Piti valita hyvän ja erinomaisen moottorin väliltä. Valittiin molemmat mutta saatiinkin tehoton ja epäluotettava. Myös tulokset ja turhautumisen määrä heijastelevat tätä faktaa. Stigin tuloskunto laskee kohti juhannusta kuin lehmän häntä ja sijoitukset 5 – 6 – 8 eivät juuri anna aihetta juhlimiseen. Ankea fakta on nimittäin se, että kolmessa ensimmäisessä kisassa Stig ei ole ajanut ainuttakaan top 3 eräsijoitusta. Jos jotain positiivista kisatapahtumasta hakee, niin tiimin uudet haalarit saavat tiimin ainakin näyttämään huomattavasti ammattimaisemmalta kuin perinteiset ajoasut mallia maalari-haalari. Tyyli ennen kaikkea..

Videokooste: Kisa 3

Erä 1 / Joni

Vääntöä pääsuoran jarrutuksessa

Vääntöä pääsuoran jarrutuksessa

Lähtöpaikka 9; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58.767; StigCam
Keski-ikäinen keski Stig oli tulessa ensimmäisenä, mutta onneksi päällä oli uudet, tulenkestävät haalarit. Lähtöpaikka oli yhdeksäs ja startti erittäin lupaava. Alkukahinoiden jälkeen Joni oli kuudes ja siitä matka jatkui ylöspäin aina kolmanneksi asti. Yksi sija tuli takkiin, mutta pahempaa oli luvassa. Kone alkoi nimittäin taas vuotaa tehoja, joten taas mentiin damage limitation moodiin. Hieman katsomon puolella huolestutti, kun takana reilun sekunnin päässä oli tiivis kuuden auton joukkio, joka koneen vielä pahemmin hyytyessä olisi vääjäämättä pudottanut Jonin top 10:n ulkopuollle, mutta Middle Stig hallitsi tilanteen ja koneen lämmöt mainiosti. Lopputulos oli viides, mikä oli kelvollinen tulos lähtöasemat huomioiden ja ehdoton maksimi kipeällä kyljellä moottorin rajoitukset huomioden.

 

Erä 2 / Tero

Ja seuraava koneen vaihto

Ja seuraava koneen vaihto

Lähtöpaikka 1; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58.415; StigCam
Koneen vaihto ja Tero matkaan paalulta. Nyt ei haettu kohtuullista tulosta, vaan täydellistä. Ei tullut sellaista eikä edes kohtuullista. Toinen kone kun ei oikein mennyt mihinkään, joten porukkaa alkoi lappaamaan ohi heti avauskierroksella. Ja aina kun sijoitus oli huonontunut pykälällä, niin takapuskurissa oli jo seuraava tyyppi riivaamassa. Ja sitten sama uudestaan. Kiirastuli loppui sijalle kuusi ja kisan jälkeiseen pettymyksenhallintaharjoitukseen. Jotain surkeasta kisakunnosta kertoo se, että lämmittelyssä kivikautisella rengassetillä syntyi helposti kymmenyksen nopeampi aika kuin kisassa aivan täysillä puristamalla huomattavasti tuoreemmilla ja pitävämmällä nakkipaketilla.

 

Erä 3 / Miika

Ei jaettu fair play palkintoja

Ei jaettu fair play palkintoja

Lähtöpaikka 17; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 58.674; StigCam
Miikalla oli lähdössä takana tyhjä rata ja vakaa tarkoitus täyttää se ohitetuilla kilpakumppaneilla. Heti ekalla kierroksella päänahkoja kertyi viisi kappaletta ja Big Stig hilasi sijoituksen vähitellen ylöspäin kahdeksanneksi. Sitten eteneminen pysähtyi kun eräs kilpakumppani päätti estää ohitukset hieman kyseenalaisein keinoin. Miikan ensimmäisessä ohitusyrityksessä kyseinen kuski painoi Stigin nurmikolle. Tästä seurasi varoitus. Toisella yrityksellä kummallista puolustustaistelua käynyt kuski poukkoili ajolinjalta toiselle kuin säikähtänyt peura puskien samalla Miikan jälleen ulos radalta. Tilanteet aiheuttivat jonkin verran parran pärinää kisan jälkeen. Varmasti emme tiedä tiedä tuomariston kantaa asiaan, mutta jotain indikoi se, että tulosluettelossa ko tiimin pisteiden kohdalla on pelkkä viiva ja Stig on merkitty tuloksissa kahdeksanneksi vaikka ajoi maaliin yhdeksäntenä..

 

Tilastot

Stig surrasi Tattarisuon radan ympäri 76 kertaa, joista 51 kisaerien yhteydessä ja 25 lämmittelyssä. Fossiilisarjan uusi käytäntö oli ajaa vain yksi lämmittelykierros ennen kisaerää ja tämä käytäntö vaikutti toimivan ihan hyvin. Sarjapisteitä ropisi ankeat 86 kappaletta, mutta sarjasijoitus kuitenkin nousi pykälän kahdenneksitoista hyvien “varastopisteiden” ansiosta. Kisatapahtuman yhteispisteissä Stig oli 13.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.