Ei näin! Kuiva keli oli tilauksessa, märkäkin olisi ihan ok kun sadetestejä oltiin ajettu. Kaikki muu paitsi sekakeli kävisi ja juuri sellainenhan sieltä sitten tuli. Stigin suunnitelmiin se sopi kuin siili kondomitehtaaseen. Tuloksena oli yksi märän radan pannukakku ja kaksi kuivalla ajettua erittäin pätevää suoritusta. Sinänsä kokonaistulos oli loppujen lopuksi ihan kohtuullinen, mutta kohtuulliselta tuntuisi myös se, että Stig onnistuisi ajamaan yhden kisatapahtuman ilman ongelmia ja tuottamaan puhtaan vauhdin oikeuttamat sijoitukset kaikissa kolmessa kisaerässä.

Videokooste: Kisa 3

Ennakko

Kuivat kisaolosuhteet. Kisatapahtuma ilman mitään ekstra-sähellystä. Siinä Stigin päätoiveet kolmanteen kisaan. Muuta ei tarvittaisi, mutta sitä vähääkään ei saatu. Jo lämmittely oli rikkonainen (kirjaimellisesti), kun kisa-autosta hajosi varoittamatta oikea etutukivarsi. Vara-autosta saatiin onneksi uusi osa paikkaamaan valuviallista. Lämmittelyn aikana sadekuurot kastelivat radan useampaan kertaan, mutta aurinko sitten kuivatti sen nopeasti. Paitsi vikalla kertaa, jolloin vettä tulikin vähän enemmän, joten märällä (mutta kuivuvalla) radalla lähdettiin avauserään.

 

Vasemmalla heikko pito

Vasemmalla heikko pito

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 3; Sijoitus 11; Paras kierrosaika 1:12.530; StigCam
Päätettiin pitää auto kuivan kelin säädöissä keulan leveyttä lukuunottamatta. Heti avauskierroksella selvisi, että säätöjen osalta metsään meni. Ensimmäiset kolme kierrosta sujuivat kuitenkin ihan kohtuullisesti Teron edetessä top-3:ssa ja kärkiryhmän edetessä nipussa. Neljäs kierros oli musta. Heti avausmutka pilasi kisan. Edessä oleva tiimi haki jarrutuksessa sisälinjaa, joten Tero tuli jarrualueella rinnalle ulkokautta osaamatta aavistaa, että sisälinjan kaveri poukkaakin takaisin pakottaen samalla Tero osittain ruoholle. Nurmikolla ei tunnetusti ole kovin hyvää pitoa, märällä nurmikolla vielä vähemmän. Spinnaus ja montamonta sijoitusta alempana takaisin radalle. Olisi pitänyt aavistaa paremmin. Vielä pahempaa oli kuitenkin luvassa, sillä saman kierroksen ysimutkassa Teron edessä spinnailtiin niin, että ei ollut mitään mahdollisuutta väistää. Auton oikea etukulma otti aika ison tällin ja taas oli Tero ihmettelemässä että onko se ruoho vihreämpää radan reunaviivan toisella puolen. Ei ollut. Sijalta 15 Tero aloitti masentavan takaa-ajon, joka päättyi ruutulipulle sijalla 11. Väärät auton säädöt + huono ajosuoritus + onneton mäihä = surkea lopputulos ja anheeton ketutus. Taas piti oppia jotain akilleen kantapään kautta..

 

Ulkoradalla

Ulkoradalla

Erä 13 / Joni

Lähtöpaikka 11; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58.869; StigCam
Joni ampui matkaan ruudusta 13 ja tähtäimessä top 5 sijoitus. Tähtäinkuvio pomppasi silmille heti avauskierroksella kun Middle Stig vältti joukkokolaroinnin ja taikoi itsensä peräti neljänneksi. Tässä vaiheessa ajolinja oli jo lähes kuiva, mutta ei ihan ja Joni haki vielä tuntumaa radan pitoon ja sitä kautta ajorytmiä. Kolmannella kierroksella tuli pari sijaa takkiin, mutta kuuden tiimin kärkiryhmä oli hyvin kasassa ja kaikki edelleen mahdollista. Homma eteni niin, että viidennellä kierrokella Joni hyödynsi pikku tönimiset edessä nousten viidenneksi ja paria kierrosta myöhemmin edelleen neljänneksi. Palkintosija näytti olevan otettavissa, mutta edellä ajava tiimi 46 torppasi nämä suunnitelmat enemmän kuin hämmentävillä blokkaus-manöövereillään. Niitä ihmettelivät kisan aikana katsojat ja kisan jälkeen sekä kilpakumppanit ja tuomaristo. Jonikin kävi kuumana kuin Espanjan aurinko ja täysin aiheesta. Peittely-hidatelun seurauksena takaa päästiin kantaan ja ohi eli Stigin loppusijoitus oli viides.

 

Taistelua kakkospaikasta

Taistelua kakkospaikasta

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 14; Sijoitus 3; Paras kierrosaika 58.250; StigCam
Miikalle oli taas kerran allokoitu ohitusfestarit. Big Stig oli selkeästi heittänyt varovaisuuden kierrätyskeskukseen ja lähti sotajalalla hakemaan nopeita nousuja siinä myös onnistuen. Kolmosmutkan opportunistinen sisäkoukkaus nettosi useita sijoja ja kun muu osa avauskiekkaa sujui myös duurissa oli herran sijoitus kierroksen päätteeksi kahdeksas. Nousu jatkui intensiivisen tiukkana erän puoliväliin saakka, jolloin Miika oli kammennut itsensä peräti toiseksi. Nousun kliimaksi oli epäilemättä pääsuoralla toimeenpantu tuplaohitus, joka sai katsomon hiukan puhaltelemaan. Tässä vaiheessa kärjessä porhaltanut Kartelli oli jo sen verran pitkällä karkumatkalla, että realistinen tavoite oli yrittää säilyttää kakkospaikka. Se onnistui toiseksi viimeiselle kierrokselle asti, jolloin kuutosmutkassa tiimi numero 3 pääsi kuittaamaan Miikan. Seurasi huikea lähitaistelu, jossa Miika kampesi itsensä väkisin takaisin kakkoseksi kunnes joutui pysyvästi luopumaan hopeasijasta viimeisen kierroksen nelosmutkassa. Kolmospaikka lähtöruudusta 14 oli kuitenkin erinomainen suoritus ja toi ison kasan arvokkaita pisteitä Stigille.

 

Tilastot

Stig pärisi kisapäivänä yhteensä 81 kierrosta, joista 29 lämmittelyssä ja 52 kisaerien yhteydessä (ensimmäisen erän pituus oli sateesta johtuen 13 kierrosta). Pisteitä pelmahti taskuun 86 kappaletta. Niillä sijoituttiin kisassa yhdeksänneksi ja fosarisarjassa ne nostavat Stigin niin ikään sijalle 9.

Tulokset  / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *