Stanan kone älä hyydy! Hyytyi se kuitenkin. Onneksi ei niin totaalisesti, etteikö oltaisi päästy maaliin. Ja vieläpä ihan kohtuullisin sijoituksin kaikkien kuskien ajaessa top 6:een. Mutta taas menetettiin helppoja pisteitä teknisiin ongelmiin. Ajosuoritukset olivat kuitenkin erinomaisia ja päivän pistesaldo sivusi Stigin kauden parasta. Edelleen toivelistalla kuitenkin olisi kuiva kisatapahtuma ilman teknisiä ongelmia..

Videokooste: Kisa 4

 

Ennakko

Keskikesän kisatauon aikana Suomea on paahtanut ennätyksellinen helleaalto, joka ei osoita viilenemisen merkkejä. Tietenkin kisapäivälle oli silti luvattu ukkosta ja sadetta – kuinkas muutenkaan. Stigin osalta kisatauko oli myös merkinnyt testitaukoa ja radalle ehdittiin ensimmäisen kerran vasta kisaa edeltävänä päivänä tuunaamaan kalusto iskuun. Ensimmäinen takaisku tuli jo ennen siirtymistä radalle kun havaittiin kalustokärryn toisen renkaan olevan tyhjä. Odotukset olivat silti suhteellisen korkealla kun radalle saavuttiin taivaan ollessa vielä lupaavasti kirkkaan sininen.

 

Joni toisena

Joni toisena

Erä 1 / Joni

Lähtöpaikka 8; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58.525; StigCam
Jonilla on hyvä alkukausi takana ja selkeänä suunnitelmana jatkaa samalla linjalla. Joni ottikin huikean startin ja kipusi ensimmäisellä kierroksella peräti kolmanneksi. Kolmannella kierroksella Joni teki selvää jälkeä Team Viemeröstä ja lähti ajamaan takaa kärjessä kaasutellutta Kartellia. Kinkereihin liittyi myös X-Files, jonka ensimmäisen ohitusyrityksen kolmosmutkassa Joni kuittasi siististi, mutta joutui hieman myöhemmin antautumaan. Joka tapauksessa kolmen kärki oli tiukasti nipussa ja Joni mukana taistelmassa voitosta. Erän puolivälin jälkeen Middle Stig alkoi kuitekin pikkuhiljaa tippua porukasta ja kun noin viisi kierrosta ennen maalia Jonin vauhti hyytyi selkeästi lisää, sokeakin näki otsallaan että teknisellä puolella kaikki ei ole kunnossa. Ja niinhän siinä sitten kävi, että varma kolmospaikka haalistui viimeisen kolmen kierroksen aikana viidenneksi kun takaa muutama tiimi hyödynsi Stigin vaikeudet. Kohtuullisen hyvä tulos, mutta kolmospaikka oli jo melkein takataskussa, joten luonnollisesti hieman harmittaa..

 

Ruuhkaa avausmutkan jälkeen

Ruuhkaa avausmutkan jälkeen

Erä 2 / Miika

Lähtöpaikka 17; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58.523; StigCam
Stig reagoi avauserän ongelmiin vaihtamalla kaasarin ja pistämällä sormet ristiin. Miika oli tuttuun tapaansa valinnut itselleen takarivin lähtöpaikan. Äijä teutaroi matkaan ruudusta 17, joten ainakin ohitettavia riittäisi. Miika ampui totutusti matkaan kuin piripäinen hamsteri ja kolmen mutkan jälkeen sijoitus oli jo yhdestoista. Big Stig jatkoi noususuhdannetta tasaisen vauhdin taulukkoa noudattaen 1 sija / kierros aina kierrokselle 5 asti, jolloin sijoitus oli seitsemäs. Parin kierroksen päästä ohitus ykkösmutkaan ja nousu kuudenneksi. Siitä pari kierrosta eteenpäin ja sama kuvio toistui. Miika kaasutteli muutaman mutkan verran viidentenä, kunnes tiimi numero 7 alensi Stigin takaisin kuudenneksi. Tässä vaiheessa näytti, että viidennestä sijasta kehkeytyisi kovakin taistelu, mutta valitettavasti tekniikkaongelmat tekivät comebackin. Stigin kone alkoi hyytyä täsmälleen saman kaavan mukaisesti kuin avauserässä. Onneksi turvapuskuria taaksepäin oli sen verran, että Miika sai pidettyä kuudennen sijan vaikka viimeinen kierros oli lähes kaksi sekuntia hitaampi kuin erän oma nopein kierros. Jälkikäteen ongelma diagnosoitiin johtuvaksi helteen ja seosruuvin väärän asennon yhteisvakutuksesta, mutta lopullista varmuutta asiaan ei saatu.

 

Tero nousee toiseksi

Tero nousee toiseksi

Erä 3 / Tero

Lähtöpaikka 5; Sijoitus 2; Paras kierrosaika 1:11.157; StigCam
Terolla oli erään vain kaksi toivetta: ei teknisiä ongelmia ja kuiva keli. Luottamus oli hyvä, että näiden toiveiden toteutuessa myös lopputulos olisi kohtuullinen. Ensimmäinen toive toteutui, mutta jälkimmäinen ei harmaan pilvimassan alkaessa tihkua vettä kymmenisen minuuttia ennen starttia. Sade oli sen verran pientä, että Stig päätti useimpien muiden tiimien tavoin lähteä kisaan kuivan kelin säädöillä. Siispä sade luonnollisesti voimistui juuri ennen starttia kun oli liian myöhäistä tehdä säätömuutoksia. Noh, ainakin pelikenttä oli tasainen ja liukas. Viidennen lähtöruudun tarjoaman hyvän lähtöpaikan hyöty dilutoitui osittain Teron edestä startanneen tiimin jättäessä lähtömuodostelmassa käsittämättömän pitkän välin eteenpäin. Tero sai kuitenkin vallattua avausmutkissa menetetyt asemat takaisin ja nostettua itsensä myöhemmin avauskierroksella vielä neljänneksi. Muutaman epäonnistuneen ohitusyrityksen – joissa mentiin hyvinkin lähellä nurmikkovisiittiä – jälkeen, Fast Stig nousi kolmanneksi ja siirtyi ajamaan takaa kakkosena pienen eron turvin edennyttä tiimiä. Kun ero oli mitätöity ja yksi epäonnistunut ohitusyritys suoritettu, Tero siirtyi kyttäämään kaverin virhettä ja mahdollista ohituspaikkaa. Muutaman kierroksen kyttäämisen jälkeen tilaisuus avautui kasimutkassa ja se myös rouheasti hyväksi käytettiin. Loppumatka olikin sitten kakkossijan varmistelua kärjen karattua jo liian kauaksi ja oltua liian nopea. Lopputulos oli siis märästä radasta huolimatta erittäin hyvä.

 

Tilastot

Stig kiersi Tattarisuon autodromoa kisapäivänä yhteensä 76 kierrosta, joista 22 lämmittelyssä ja 54 kisaerien yhteydessä. Pisteitä napsahteli tilille yhteensä 92 kappaletta. Niillä sijoituttiin kisassa 7:ksi ja fosarisarjassa ne säilyttävät Stigin sijalla 9. Välimatka ylöspäin kuitenkin suppeni ja taaksepäin kasvoi, joten Stigin asema puolustaa sijoitustaan ja hyökätä ylöspäin vahvistui.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *