Starttiletka

Starttiletka

Ennakkovalmistelut

Kausi päättyy perinteisesti kestävyyskisaan. Menneet viisi vuotta olivat opettaneet kantapäiden kautta että oleellista tässä kisassa on pitää auto ehjänä ja olla tupeksimatta varikkokäynneillä. Stig oli päättänyt ajaa kisan käyttäen kakkoskonetta, joka sekin oli testeissä hyväksi havaittu – tosin tyhjäkäyntiä siinä ei ollut lainkaan. Hieman moottorin ylikuumenemisongelmaa pelättiin, mutta sen ongelman ratkaisi märkä rata, joka ei vastoin odotuksia kuivunut koko kisan aikana vaikka mitään kunnon sadetta ei tullutkaan. Satunnainen pieni tihku ja korkea ilmankosteus pitivät kuitenkin asfaltin tasaisen liukkaana lähdöstä ruutulipulle saakka. Onneksi Stig teki viime hetkellä oikean päätöksen ja muutti auton säätöjä pari askelta sadekelin suuntaan. Keulaa levitettiin ja rengaspaineita lisättiin superkiireellä vielä lähtöruudukossa.

Miika pääsuoralla

Miika pääsuoralla

1. ajovuoro: Miika

Tällä kertaa Miika sai kunnian toimia Stigin avauskuskina. Lähtöpaikka oli fosaritaulukon mukaisesti yhdeksäs ja kilpailijoita oli tänä vuonna mukana 29 tiimiä. Lähtö sujui hyvin ja ensimmäisen kierroksen aikana Miika nosti Stigin kuudenneksi. Tällä sijalla Miika myös pysyi seuraavat viisi kierrosta. Suorituksen arvoa nostaa se, että kaikki edeltä lähteneet olivat siellä, koska olivat paperilla nopeampia ja tiimin painotasauksesta johtuen Miika antoi muille tasoitusta ajamalla ylipainoisena. Kuudennella ja seitsemännellä kierroksella tuli pari sijoitusta takapakkia, mutta kelin ollessa petollinen Miika piti auton radalla toisin kuin moni muu ja Stigin asema vakiintui stintin aikana sijoille 7-8. Kierroksella 31 joukon perältä lähtenyt tiimi numero 42 nousi Miikan ohi ja loppuosuuden Big Stig eteni kahdeksantena. Varikkomiehistö signaloi Miikan pitstopille lähes heti kun säännöt sen sallivat ja Miika toi auton varikolle kierrokselta 42.

 

Tero sladissa

Tero sladissa

2. ajovuoro: Tero

Vuosi sitten Stig kokeili tankkaamisen sijasta tankin vaihtoa. Silloin homma ei toiminut. Siitä viisastuneena prosessia oli hieman muokattu ja nyt homma toimi. Eka stoppi ei ollut aivan täydellinen ja auton käynnistykseen tuhraantui noin 10 ylimääräistä sekuntia kun ryyppy oli jäänyt epähuomiossa päälle. Silti Stig vietti varikolla alle 70 sekuntia ja seuraavana radalle ampaisi Tero. Sijoitus sukelsi varikkokäynnin aikana väliaikaisesti kuudenneksitoista, mutta se alkoi välittömästi parantua sekä ohitusten että muiden varikkokäyntien myötä. Kun kaikki tiimit olivat tehneet stoppinsa, Stig oli jo seitsemäntenä. Varikkotiimi piti ratakuskin hienosti tilanteen tasalla viestittäen eron eteenpäin ja auton numeron mikä oli seuraavana ohitusvuorossa. Kierroksella 66 Tero nosti Stigin kuudenneksi ja kierroksella 73 viidenneksi. Kisa oli puolivälissä ja hämmästyttävästi se oli viimeinen kerta kun Stigin sijoitus muuttui. Loppustintin Tero ajoi takaa Kartellia ja Team RE:tä kasvattaen samalla turvaväliä taaksepäin. Se kasvoikin niin isoksi, että kun Fast Stig koukkasi pitkän stintin päätteeksi varikolle, Stigin sijoitus säilyi ennallaan. Stintin lopulla Tero ajoi vielä Stigin nopeimman kisakierroksen 1:12.068.

 

Joni ankkurina

Joni ankkurina

3. ajovuoro: Joni

Toinen varikkokäynti oli niin hyvä, että formula ykkösissä siitä olisi epäilemättä langennut varikon ylinopeusrangaistus. Auton sammuttamisesta kului alle minuutti ja Joni oli jo täydessä vauhdissa radalla. Middle Stigiltä kesti jokunen kierros päästä rytmiin ja löytää vauhti ja tähän prosessiin mahtui myös yksi spinnaus nurmikon puolelle. Mutta ajo-olosuhteisiin sopiva vauhti kuitenkin löytyi ja oli Jonin vuoro jahdata Kartellia ja Team RE:tä. Stintin alussa ero nelospaikkaan oli n.16 sekuntia ja kolmostilaan yli 20. Marginaali seilasi vuorotellen kumpaankin suuntaan riippuen siitä millaisessa välissä kuskit pääsivät ajamaan, mutta pääsääntöisesti Joni kuroi muiden etumatkaa kiinni. Samanaikaisesti takaa lähestyi hurjaa vauhtia tiimi 42, joten trillerin ainekset olivat kasassa. Tiimi 42 oli päässyt jo parin sekunnin päähän Jonista kun se liputettiin mustalla lipulla tuomariston puhutteluun ja Stig sai hengittää taas hieman vapaammin. Loppustintti sujui hyvällä vauhdilla ilman ongelmia, mutta matka loppui hieman kesken sillä ruutulipulla 147 kierroksen päätteeksi ero nelospaikkaan oli vain kaksi sekuntia ja palkintopallille seitsemän sekuntia.

 

Yhteenveto

Ensimmäistä kertaa kaikki natsasi Stigille kestävyyskisassa. Ajo sujui, vauhti oli kohdillaan, ei ollut teknisiä ongelmia ja varikollakin oltiin nopeita. Kierroksia tuli plakkariin kaikenkaikkiaan 168, joista siis 147 kisassa, siihen päälle yksi lämmittely- ja jäähdyttelykierros sekä 19 kierrosta kisaa edeltävässä lämmittelyssä. Kisasta selvittiin yhdellä pikku spinnillä ja pienellä starttituheltamisella ekalla varikkokäynnillä. Se on huomattavasti vähemmän kuin mihin vaikeat olosuhteet antoivat mahdollisuuden. Silti, ilman näitä pikku hidasteita Stig olisi voinut olla jopa palkintopallilla. Lopputulos oli erittäin hyvä, mutta silti jäi sopivasti hampaankoloon ensi vuotta varten. Tiiminä kisasuoritus oli kuitenkin kauden paras ja Stig vetäytyy täten tyytyväisenä talvitauolle.

Lap chart

Lap chart

 

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.