimoilta, mutta ainakaan vielä toistaiseksi mihinkään konkreettiseen ei olla ryhdytty. Jos asia etenee tuumasta toimeen asti, niin taloudellista tuskaa lievittää onneksi uusi sponsori. Harkintaan on myös laitettu osallistuminen johonkin yksittäiseen XON-cupin osakilpailuun, mutta tämänkin asia vaatii vielä lisää kypsyttelyä ennen varsinaista sitoutumista.

 

Leppoisuus – tunnetila joka unohtuu sillä hetkellä kun kypärä laitetaan päähän..

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *