Seuraavassa kronologia Stigin kilpakaudesta 2014.

Joni in action

Joni in action

Hurja vauhti (kisa 1)

Ensimmäinen kisa ja Stig teki välittömän vaikutuksen. Kaikesta näki, että tiimi oli ottanut reippaan harppauksen kohti kärkeä. Heti avauserässä Tero nosti viiden kierroksen aikana tiimin kärkeen lähtöpaikalta 13. Erän ylivoimaisesti nopein kierros ei lohduttanut, kun puskurin kiinnityksen pettäminen pilasi kisaerän. Seuraavaksi Joni ajoi kilpauransa ensimmäisen erävoiton ja Miika nousi joukon hänniltä taistelemaan top 3 sijoituksista. Ja jokainen kuski ajoi oman kierrosennätyksensä. Vaikka tiimin kokonaistulos ei ollut loistava, niin erinomaisesta vauhdista humaltuneena Stig oli tässä vaiheessa luottavainen, että tulevissa koitoksissa olisi helppo näyttää kaapin paikka kanssakilpailijoille. Lisää aihetta optimismiin antoi uusi GoPro kamera, jonka avulla kukin kuski oli kitkenyt pikkuvirheitä ajamisestaan sekä kierrosaikojen että kisatilanteiden osalta. Kauden alkuvaiheen ykkössuoritus oli luonnollisesti Jonin avausvoitto fossiilisarjassa.

Tiimin tunnetila: Rajaton itseluottamus

 

Miika in action

Miika in action

Iskukyky pysyy piilossa (kisat 2-3)

Kun sitten tuli seuraava näytön paikka, kisa 2, niin Tattarisuon vauhtipyhätössä vallitsivat monsuuniolosuhteet. Sadekeli tunnetusti sopi Stigille kuin heijastin ninjalle. Sadeasia kyllä korjattiin kauden mittaan märän kelin säätö- ja ajotreeneillä, mutta se ei tässä vaiheessa kautta paljon auttanut. Kun kolmaskin kisa ajettiin osittain märällä radalla, alkoi turhautumismörkö nostaa rumaa naamatauluaan. Keli oli sama kaikille, mutta Stigillä oli selkeä nopeusetu kuivalla, mitä tiimi ei olosuhteiden takia päässyt hyödyntämään. Tämän vaiheen paras suoritus oli Miikan kolmoskisan veto, jossa tiimipäälikkö jumalan armosta huolimatta nosti itsensä jälkijoukon lähtöpaikalta kolmanneksi.

Tiimin tunnetila: Hiipivä turhautuminen

 

Tero in action

Tero in action

Kone hyytyy (kisat 4-5)

Kesätauon jälkeen iskivät moottoriongelmat. Kausi näytti vauhtinsa puolesta jatkuvan alkukauden tapaisena kun Joni nosti kisan avauserässä kasipaikalta kakkoseksi, mutta erän puolivälissä alkoi kisakone vuotaa tehoja ja sijoitukset valua alaspäin. Ongelmaa pahensi se, ettei Stig ehtinyt testaamaan nelos- ja vitoskisojen välillä ja ongelman ratkaisu teoriassa ei poistanut sitä käytännössä. Näinpä kyseinen koneongelma pilasi Stigiltä kaksi kisatapahtumaa, mikä tarkoittaa käytännössä kolmasosaa kaudesta. Tässä vaiheessa tunnelmat olivat aivan sieltä ruoansulatuskanavan loppupäästä. Se ei ole mikään ratkiriemukas fiilis kun tajuaa, että vauhti joka oli käsi sydämellä arvioituna ollut uskomattoman hyvää ja jota ei koskaan ollut kunnolla saatu käännettyä tuloksiksi, oli nyt kadonnut. Kauden tässä vaiheessa Stigin paras kisasuoritus oli Teron kakkostila, mikä ajettiin neloskisassa märällä radalla, jolloin koneen kuumeneminen ei aiheuttanut ongelmia.

Tiimin tunnetila: Pohjaton vitutus

 

Stig in action

Stig in action

Tuloksiakin tulee (kisa 6 ja kestävyyskisa)

Viitoskisan jälkeen Stig totesi ettei paskasta saa purkkaa jauhamalla ja lähetti kisakoneen takaisin pajalle. Vaikka ongelmaa ei huollossa saatukkaan kokonaan poistetuksi, niin kyseinen mylly jaksoi kisaerän ajan kuullostaa taas heliumia vetäneeltä Darth Vaderilta. Niinpä Stig otti päätöskisassa kauden toisen erävoittonsa, tällä kertaa Teron pilotoimana. Kun fosarisarja oli pistetty pakettiin, jäljellä oli vielä kestävyyskisa ja siihen lähdettiin sitten kakkoskoneella. Se koitos ajettiin ensimmäistä kertaa märällä radalla, mutta siitä huolimatta Stig onnistui erinomaisesti ja sijoittui viidenneksi vain seitsemän sekunnin päähän palkintopallipaikasta. Tämä oli tulos, jonka ansiosta Stig vetäytyy talvitauolle suupielet loivasti ylöspäin kääntyneenä ja luottavaisena ensi vuoteen katsoen. Loppukauden kohokohta: Mainio tiimisuoritus kestävyyskisassa.

Tiimin tunnetila: Realistinen optimismi

 

Vuosi numeroina

Fossiilisarjassa Stig sijoittui tänä vuonna sijalle 9/39, mikä sivuaa tiimin parasta sijoitusta. Kestävyyskisassa sijoitus oli 5/29, mikä on Stigin uran paras. Ajettu kilometrimäärä jatkaa edelleen laskevaa trendiä, mutta on kuitenkin hyvin lähellä viime vuoden lukemia. Tänäkään vuonna Stig ei käynyt kilpailemassa fosareiden ulkopuolella, eikä kiertänyt mitään muuta rataa kuin Tattarisuota. Ehkä ensi vuonna..

Autot 2014

Autot 2014

Kuskit 2014

Kuskit 2014

 

 

 

 

 

 


 

2 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.