Stig yritti kaikkensa, mutta tulos oli silti surkean keskinkertainen. Sijoitukset 7 – 8 – 6 ovat insinöörimäisen tasalaatuisia, mutta yksinkertaisesti liian huonoja. Huolestuttavinta on, että vaikka ongelmien oireet osoittavat voimakkaasti koneosastolle, niin tarkkaa syytä, tai korjauskeinoa ei tällä hetkellä ole tiedossa. Ja masentavinta on, että Stigin alkukauden loistava vauhti ei koskaan kääntynyt yhtä loistaviksi tuloksiksi ja nyt se vauhti on kateissa. Kauden viidennestä kisasta jäi lopputulemaksi lamaannuttavan valju fiilis. Ei hyvä.

Videokooste: Kisa 5

Ennakko

Stigin noudattaessa nollatestauspolitiikkaa, muutama oleellinen komponentti piti sisäänajaa kisalämmittelyn aikana. Näistä tärkeimpinä huollettu kaasari ja uudet jarrupalat. Tarvittavat toimenpiteet saatiin tehtyä ennen kuin vesisade iski Tattikselle. Onneksi rata ehti pääosin kuivua ennen ensimmäistä kisastarttia.

Tero lämmittelee

Tero lämmittelee

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 13; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 57.969; StigCam
Vihdoinkin tarjolla kuiva kisasää Terolle. Lähtöpaikka häntäpäästä ei paljon tahtia haitannut Fast Stigin ottaessa superstartin ja ampuessa avauskierroksella peräti viidenneksi ja siitä saman tien pääsuoran päässä neljänneksi. Siitä sitten ajamaan kärkikolmikkoa kiinni. Mutta mitämitä? Ero eteenpäin ei kutistunutkaan vaan alkoi päinvastoin kasvaa. Syykin kävi kierros kierrokselta yhä selvemmäksi. Viime kisatapahtuman Stigin osalta kuohinut koneen hyytymisongelma ei ollutkaan ratkennut ja taas alettiin lähestyä selkä edellä aiemmin jo ohitettuja kilpakumppaneita. Varsinkin pääsuoran jälkeisestä mutkasta ulos kiihdyttäessä kone ei meinannut millään kerätä kierroksia ja oli lopussa ongelman pahetessa jopa lähellä sammua. Varma nelostila vaihtui siis viimeisten kierrosten aikana askel kerrallaan huonommaksi loppusijoituspaikan löytyessä sijalta seitsemän.

Puolustustaistelua

Puolustustaistelua

Erä 2 / Miika

Lähtöpaikka 5; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 58.384; StigCam
Seuraavaa erää varten Stig vaihtoi / huolsi / puhdisti / hoonasi kaiken mahdollisen koneen ympäriltä vain huomatakseen, ettei ongelmamoottori edes suostu käymään kunnolla. Pikaisesti lupa tuomaristolta myllyn vaihtoon, jonka ja Stig suoritti ennätysajassa ja juosten auton kanssa lähtöruudukkoon. Miika kiihdytti matkaan viitosruudusta ja taisteli alkukierrokset sijoilla 4-6. Mutta kaikki ei ollut kunnossa. Tarkemmin ajatellen juuri mikään ei ollut kunnossa sekä tehojen että takapään pidon ollessa kateissa. Puolustustaistelua ei helpottanut auki kiertynyt seosruuvi, mikä entisestään huononsi moottorin toimintaa. Niinpä edellisen yön työtehtävissä valvonut ja yhden tunnin päikkäreillä sinnitellyt Stig pilotti valui vääjäämättä muutaman sijan alaspäin päätyen ruutulipulle kahdeksantena.

Katse tulevaisuuteen. Hajataitto.

Katse tulevaisuuteen. Hajataitto.

Erä 3 / Joni

Lähtöpaikka 7; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58.167; StigCam
Muuta ei enää keksitty kuin että laskettiin takarenkaiden painetta hieman ja vaihdettiin uusi sytytystulppa koneeseen. Ja toivottiin parasta. Lähdössä Joni menetti hieman sijoitustaan, mutta valtasi vielä avauskierroksella asemat takaisin. Kehitys jatkui nousujohteisena niin, että Joni taisteli Stigin viidenneksi. Kärkinelikko ajoi vääjäämättä muilta karkuun ja Joni jäi kamppailemaan viitospaikasta Team RE:n kanssa, mikä lopulta päättyi Stigin tappioksi. Joni itse harmitteli muutamaa pientä ajovirhettä, mutta pääsyylliset toivottua huonompaan lopputulokseen olivat tässäkin erässä konetehojen puute ja liukas peräpää (autossa).

Tilastot

Stig lyllersi Tattarisuon ympäri yhteensä 71 kertaa, joista 17 lämmittelyssä ja 54 kisaerien yhteydessä. Vaivan palkaksi myönnettiin vaisut 84 säälipistettä. Kisassa niillä sijoituttiin 12:ksi ja sarjassa takapakkia tuli yhden pykälän verran, joten päätöskisaan Stig lähtee paikalta 10.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *