2016

Kausiennakko 2016 – Palikat sekaisin

Last modified on 2016-05-15 11:40:25 GMT. 0 comments. Top.

Stigin aloittaessa kahdeksannen kautensa, ilmassa enemmän epävarmuustekijöitä kuin pitkään aikaan. Palikat ovat niin sanotusti sekaisin.

Uusi auto pajalla

Uusi auto pajalla

Runkopalikka

Stig vaihtaa ensimmäistä kertaa auton merkkiä ja samalla saa ensimmäistä kertaa alleen täysin uuden rungon. Uskolliset ja hyvin palvelleet TonyKartit korvataan tänä vuonna Mach1-rungolla. Päätökseen vaikutti erityisesti radan lähellä sijaitsevat huoltopalvelut, joiden toivotaan helpottavan käytännön operatiivista puolta ja varaosalogistiikkaa.

Ensituntuma autosta ei ollut mitenkään superpositiivinen, kun jarrujärjestelmä vuoti jarrunesteet pihalle. Vika onneksi löytyi ja korjattiin. Säätämisen kanssa on myös ollut hieman haasteita, mutta sillä sektorilla asiat tuntuvat edistyvät oikeaan suuntaan. Hieman v-käyrää nostaa testeissä haljennut lähes uusi pakoputki. Se kun tarkoittaa sitä, Stigiltä on kolmella viimeisellä ajokerralla hajonnut kaksi uutta pakoputkea. Kun ne ovat hajonneet kahdessa eri autossa, jotka on koottu kahden eri ihmisen toimesta, niin mitä se kertoo putkien laadusta..?

Rengaspalikka

Fossiilisarja ajetaan vuonna 2016 Mojo D1 renkailla. Vegan SL8:ien vaihtuminen Mojoihin on aiheuttanut melkoisen kalabaliikin osallistujien keskuudessa. Varsinkin ne tiimeistä, jotka kisaavat myös muissa Raket-sarjoissa ovat olleet ymmärrettävästi käärmeissään. Stigin ensituntuma Mojoihin on sellainen, että liukkailta vaikuttavat. Kierrosajat ovat olleet aiempaa hitaampia (muut tiimit ovat mitanneet, että 0,5 – 1,0 sekuntia hitaammat), mutta vaikea arvioida mikä on ollut uuden rungon ja mikä renkaiden merkitys kokonaiskuvassa. Menetettyä ajotuntumaa on pyritty paikkaamaan rungon säädöillä, mutta se millaisella kilpailukyvyllä Stig kauden starttaa, on kyllä täysi mysteeri.

Uusi auto radalla

Uusi auto radalla

Sääntöpalikka

Edellä mainittu rengaspolemiikki on suurelta osalta vaikuttanut siihen, että fossiilisarjan osallistujamäärä näyttäisi tänä vuonna jäävän merkittävästi pienemmäksi kuin aiempina vuosina. Tätä kompensoimaan järjestävä seura on laatinut sääntölisäyksen, joka muuttaa oleellisesti kisatapahtuman luonnetta mikäli osallistujamäärä jää alle 34:n tiimin. Silloin nimittäin erien pituudet lyhenisivät kymmeneen kierrokseen, mutta jokainen tiimi osallistuisi jokaiseen kisaerään. Eli jokainen kuski ajaisi kaksi erää per kisatapahtuma. Säntölisäyksen yksityiskohdista keskustellaan vielä, mutta lähtökohtaisesti on hyvä asia, että kisa-ajoa tulee enemmän.

Selkäpalikka

Ja ettei homma olisi liian helppoa, niin yksi Stig-kuskeista on onnistunut rikkomaan selkänsä kartingiakin hurjemmassa extreme-urheilussa (uimahallin hyppylaudalla pomppiminen). Kiivaita neuvotteluita varakuskin paikasta käydään parhaillaan kulissien takana ja pilotin nimi selviää toivottavasti ennne kuin lähtövalot sammuvat.

Eli näillä mennään, mutta yhtään ei tiedetä minne päädytään..

 

2015

Vuosikatsaus 2015 – Vakionopeudella

Last modified on 2015-10-31 18:15:21 GMT. 0 comments. Top.

Miika johdossa

Miika johdossa

Vuosi 2015 ei jää Stigin historiaan loistavien saavutustensa vuoksi. Kun vuotta aiemmin vauhti oli usein ollut kohdillaan mutta sekalaiset ongelmat romuttavat monet huipputuloset, niin tänä vuonna ei ollut edes sitä vauhtia. Sen sijaan kuskien suoritukset radalla olivat hämmentävän tasalaatuisia.

 

Ylimääräiset kymmenykset

Kauden ensimmäinen kilpailu oli itse asiassa olosuhteiden takia pettävä. Jokainen Stig-kuski ajoi kevätmyrskyssä viiden joukkoon ja tiimissä vallitsi optimismi, kunnes kakkoskisasta eteenpäin realismi iski päin näköä. Vanha kisakone ei oikein tykännyt lämmetä ja alkoi pätkimään kesken kisaerien ja varakoneessa ei tehot riittäneet. Stig kehitteli kauden mittaan messevän arsenaalin erilaisia jäähdytysratkaisuja, jotka jossain määrin korjasivatkin ongelmaa. Myöskään Stigin kilpurin runko ei enää ole samassa iskussa kuin viime vuoden alussa. Vaikka sillä edelleen pystyisi ajamaan hyviä tuloksia, sen käyttäytyminen ei enää ole yhtä täsmällistä kuin parhaimmillaan.

Joni hiessä

Joni hiessä

Muitakin vastoinkäymisiä oli: Keskikesän kilpailutauolla Stigin kuljetuskärryyn murtauduttiin ja pari moottoria, kaikki kypärät sekä iso kasa työkaluja vaihtoi omistajaa ilman kauppakirjaa. Tämä asetti Stigille sekä operatiivisia että taloudellisia haasteita, mutta yhtään kisaa ei kuitenkaan jäänyt ajamatta. Terveyspuolella vaivaa tuottivat katkenneet kylkiluut ja muuten vain kroonisesti kipeät kyljykset. Kun vielä fossiilisarjan ryhmäjako osui tänä vuonna niin, että kohtuullisen hyvälläkin ajosuorituksella saattoi neljä tiimiä pelkästään omasta ryhmästä olla edellä, niin isojen pisteiden kerääminen oli melko haastavaa. Tärkein asia kuitenkin oli se, että perusvauhti oli liian hidasta: 3-4 kymmenystä lisävauhtia olisi pitänyt jostain löytää, jolloin kärkitilojen tavoittelu olisi ollut huomattavasti helpompaa.

Kauden lopussa Stig osti käyttöönsä uuden moottorin, joka antoi aluksi hieman vaisun tunteen, mutta osoittautui kuitenkin loppupeleissä kelpo myllyksi. Kestävyyskisassa Stig oli sitten lähellä kruunata kauden palkintosijoituksella, mutta 35 minuuttia ennen loppua pakoputki alkoi huutamaan uudessa oktaavissa pakottaen ylimääräiseen varikkokäyntiin, joka puolestaan tuhosi Stigin kisan. Muut hankinnat painottuivat tänä vuonna kuskien henkilökohtaisiin varusteisiin. Kypärien uusiminen oli karhukoplan vierailun jäljiltä pakon sanelema. Lisäksi tiimihaalarit uusittiin huomattavasti ammattimaisemman näköisiksi säilyttäen kuitenkin tiimin visuaalinen identiteetti. Maalarihaalarit siis vaihtuivat pilkkihaalareihin..

 

Tilastoharhoja

Tero vauhdissa

Tero vauhdissa

Tuloksellisesti vuosi 2015 oli Stigin ylivoimaisesti tasaisin. Hämmästyttävästi Stig ajoi joka ikisen kisaerän sijoille 3-8. Ei laaksoa, ei kukkulaa.. Kun fosareiden pistelaskussa kolme huonointa erää pudotetaan pois, tarkoitti se sitä että Stigin vähennyspisteet olivat koko porukan neljänneksi korkeimmat. Tasaisuus tarkoitti myös sitä, että hitaammasta vauhdista huolimatta kauden pistesaldo oli vain viisi pojoa pienempi kuin vuotta aiemmin.

Stigillä on nyt jo seitsemän fosarikautta takana. Siksipä on ehkä luonnollista, että poikamainen innostus ei ole enää samalla tavalla stratosfäärissä kuin joskus aiemmin. Tätä heijastelee kausittain pienenevät testikilometrit sekä se, että tänä vuonna Stigin omistuksessa olevista autoista vanhemmalla ei ajettu metriäkään. Uudemmalla rungolla sentään päästeltiin lähes 1200 kilometriä ympäri Tattista:
1197 km / 1098 kierrosta / 685 kisakierrosta / 413 testikierrosta

Kuskien statistiikka näyttää seuraavalta:
– Joni: 309 kierrosta / 172p (2-3-1) / 58,071(kisa), 58,259(testi) / paras:5 / +11
– Tero: 446 kierrosta / 180p (2-2-2) / 57,693(kisa), 57,670(testi) / paras:3 / +23
– Miika: 343 kierrosta / 172p (2-1-3) / 58,016(kisa), 58,099(testi) / paras:4 / +23

 

Stig rivissä

Stig rivissä

Pakollinen lainaus

Ensi vuodeksi on taas mielenkiintoisia suunnitelmia. Vaikka Vantaalle on rakennettu uusi karting-rata, jonka pyörittämisessä Keimola FK on aktiivinen toimija, niin näillä näkymin fossiilisarja ajetaan myös vuonna 2016 Tattarisuon vauhtipyhätössä. Kaluston osalta uusimisen tarvetta on ja tällä rintamalla peliliikkeitä on odotettavissa ensi keväänä.

Ja lopuksi: “success is inspirational – failure is educational”. Tästä vuodesta opimme, että Stigin ensi vuosi on oleva massiivisen inspiroiva..

Kausiennakko 2015: Minimillä maksimi

Last modified on 2015-05-10 08:57:44 GMT. 0 comments. Top.

Troubleshooting

Troubleshooting

Minimum

Stig aloittaa seitsemännen kautensa fossiilisarjassa ja se alkaa heppoisemmalla valmistaumisella kuin koskaan aikaisemmin. Tiimin suurin haaste on ollut ajan puute, kun kaikki kuskit ovat olleet kiireisinä sekalaisten projektiensa parissa. Radalle on ehditty hätäisesti kaksi kertaa, eivätkä ne ole olleet mitään ihan ongelmattomia sessioita. Lyhyessä ajassa on mm. ihmetelty pätkiviä moottoreita, kiroiltu saastuneen jarrujärjestelmän parissa sekä etsitty jonkkaan singonnutta bensatankin siipimutteria ympäri Tattarisuon nurmikoita.. Kakkosauton kasaamista ei ole ehditty edes ajatella, joten se lepää osina kuljetuskärryssä.

Maximum

Moni perusasia on kuitenkin kunnossa. Kisarunko on sama, jolla viime kaudella voitettiin kaksi kisaerää. Moottoripuolella on käytettävissä myös hyvä arsenaali ja Stigin ainoa isompi hankinta alkavalle kaudelle on yksi uunituore kone, joka tosin ei varsinaisesti säväyttänyt ensikokeilulla. Testit kyseisen myllyn parissa jatkuvat avauskisan jälkeen. Ja tärkeimpänä tietenkin sama kuskikolmikko, jolta löytyy sekä vauhti menestyä että rutiini käsitellä myös hieman haastavammat tilanteet.

Pre-season valmistautumista

Pre-season valmistautumista

Summasummarum

Stig lähtee alkavaan kauteen hieman matalammalla profiililla kuin aiempina vuosina. Sama minimalistinen linja heijastuu itse ajamisen lisäksi myös muuhun Stig-toimintaan. Periaatteessa menestyksen avain on hyvin yksinkertainen: konvertoida viime vuoden erinomainen vauhti tasaisiksi tuloksiksi. Asiassa on vain kaksi kysymysmerkkiä: vauhti ja tulokset. Toisin kuin viime vuonna, Stig ei ole ammentanut itseluottamusta erinomaisista testikierroksista. Todellinen vauhti nähdään siis vasta kisapäivänä kun laitetaan tuoreet renkaat alle ja auto muutenkin kisaosilla kisasäätöihin, ja kun kaikki ajavat kisapainoisina. Jos vauhti osoittautuu hyväksi, niin sen jälkeen tasaiset tulokset riippuvat kuskien otteista, kaluston kestävyydestä ja Stigin operatiivisesta toiminnasta erityisesti kisatapahtumien aikana. Näillä mennään (toivottavasti kovaa)..

2014

Stig 2014 vuosikatsaus – hukattuja mahdollisuuksia

Last modified on 2014-10-12 17:08:24 GMT. 2 comments. Top.

Seuraavassa kronologia Stigin kilpakaudesta 2014.

Joni in action

Joni in action

Hurja vauhti (kisa 1)

Ensimmäinen kisa ja Stig teki välittömän vaikutuksen. Kaikesta näki, että tiimi oli ottanut reippaan harppauksen kohti kärkeä. Heti avauserässä Tero nosti viiden kierroksen aikana tiimin kärkeen lähtöpaikalta 13. Erän ylivoimaisesti nopein kierros ei lohduttanut, kun puskurin kiinnityksen pettäminen pilasi kisaerän. Seuraavaksi Joni ajoi kilpauransa ensimmäisen erävoiton ja Miika nousi joukon hänniltä taistelemaan top 3 sijoituksista. Ja jokainen kuski ajoi oman kierrosennätyksensä. Vaikka tiimin kokonaistulos ei ollut loistava, niin erinomaisesta vauhdista humaltuneena Stig oli tässä vaiheessa luottavainen, että tulevissa koitoksissa olisi helppo näyttää kaapin paikka kanssakilpailijoille. Lisää aihetta optimismiin antoi uusi GoPro kamera, jonka avulla kukin kuski oli kitkenyt pikkuvirheitä ajamisestaan sekä kierrosaikojen että kisatilanteiden osalta. Kauden alkuvaiheen ykkössuoritus oli luonnollisesti Jonin avausvoitto fossiilisarjassa.

Tiimin tunnetila: Rajaton itseluottamus

 

Miika in action

Miika in action

Iskukyky pysyy piilossa (kisat 2-3)

Kun sitten tuli seuraava näytön paikka, kisa 2, niin Tattarisuon vauhtipyhätössä vallitsivat monsuuniolosuhteet. Sadekeli tunnetusti sopi Stigille kuin heijastin ninjalle. Sadeasia kyllä korjattiin kauden mittaan märän kelin säätö- ja ajotreeneillä, mutta se ei tässä vaiheessa kautta paljon auttanut. Kun kolmaskin kisa ajettiin osittain märällä radalla, alkoi turhautumismörkö nostaa rumaa naamatauluaan. Keli oli sama kaikille, mutta Stigillä oli selkeä nopeusetu kuivalla, mitä tiimi ei olosuhteiden takia päässyt hyödyntämään. Tämän vaiheen paras suoritus oli Miikan kolmoskisan veto, jossa tiimipäälikkö jumalan armosta huolimatta nosti itsensä jälkijoukon lähtöpaikalta kolmanneksi.

Tiimin tunnetila: Hiipivä turhautuminen

 

Tero in action

Tero in action

Kone hyytyy (kisat 4-5)

Kesätauon jälkeen iskivät moottoriongelmat. Kausi näytti vauhtinsa puolesta jatkuvan alkukauden tapaisena kun Joni nosti kisan avauserässä kasipaikalta kakkoseksi, mutta erän puolivälissä alkoi kisakone vuotaa tehoja ja sijoitukset valua alaspäin. Ongelmaa pahensi se, ettei Stig ehtinyt testaamaan nelos- ja vitoskisojen välillä ja ongelman ratkaisu teoriassa ei poistanut sitä käytännössä. Näinpä kyseinen koneongelma pilasi Stigiltä kaksi kisatapahtumaa, mikä tarkoittaa käytännössä kolmasosaa kaudesta. Tässä vaiheessa tunnelmat olivat aivan sieltä ruoansulatuskanavan loppupäästä. Se ei ole mikään ratkiriemukas fiilis kun tajuaa, että vauhti joka oli käsi sydämellä arvioituna ollut uskomattoman hyvää ja jota ei koskaan ollut kunnolla saatu käännettyä tuloksiksi, oli nyt kadonnut. Kauden tässä vaiheessa Stigin paras kisasuoritus oli Teron kakkostila, mikä ajettiin neloskisassa märällä radalla, jolloin koneen kuumeneminen ei aiheuttanut ongelmia.

Tiimin tunnetila: Pohjaton vitutus

 

Stig in action

Stig in action

Tuloksiakin tulee (kisa 6 ja kestävyyskisa)

Viitoskisan jälkeen Stig totesi ettei paskasta saa purkkaa jauhamalla ja lähetti kisakoneen takaisin pajalle. Vaikka ongelmaa ei huollossa saatukkaan kokonaan poistetuksi, niin kyseinen mylly jaksoi kisaerän ajan kuullostaa taas heliumia vetäneeltä Darth Vaderilta. Niinpä Stig otti päätöskisassa kauden toisen erävoittonsa, tällä kertaa Teron pilotoimana. Kun fosarisarja oli pistetty pakettiin, jäljellä oli vielä kestävyyskisa ja siihen lähdettiin sitten kakkoskoneella. Se koitos ajettiin ensimmäistä kertaa märällä radalla, mutta siitä huolimatta Stig onnistui erinomaisesti ja sijoittui viidenneksi vain seitsemän sekunnin päähän palkintopallipaikasta. Tämä oli tulos, jonka ansiosta Stig vetäytyy talvitauolle suupielet loivasti ylöspäin kääntyneenä ja luottavaisena ensi vuoteen katsoen. Loppukauden kohokohta: Mainio tiimisuoritus kestävyyskisassa.

Tiimin tunnetila: Realistinen optimismi

 

Vuosi numeroina

Fossiilisarjassa Stig sijoittui tänä vuonna sijalle 9/39, mikä sivuaa tiimin parasta sijoitusta. Kestävyyskisassa sijoitus oli 5/29, mikä on Stigin uran paras. Ajettu kilometrimäärä jatkaa edelleen laskevaa trendiä, mutta on kuitenkin hyvin lähellä viime vuoden lukemia. Tänäkään vuonna Stig ei käynyt kilpailemassa fosareiden ulkopuolella, eikä kiertänyt mitään muuta rataa kuin Tattarisuota. Ehkä ensi vuonna..

Autot 2014

Autot 2014

Kuskit 2014

Kuskit 2014

 

 

 

 

 

 


 

Kausiennakko 2014: Korkealle ja kovaa

Last modified on 2014-05-12 08:33:27 GMT. 0 comments. Top.

Citius

Vuosi 2013, jolloin kaikki olivat horoskooppimerkistä riippumatta vesimiehiä, on historiaa ja uusi, parempi, kilpakausi aivan mutkan takana. Tällä kertaa Stig on tavoistaan poiketen valmistautunut – ajohanska sydämellä – hyvin. Tärkeimpänä asiana uuteen uljaaseen aikakauteen on uusi runko, joka ehkä on hieman kilometrejään vanhempi, mutta lähes täysin uuden veroinen. Siitä metallihärpäkkeestä on myös pidetty huolta. Perinteisen kevättuunaussession on korvannut Miikan pitkin talvitaukoa jatkunut projekti, jossa uutta rakettipakettia on kasattu kaikkia kompromisseja vältellen rauhassa pala palalta tähtäimessä auto, jossa Stig tiiminä pääsisi tilanteeseen missä menestyksen puuttesta voidaan syyttää pelkästään kuskeja – ei kalustoa.

Uusi Stigmobile

Uusi Stigmobile

Huolellista valmistautumista on avittanut varhainen kevät, joka mahdollisti Stigin ratadebyytin jo maaliskuun puolella, lähes kuukautta aikaisemmin kuin minään muuna vuonna. Testit ovatkin sujuneet sekä vauhdin että kierrosmäärien osalta erittäin lupaavasti, vaikka aivan viimeisessä sessiossa tulokset hieman hämmensivät stigejä. Silti testikauden oikeastaan ainoa negatiivinen yllätys on ajoasento uudessa rungossa, joka tiimin persjalkaisimmille kuskeille on suontavetävän epäergonominen. Tähänkin ongelmaan on keinot identifioitu ja pääasia kuitenkin on että kello tykkää.. Ja sehän tykkää kun auto käyttäytyy edeltäjiään rauhallisemmin ja loogisemmin. Erityisesti jarrutuksissa ja mutkiin sisään ajettaessa eron huomaa hanurituntumalla.

 

Altius

Kun jo ennen viime kautta päätimme olla tuijottelematta sarjatilannetta ja keskittyä muihin tavoitteisiin, niin tällä kertaa Stig tähtää taas vakaasti ylöspäin. Rima on asetettu top 6:een. Se on vaativa tavoite. Mutta Stigin kypärää ei huimaa, vaikka ehkä pitäisi jos tilastoja tuijottelee. Ne nimittäin kertovat, että meidän pitäisi saavuttaa kauden aikana n.470 pistettä. Tämä taas tarkoittaa (poistettavat pisteet huomioiden), että keskimääräinen kisaeräsijoitus on neljäs. Siitä voi sitten ekstrapoloida, että jokaisessa kisatapahtumassa pitäisi ajaa vähintään yksi, mieluiten kaksi top 3 sijoitusta. Viime vuoden kalustolla ja nykyisillä kuskeilla se ei millään onnistuisi säännöllisesti. Siksipä Stig toivoo, luottaa ja uskoo uusitun kaluston tuovan muutaman ratkaisevan kymmenyksen lisävauhtia ja samalla avaimet uusiin sijoituksiin.

 

Pre-season testejä

Pre-season testejä

Fortius

Stig on nyt voimakkaampi kuin koskaan. Koneet on huollettu niin, että varastosta löytyy parikin myllyä millä voisi lähteä uhmakkaasti kisaamaan. Kuskien luottamus omiin taitoihin on viime vuoden top 3 sijoitusten jäljiltä kunnossa. Ja uusien sääntöjen mukainen R95 mallin pakoputki, tarjoaa vanhaa putkea paremman väännön. Tämä etu on tietysti kaikilla muillakin tiimeillä, jotka viime kaudesta ovat putkimallia vaihtaneet.

Muutakin uutta Stigin kisasysteemeihin on ilmaantunut. Tiimin uutena kilpailunumerona on 17 ikonisen 77:n oltua jo varattuna (numero siirtyi Stigin vanhan auton mukana uusille omistajille). Lisäksi kisa-auton etukatteeseen on ilmestynyt GoPro tallentamaan kaikki kisaerien kötöstykset ja sankariohitukset. Ehkäpä kyseisen laitteen tuottamaa sisältöä tutkimalla paljastuu myös vinkkejä, joiden perusteella kuskit onnistuvat parantamaan omia suorituksiaan sekä perusnopeuden että spesifisten kisatilanteiden osalta. Kaikki tämä huomioiden Stigin varikkoleirissa kollektiivinen fiilis kauden alla on jännittyneen optimistinen. Ei muuta kuin kausi käyntiin ja kohti kärkeä!

2013

Autoihin varaosat halvalla verkosta

Last modified on 2013-11-02 09:19:29 GMT. 0 comments. Top.

Stig ylpeänä toivottaa tervetulleeksi uuden sponsorin, jonka suosiollisella tuella Stigilläkin on jatkossa varaa varaosiin:

Autoihinvaraosat.fi on verkkokauppa, joka tarjoaa kattavan valikoiman uusia autonosia, kuten pakoputkia, jarrulevyjä, iskunvaimentimia, jarruja, sytytystulppia, ilmansuodattimia, öljynsuodattimia, jarrupaloja, tiivisteitä, korin osia, ajovaloja, pyyhkimiä sekä monia muita autonosia. Meiltä löydät kaikki tarvittavat varaosat lähes kaikille automerkeille nopeasti ja helposti .

Stig 2013 vuosikatsaus – vetinen välivuosi

Last modified on 2014-04-25 10:10:31 GMT. 0 comments. Top.

Stig lähti kauteen 2013 ilman paineita. Top 10 sarjasijoitus oli saavutettu jo edellisellä kaudella ja tämä vuosi oli tarkoitus uhrata henkilökohtaisille ambitioille ilman tiimitavoitetta. Ja sitähän lopputulos kauden päätteeksi myös heijastelee. Matkalle mahtui kuitenkin muutama kupru, jotka olisi voinut vaikka jättää väliinkin.

Kilpakautta yhdellä sanalla kuvaillessa oikea adjektiivi on epäilemättä märkä. Kun kolme edellistä kautta on kisattu pelkästään kuivalla, niin tänä vuonna peräti puolet sarjakisoista oli sadekelin kisoja. Ja sillä oli oma merkittävä vaikutuksensa Stigin suorituksiin ja tuloksiin. Seuraavassa valaistaan hieman tarkemmalla kohdevalolla Stigin kilpakautta 2013.

 

Big

Big

The older I get, the faster I was

Tuloksellisesti Stigin vuosi alkoi mahalaskupannukakulla kun kauden ensimmäisen kisan monsuuniolosuhteissa auton moottori toimi kuin junan hissi, eli ei ollenkaan. Viimeistään siitä hetkestä eteenpäin sarjasijoitusta oli turha murehtia ja keskityttiin ihan muihin asioihin. Täsmällisemmin Miikan ja Jonin ajattamiseen top 3:een. Miika sinne päräyttikin kakkoskisassa ja uusi tempun heti seuraavassa kisassa. Jonin osalta meni tiukemmalle ja tavoite täyttyi vasta viimeisessä sarjakisassa. Kaikenkaikkiaan kärkikolmikkosijoituksia Stig rohmusi viisi kappaletta, mikä on enemmän kuin koskaan aiemmin. Miika myös ajoi uransa ensimmäisen kerran kisaerän nopeimman kierroksen (selkeästi yhden tuhannesosan marginaalilla), joten nyt tämäkin boxi on tickattu kaikkien stigien toimesta.

Middle

Middle

Tärkeimmät statistiikkaparametrit osoittavat kuitenkin miinusta. Sarjasijoitus oli huonompi kuin vuosi sitten ja pisteitä kerättiin vähemmän. Erävoittojakaan ei tänä vuonna tullut. Lähellä tosin oli, mutta lähellä ei lasketa – paitsi käsikranaateissa. Stig nimittäin johti yhteensä 28 kierrosta, mutta valitettavasti yhdenkään niistä päätteeksi ei heilunut ruutulippu. Miikalla oli kahdessa kisaerässä voiton avaimet ajohanskoissaan, mutta vielä ei natsannut. Tero johti neljännessä kisassa omaa eräänsä mukavalla marginaalilla, mutta valitettavasti takaa tuli kuski, joka kirjautti siinä erässä koko vuoden nopeimman fosarisarjakierroksen, joten sitä vastaan oli paha rimpuilla. Yhdessä kisassa Teron tuuraajana toimi Tomppa, joka tälläkin kertaa hoiti oman leiviskänsä kiitettävästi.

Vuonna 2013 fossiilisarjassa kilpaili yhteensä 36 tiimiä, mikä oli pari vähemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä oli luonnollinen seuraus siitä, että nelitahtikoneet kiellettiin sarjasta. Ilahduttavasti mukaan ilmoittautui monia uusiakin tiimejä ja kestävyyskisassa osanottajia oli puolestaan reilusti enemmän kuin vuonna 2012. Fossiilisarjan ulkopuolisiin kilpailuihin Stig ei tänäkään vuonna onnistunut itseään kampeamaan. Ehkä ensi vuonna.. Yhteenvetona Stigin osalta voidaan todeta, että tiimin taso ja vauhti säilyi jotakuinkin ennallaan. Hyvää menestystä tuli aiempaa leveämmällä rintamalla, mutta tekninen kompurointi maksoi sen verran, että sarjataulukossa tuli kaksi sijaa takapakkia.

Kuskit 2013

 

Pimeä Stig

Pimeä Stig

The harder I work, the luckier I get

Alkukaudesta Stigin tekninen pakka oli sekaisin kuin Seppo Hovi. Ekassa kisassa pilaantuivat kaikki kisaerät ja toisessa kisassakin yksi erä keskeentyi ketjujen irtoamiseen. Mutta kaikesta otettiin opiksi. Samoja virheitä ei enää tehdä ja epäilemättä löydämme tulevaisuudessa joukon uusia. Suurimman osan kautta Stig toimi yhden auton tiiminä, kun vanhempi runko myytiin yhden moottorin kera fosarisarjassa aloittelevalle tiimille. Onneksi tämä ei kostautunut, eikä tänä vuonna käynyt kertaakaan niin että vara-auto olisi pelastanut kisan varaosillaan. Teknisenä asiantuntijakoordinaattorina Stigin varikkopilttuussa hääri edellisvuosien tapaan Mikko, jonka apua kisakuskit edelleen hiljaisesti arvostavat.

Fast

Fast

Kauden poikkeuksellisen kosteat kilpailuolosuhteet paljastivat armotta heikkouden Stigin paketissa: nimittäin sadekeli. Parannusta olisi tarvittu aluksi ihan perustekniikkaan (eli että se pirun moottori pysyisi edes käynnissä) ja sittemmin sekä auton täsmälliseen säätämiseen sadekelille sekä itse ajamiseen märässä. Vuoden loppua kohden asiat alkoivatkin parantua ja viimeisessä sadekisassa Tero luovikin itsensä 15:stä lähtöruudusta viidenneksi, mikä on jo kohtuullinen suoritus. Parantamisen varaa toki edelleen löytyy.

Testikierroksia Stig ajoi vähemmän kuin aikaisempina vuosina. Ottaen huomioon, että käytössä oli vain yksi auto, ero edellisvuoteen on kuitenkin yllättävän pieni. Statistiikkaa tuijotellessa huomio kiinnittyy ennemminkin siihen, että kierrokset jakautuivat huomattavan epätasaisesti kuskien välillä. Se ei tietenkään ole ideaalitilanne ja toivottavasti ensi vuosi tuo siihen korjauksen sekä käänteen laskevaan kierrosmäärätrendiin. Positiivisena asiana mainittakoon, että tiimin budjetti pysyi hienosti raameissaan vaikka aivan loppuvuonna kalustoa uudistettiin ensi kautta silmällä pitäen.

Autot 2013

Autot 2013

 

Less is more? WTF?!? More is more!

Nyt kun henkinen välivuosi on takana, edessä on talven sanelema pakkotauko ja sen jälkeen tähdätään taas ylöspäin. Ja tähdätäänkin korkeammalle kuin koskaan. Ja sitä tähtäilyä silmällä pitäen Stig on jo tehnyt uusia hankintoja. Vaikka nykyisessä kisa-autossa vauhti oli vielä kutakuinkin kohdillaan, se oli silti parhaat päivänsä jo nähnyt. Nyt uusi runko odottaa talvisäilössä irtipääsyä ja Stig on suggeroinut itsensä uskomaan, että se on häikäisevän nopea. Myös muu tekninen paketti pyritään ennen kisakauden alkua saattamaan sellaiseen kuosiin, että menestys tai sen puute riippuu ensisijaisesti kuskeista.

Talvitauon aikana Stig ei kuitenkaan lepää laakeripesässä. Käynnissä oleviin tai lähitulevaisuudessa tapahtuviin aktiviteetteihin lukeutuvat mm. neuvottelut uuden potentiaalisen sponsorin kanssa sekä tiimin virkistysmatka, jolla Stig juhlistaa viisivuotista taivaltaan hyvinkin moottoriurheilullisessa ympäristössä. Tiedossa on moottoripitoista toimintaa tai sitten katkokävelyn sm-kisat. Aika näyttää..

Stig 2013

Stig 2013

2013 – Leppoisasti uuteen kauteen

Last modified on 2013-05-18 08:35:38 GMT. 0 comments. Top.

Kun Stig neljännen kilpakauden päätteeksi murtautui Fossiilisarjan top 10:iin, niin viidennen kauden aattona on aiheellista kysyä, että mitäs seuraavaksi. Mihinkäs nyt tähdätään kun pitkäaikainen tiimitavoite on saavutettu? Vastaus ei ole ihan yksiselitteinen, mutta sitä on hienovaraisesti yritetty avata seuraavassa.

 

Stig 9

Stig 9

Jotain uutta

Oikeastaan jo viime kauden päätteeksi tulimme kollektiivisesti sellaiseen johtopäätökseen, että 2013 pistetään henkilökohtaiset ambitiot tiimitulosten edelle. Kun aikaisemmin laadittiin kisastrategia lähtökohtaisesti siten, että pyrittiin saamaan tiimille maksimipisteet, niin nyt panostetaan kuskien omiin tavoitteisiin. Käytännössä tämä tarkoittaa enemmän kärkipään lähtöjä Miikalle ja Jonille ja vastaavasti kunnon ohitusfestareita Terolle. Eikä oteta mitään paineita sarjataulukosta tai tiimin pistekertymästä. Tiiminä ei siis pyritä mihinkään, mutta kuskeina aivan kärkeen..

Konkreettisiin asioihinkin tulee muutoksia. Niistä näkyvin on kilpailunumero. Ikoninen 77 vaihtuu viime vuoden menestyksen myötä ysiksi. Noh – mikäs siinä; se on vain numero, vähän niin kuin ikäkin. Fossiilisarjan säännöt ovat pysyneet lähes ennallaan, lukuunottamatta sitä että tänä vuonna nelitahtimoottorit ovat kiellettyjä. Eli raketeilla mennään koko porukka..

 

Tankki täyteen

Tankki täyteen

Jotain vanhaa

Se mikä pysyy ja paranee on tiimin kokoonpano. Samat kuskit etikoituvat kuin viini vanhetessaan ja Mikko tuo edelleen mekaniikkapuoleen suunnitelmallisuutta sekä näppärän käsiparin. Heijastellen tiimin leppoisaa asennetta tänä vuonna Stig on valmisteluissaankin melko myöhään liikkeellä. Autojen kevättuunaus, joka perinteisesti on suoritettu hyvissä ajoin maaliskuussa, tehtiin tällä kertaa vasta Tattiksen jo auettua. Radalle päästiin normaalia myöhemmin ja testikierroksia on kertynyt huomattavasti edellisvuosia vähemmän. Sinänsä sillä ei ole suurta merkitystä, koska Tattisring on tullut kuskeille sen verran tutuksi, että ruosteet irtoavat ranteista pienemmälläkin pyörimisellä ja auton rungon säädöt vaikuttavat olevan ihan napakasti kohdillaan. Sen sijaan moottoripuoli aiheuttaa armotonta päänraapimista. Tällä hetkellä vaikuttaisi, että Stigillä ei ole käytössä yhtään todella tehokasta konetta, mutta vasta ensimmäisessä kisassa selviää kuinka paljon käytännössä joudumme tehojen takia antamaan tasoitusta muille.

 

Jotain kallista

Stig lähtee uuteen kauteen samalla autoparilla kuin millä on päristelty menemään jo lähes kolme vuotta. Hieman tiimin sisällä on käyty keskusteluita kaluston päivittämisen tiimoilta, mutta ainakaan vielä toistaiseksi mihinkään konkreettiseen ei olla ryhdytty. Jos asia etenee tuumasta toimeen asti, niin taloudellista tuskaa lievittää onneksi uusi sponsori. Harkintaan on myös laitettu osallistuminen johonkin yksittäiseen XON-cupin osakilpailuun, mutta tämänkin asia vaatii vielä lisää kypsyttelyä ennen varsinaista sitoutumista.

 

Leppoisuus – tunnetila joka unohtuu sillä hetkellä kun kypärä laitetaan päähän..

 

2012

Stig 2012 vuosikatsaus – Loikka kärkikymmenikköön

Last modified on 2013-11-07 14:58:29 GMT. 0 comments. Top.

Joni lähtövalmiina

Joni lähtövalmiina

Lähtötilanne kilpakauteen 2012 oli sellainen, että suhteellisen menestyksekkään avausvuoden jälkeen Stig oli kaksi vuotta kilpaillut erittäin vaihtelevalla menestyksellä. Yksittäisissä erissä oli tullut hyviä tuloksia, mutta vastapainoksi sitten paljon kolareita ja teknisiä ongelmia. Niiden myötä sarjasijoitukset fossiilisarjassa olivat jäänet alemmaksi kuin mitä puhdas vauhti edellytti. Jonkin täytyi muuttua. Se jokin oli asenne. Ja kuten laulussa sanotaa, ”Free your mind and rest will follow”, kaikki muu seurasi perässä. Tärkeimpänä niistä tulokset. Tänä vuonna lähdettiin hakemaan ennen kaikkea ehjiä kisaeriä ja tasaisia suorituksia. Siinä myös onnistuttiin erinomaisen hyvällä prosentilla.

Big Stig

Big Stig

Kisat

Kauden läpi jatkunutta tasaista onnistumista on hankalampi pukea sanoiksi kuin yksittäisiä suorituksia, mutta tilastot onneksi tarjoavat sopivan lähestymiskulman asian ytimeen. Tässä siis vähän dataa siitä kuinka ison hyppäyksen Stigin suoritustaso otti vuonna 2012. 18 kisaerästä peräti 16 meni läpi ilman suurempia ongelmia ja silloin ajettiin joka kerta oman erän top kymppiin. Vaikka vuoteen mahtui kolme kappaletta top 3 eräsijoitusta, joista yksi oli voitto, niin vielä merkittävämpi tekijä Stigin nousussa oli onnistunut perussuoritus, joka tuotti tyypillisesti sijoituksen 4-6 ja sen mukana hyvät sarjapisteet. Tätä kuvaa hyvin se, että vuonna 2012 Stig ajoi yhteensä 12 kertaa top 6:een kun aikaisemmilla kausilla se on onnistunut parhaimmillaan 5 kertaa per kausi. Ja kun kaikki kuskit onnistuivat lähes joka kerta, eivätkä vain yksittäisissä erissä, niin kauden kuudesta kisastapahtumasta peräti viidessä saavutettiin korkeammat kokonaispisteet kuin yhdessäkään kisassa aiempina vuosina. Kun tasainen onnistuminen alkoi heti kauden avauskilpailusta, niin Stigillä oli varaa epäonnistua yhdessä kilpailussa ilman että sarjasijoitus kärsi. Näinpä kauden neljännen kisan tekninen keskeytys ja kolari eivät pilanneet mitään ja kyseisen kisatapahtuman jälkeen Stigin sarjasijoitus päinvastoin nousi, kun hyvät ”varastopisteet” nousivat mukaan kokonaispisteisiin. Yksi kuvaava mittari tasaisuudelle on se, että kun fosareiden pistesysteemissä pudotetaan kolme huonointa erää pois kokonaispisteistä, niin viime vuonna huonoin mukaan laskettu sijoitus oli kuudestoista ja tänä vuonna kahdeksas. Ilahduttavaa oli myös huomata, että Stig ei sortunut helmasyntiinsä, eli yliyrittämiseen, tiukoissakaan paikoissa. Päinvastoin viimeisessä kisassa jossa panoksena oli top 10 sijoituksen säilyttäminen, Stig teki kilpauransa parhaan suorituksen ja nosti sarjasijoitustaan pykälällä.

Kuskit 2012

Kuskit 2012

Erävoitto

Erävoitto

Ja vaikka luotettavuuteen ja tasaisiin suorituksiin keskityttiin, niin – kappas vain – myös huippuvauhti kasvoi. Sitä ikään kuin rakennettiin fiksusti askel kerrallaan omien taitojen rajoissa sen sijaan, että oltaisiin kurkoteltu suoraan kuuta taivaalta. Parhaita esimerkkejä tästä ovat Teron erävoitto suvereenin ajon päätteeksi, Miikan traaginen taistelu, jossa debyyttivoitto jäi vajaan kierroksen päähän ja peräti kolme erän nopeinta kierrosaikaa, joista Joni ajoi yhden ja Tero kaksi. Ne ovat suorituksia joihin Stig kuskit eivät aiempina vuosina pystyneet todistaen, että tasaisuuden lisäksi myös huippusuorituskäyrä osoittaa edelleen vankasti ylöspäin. Pettymyssarakkeeseen menee oikeastaan vain kaksi kisaerää. Miikan ainoa lähtö kärkijoukoista oli äärimmäisen lähellä tuottaa jättipotin ja matkaa voittoon jäi karvan verran päälle kilometri. Epäilemättä oli riipaisevaa katsella nurmikolta kun muut ajoivat ruutulipulle. Jonin erään sattui sitten Stigin ainoa kolari koko vuonna, joten se lasketaan puhtaaksi tilastotappioksi. Nämä kaksi epäonnistumista eivät loppupeleissä vaikuttaneet sarjasijoitukseen yhtään mitään, koska Stigin tasaiset onnistumiset paikkasivat tilannetta hienosti, mutta kieltämättä Miikan erävoitto olisi ollut upea erityisesti fiilisten ja motivaation nostattajana. Niin tai näin, jokaisella Stig kuskilla on nyt selkeää radalla hankittua todistusaineistoa, että kärjessä ja sen vauhdissa pystytään ajamaan. Periaatteessa kuskien vahvuudet pysyivät siinä mielessä ennallaan, että Miika teki edelleen vakuuttavaa jälkeä raivatessaan väylän joukon perältä top kuuteen, Joni pystyi roikkumaan mukana vaikka kuinka nopeassa kärkiporukassa ja Tero pystyi takomaan kärjessäkin tasaisen laadukkaita kierrosaikoja. Mutta tämän lisäksi tulosta tuli myös muissa kisarooleissa, eli Stigin tilannerepertuaari selkeästi monipuolistui. Kun lisäksi katsomoonkin säteili radalta tietty luottamus siihen, että kulloinkin taisteluvuorossa oleva kuski tuo auton ruutulipulle ilman tyhmiä kolareita ja muita ongelmia, niin Stig on kiistatta saavuttanut hyvän tason kilpatoiminnassaan. Ja tämä kaikki näkyi kauden 2012 lopputuloksissa siten, että kun vielä viime vuonna jäätiin top kympistä 55 pistettä, niin tällä kaudella kerättiin yli 60 pistettä enemmän ja sijoituttiin yhdeksänneksi. Fossiilisarjan ulkopuolisista kisoista Stig osallistui tänä vuonna ainoastaan kestävyyskisaan, jossa tuloksen pilasi katkennut kaasuvaijeri.

Menopeli

Menopeli

Kalusto

Vaikka kilpa-autoilu on prosessi, jossa raha jalostuu meteliksi, niin tänäkään vuonna Stigin budjetti ei räjähtänyt käsiin. Kaluston suhteen Stigillä oli hyvin konservatiivinen asenne. Mitään runko- tai moottorihankintoja ei tehty. Juoksevia kuluja tuntuu aina ilmaantuvan yllättävän paljon, mutta silti tänä vuonna pystyttiin hieman varallisuutta käyttämään myös kuskien henkilökohtaisiin varusteisiin. Niinpä kisadebyyttinsä tekivät uusi kypärä mallia conehead ja niskatuki mallia pinkki. Tämä aniliininpunainen HANS-hässäkkä tosin debytoi vasta viimeisessä sarjakilpailussa. Yllätyskulupuolella vastaan tuli lähinnä uusi taka-akseli katkenneen tilalle ja kyseisestä katkeamisesta johtunut muutaman muunkin osan uusiminen, hintavimpana uusi laakeri.

Mikko mekanikoi

Mikko mekanikoi

Stig ajoi testejä tänä vuonna vähemmän kuin koskaan, mutta fiksusti ne painoittuivat enemmän alkukauteen. Niinpä kalusto ja säädöt olivat hyvässä iskussa heti avauskisasta alkaen ja iskukyky säilyi kiitettävänä läpi koko kauden. Yhtään kisaerää ei jäänyt ajamatta teknisten ongelmien takia, mutta yksi päättyi kierrosta ennen ruutulippua (se taka-akseli). Ja juurikin tuon taka-akselin murtumisen takia kaksi erää jouduttiin ajamaan kakkosautolla ja lisäksi yksi kokonainen kisatapahtuma kakkosmoottorilla. Taka-akseliongelma ei ollut mitenkään järjellisellä kompetenssilla ennakoitavissa. Sen sijaan siitä toipuminen kesken kisatapahtuman sekä se, että jouduttiin turvautumaan kakkosmoottoriin olivat teknisiä tapahtumia, joissa Stigillä vielä on parantamisen varaa. Edelleen Stig pääsi hyötymään Mikon ensiluokkaisista mekaanikkopalveluista. Puhdasta huonoa onnea oli se, että mekaanikolla sattui olemaan pekkaspäivä juuri silloin kun akseliremonttia piti tehdä kesken kisatapahtuman.

Autot 2012

Autot 2012

Stig 2012

Stig 2012

Muu sälä

Kuluneella kaudella Stig keskittyi puhtaasti kilpailemiseen fossiilisarjassa. Myöskään mitään huviajeluita ei muilla kuin Tattarinsuon radalla suoritettu. Tämä heijasteli enemmänkin kuskien privaattielämän kiireitä kuin mitään tietoista päätöstä olla kilpailematta muualla tai satsata poikkeuksellisen paljon fosareissa menestymiseen. Se millä kaavalla homma jatkuu tulevaisuudessa päätetään kausikohtaisesti myöhemmin. Kaiken kaikkiaan vuosi 2012 sujui Stigiltä pitkälti vanhoilla rutiineilla, mutta paremmilla tuloksilla. Sellainen uusi kokemus vuoteen kuitenkin sisältyi, että Stig kilpaili ensimmäistä kertaa sijaiskuljettajan kanssa kun Miika oli estynyt osallistumasta kauden kolmanteen koitokseen. Keikkakuskiksi houkuteltu Hallian Tomppa hoiti kuitenkin tuurausvuoron moninkertaisen rallisprintin suomenmestarin räväkkyydellä. Lopuksi vielä kiitos sinne minne se kuuluu, eli järjestävälle seuralle siitä että meillä on tällainen hieno sarja missä kisata, kilpakumppaneille siitä että kilpailu pysyi pääosin reiluna ja kannattajille sekä kannustamisesta että kaikenlaisesta avusta kisapäivinä, tärkeimpänä valokuvaus. Vuosi 2012 oli pieni askel ihmiskunnalle, mutta suuri loikka Stigille.

2012 – Nopealla profiililla

Last modified on 2012-05-17 07:53:06 GMT. 0 comments. Top.

Stig starttaa neljänteen kilpakauteensa tutulla kokoonpanolla, mutta uudella asenteella. Kuskeina kaasuttelevat edelleen Miika, Joni sekä Tero, ja teknistä taustatukea tarjoaa Mikko. Kahtena aikaisempana kautena Stig on rynninyt avauskisaan ylilatautuneena kaikki tai ei mitään asenteella toitottaen top 10 tavoitetta – ja palannut leuka rinnassa, häntä koipien välissä pajalle korjaamaan henkiset ja kalustolliset vauriot. Tästä oppineena lähestymme alkavaa kautta huomattavasti matalammalla profiililla poistamalla Stigin suorituksista kaiken turhan ja haitallisen.

Kuskit kunnossa

Kuskit kunnossa

Virheet pois

Viimeistään edellinen kausi todisti, että Stig parhammillaan pystyy todella hyviin suorituksiin. Jokainen kuski pystyy kärkipäästä startatessa myös syöksymään ruutulipulle viiden parhaan joukossa ja vastaavasti perältä pystytään nousemaan oman erän top kymppiin. Se mitä tarvitaan on lisää tasaisuutta suorituksiin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tekniikkapuoli huolehtii ettei alkavalla kaudella tule yhtään teknistä keskeytystä eikä hylkäystä. Vastaavasti kuskit priorisoivat suoritusvarmuuden riskiohitusten yli. On parempi tulla kaksi kertaa kolmanneksi kuin voittaa kerran ja tulla kerran (kolarin seurauksena) kuudenneksitoista.. Karting on kontaktiurheilua ja pikkunahistelut (radalla) kuuluvat lajin luonteeseen, mutta tällä kaudella Stig pyrkii välttämään sellaisia tärskyjä, jotka aiheuttavat keskeytyksen tai merkittävää sijoituksen heikkenemistä riippumatta siitä kuka kyseisessä kahakassa on syyllinen osapuoli. Kautta edeltävät testit ovat tällä kerralla sujuneet suhteellisen hyvin. Kisamoottori on valittu, runko säädetty kisasäätöihin ja erityisesti ruosteet on hiottu kuskien ranteista kiertämällä Tattarisuon rataa lähes 300 kierrosta. Vauhdista suhteessa kilpailijoihin on vaikea päätellä mitään, koska Stig on ajanut kaikki vedot vanhoilla renkailla ja osan alipainoisena, kuten epäilemättä myös muut tiimit.

Tekniikka kunnossa

Tekniikka kunnossa

Kustannukset pois

Myös teknisellä puolella Stig noudattaa samaa minimalistista linjaa. Kuluvia osia lukuunottamatta mitään uutta autoihin liittyvää ei ole hankittu. Merkittävin hankinta lienee uusi kypärä, joka on väriltään stiginvalkoinen ja mallia conehead. Mutta samoilla moottoreilla ja rungoilla mennään kuin edellisellä kaudellakin. Moottoripuolella tilanne vaikuttaisi avaustestien perusteella olevan ihan kohtuullinen. Rungoissa ajetut kilometrit ja lukuisat kisakolinat eivät ainakaan lisää nopeutta, mutta Stig vakaasti uskoo että ainakin kisa-autolla on vielä monta kunnian päivää edessä. Lisäksi rungon säätämiseen pyritään tänä vuonna panostamaan viime vuotta enemmän, jolloin tämä osa-alue jäi kauden aikana liian vähälle huomiolle. Tekniikkapuolella hyödyllisiksi usein kantapään kautta opitut asiat pidetään edelleen korvien välissä, kuten erillisten kisaketjujen ja -rattaan käyttö, bensan suodatus, auton valmistelu kisakuntoon ajoissa jne.

Sääntöpuolella ainakin lähtökohtaisesti tervetullut uudistus on rengassettien rajoittaminen kahteen per tiimi per kausi. Saapas nähdä miten tämä sääntöpykälä käytännössä vaikuttaa. Muitakin uudistuksia sääntöihin on tullut, mm. sytytyksen säätämisen vapauttaminen, mutta toistaiseksi Stig ei ole kiinnittänyt niihin sen kummempaa huomiota. Pysytään perusasioissa.. Odotettavissa olevasta kilpakumppaneista sen verran, että Keimola FK:n sivujen mukaan ilmoittautuneita tiimejä on jo kolmisenkymmentä, joten ihan repsakka joukko ikääntyviä moottoripäitä on varmasti Tattarisuolle suuntaamassa. Lisäksi hevosvoimamiesten tietotoimisto tiesi kertoa, että uusien tiimien joukossa on kokeneita paluumuuttajia ja kun lähes kaikki viime vuoden kärkitiimit ovat mukana vaikuttaa tiimien laatu suhteellisen korkeatasoiselta.

Tulokset kunnossa

Tulokset kunnossa

Pettymykset pois

Elikä näillä mennään ja syksyllä katsotaan mihin ollaan tällä kertaa päädytty. Uudesta asenteesta huolimatta Stig uskoo edelleen itseensä enemmän kuin pyhimykset jeesukseen. Vuosi 2012 suhaillaan matalalla ja tasaisella, mutta ehdottomasti äärettömän nopealla profiililla.

2011

Stig 2011 vuosikatsaus – character building

Last modified on 2011-10-28 21:00:18 GMT. 0 comments. Top.

Miika 2011

Miika 2011

Ennen kilpakauden alkua Stigin henkisestä olotilaa hallitsivat päättäväisyys ja optimismi. Edellisvuoden tapaan homma kääntyi päälaelleen heti ensimmäisessä kilpailussa, joka oli moraalinen, oikeudellinen, henkinen ja tuloksellinen katastrofi. Tästä eteenpäin Stig hyökkäsi koko vuoden tuttuun tyyliinsä haastajan asemista. Tuloskäyrät osoittivat kyllä ylöspäin, mutta se oli helppoa kun alapuolella ei ollut enää mitään / ketään. Ja kun aivan pohjalta lähtee, niin sitä on pirun vaikea ponnistaa sille tasolla sarjataulukossa, missä tähtäin oli. Ja niinhän siinä sitten kävi tänäkin vuonna, että kokonaistulos on askel edellisvuodesta ylöspäin, mutta ei puoliksikaan niin pitkä kuin mitä tavoiteltiin. Kauteen mahtui kuitenkin myös kohokohtia ja ehdottomia motivaatiogeneraattoreita olivat lukuisat yksittäiset huippusuoritukset, joista muutamia mainintoja alla.

Joni 2011

Joni 2011

Kilpailumenestys

Tasaisuutta lähdettiin hakemaan ja löydettiin entistäkin epätasaisempi tuloskunto. Huippuina toimivat Jonin nousu keskikastista neljänneksi veretseisauttavine nelipyöräluisuohituksineen, useat Miikan starttikierrokset joissa Big Stig ampui ohi lukemattomista kilpakumppaneista kuin kaksitahtiöljyllä rasvattu salama sekä tietysti Stigin ensimmäinen erävoitto Teron upseerin pierua tiukemman puolustustaistelun seurauksena. Tuloksekkain ajanjakso Stigille osui heti kesätauon jälkeiseen aikaan, jolloin Stig ajoi kaksi perättäistä kisaa lähes ilman ongelmia. Tällöin sijoitus oli vauhdin mukainen top 10 tai aivan siinä rajoilla. Sinne olisi rahkeet tällä kaudella riittäneet, jos kaikki olisi mennyt niin kuin elokuvissa. Valitettavasti filmin tyylilaji oli ajoittain tragikomedia kun Stigille tuli muutama tekninen keskeytys, uran ensimmäinen hylsy ja edelleen liikaa kolareita. Niinpä lopputulemana oli sarjataulukon 17 sija 392 pisteellä. Vuoden takaiseen verrattuna pisteitä kertyi hulppeat 46 enemmän, mutta loppusijoitus parani vain kolmella. Reipas pisteparannus selittyy sillä, tänä vuonna sarjassa oli vähemmän osallistujia, jolloin erityisesti huonoista tuloksista rokotettiin vähemmän. Toisaalta kärki ja keskikasti oli edelleen täynnä kovia ratinvääntäjiä, joten ehkäpä kuvaavin mittari Stigin edistyksestä on se, että kun 2010 ero top 10:iin loppupisteissä oli 85 pistettä niin tänä vuonna ero pieneni 55 pisteeseen. Kaukana ollaan, mutta suunta on oikea..

kuskit 2011

kuskit 2011

 

Stig kartit 2011

Stig kartit 2011

Kalusto, tekniikka ja säätäminen

Kaluston puolesta lähtökohdat kauteen olivat erittäin hyvät. Hyviä moottoreita oli useampia ja kaksi runkoa saatiin nopeasti sen verran samanlaisiin säätöihin, että kierrosajat olivat hyvin lähellä toisiaan. Uusia runkoja ei tänä vuonna ostettu ja muutenkin hankintapuolella noudatettiin melko minimalistista linjaa. Vuoden 2011 kisa-autona toimi uudempi runko. Teknisellä puolella isoimman jorman kypärään kasvattivat keskeytykset, joista Stig vannoo ottavansa opikseen ja olemaan toistamatta samoja virheitä. Rungon säätämisestäkin opittiin taas jotain uutta. Se nimittäin oli kauden alussa erittäin hyvässä iskussa, eikä millekkään isommille operaatioille tuntunut olevan tarvetta. Vaan viimeisissä kisoissa kilpailukyky oli oudosti hieman heikentynyt ja vasta päätöskisan jälkeisissä testeissä tajuttiin, että radan pito oli kauden aikana muuttunut niin paljon, että aiemmat optimisäädöt olivat nyt kaukana ihanteellisesta. Tarinan opetus: pysyviä optimisäätöjä ei ole olemassakaan. Tänä vuonna Stig ei osallistunut fosareiden ulkopuolisiin kisoihin, mutta kävi kuitenkin ihan omaksi virkistykseksi pyörimässä muutama sata kierrosta Vihdin rataa ympäri. Kilometrejä tuli mittariin jonkin verran edellisvuosia vähemmän kuskien kiireistä johtuen.

autot 2011

autot 2011

Tero 2011

Tero 2011

Operatiivinen toiminta

Eräs osa-alue, jolla Stig paransi reippaasti oli operatiivinen suunnittelu ja toiminta kisatilanteissa. Ensinnäkin kisarenkailla ajettiin tasan kaksi kisatapahtumaa ja kyseisillä nakeilla ei sitten ajettu metriäkään testejä; ei edes lämmittelyajoja. Tästä suorana seurauksena renkaat olivat aina kisoissa vähintään kohtuullisessa kunnossa ja itse asiassa se debyyttivoittokin tuli renkailla, joilla oli yksi kokonainen kisa jo ajettu. Myös yhdet ketjut ja takaratas pyhitettiin kisakäyttöön, eikä muidenkaan osien kanssa tullut edellisvuosien kaltaisia paniikkitilanteita, joissa soveltuvia osia haalittiin kasaan viime hetkillä, että ylipäätänsä selvittiin lähtöruudukkoon. Myös budjetti pysyi ensimmäistä kertaa suhteellisen hyvin hanskassa, eikä stigien henk.koht. talous kärsinyt suurempia ennakoimattomia tappioita. Jos budjettiasiat menivät tänä vuonna siedettävästi, niin täysin ylimääräisenä päänvaivana Stigille tuli sekalainen säätäminen järjestävän seuran kanssa. Tuntui että vähän väliä neuvoteltiin jostakin. Ainakin rengaskiintiö, kauden avauskisan päivämäärä, pistelaskusäännöt ja rangaistuskäytännöt olivat väännön aiheina. Onneksi keskustelut käytiin hyvässä hengessä ja ne päätyivät pääosin Stigin kannalta suosiollisiin lopputuloksiin. Kilpakumppaneista erityiskiitokset ansaitsevat Marttisen Teppo ja Kartellin Markus Kujala, joka jaksoi jankuttaa kuljettajien näkökulmaa ja tervettä järkeä kisatoimitsijoiden päähän myös silloin kun se ei ollut oman tiimin edun mukaista. Ilman tätä arvokasta työtä Stig metsästäisi vieläkin avausvoittoaan.. Ja lopuksi kiitokset myös Stigin uskomattomalle kannattajajoukolle, joka jaksoi kannustaa sekä fyysisesti paikan päällä että virtuaalisesti.

Haave 2011

Haave 2011

Ensi vuosi

Ensi vuonna tähtäillään taas ylöspäin. Olennaista on pitää hyvät ja korjata pahat. Jo nykyisellä vauhdilla Stig kyllä hypää sarjataulukossa kunhan välttää tekniset keskeytykset, hylkäykset ja valtaosan kolareista. Eli fokus tulee olemaan virheiden välttämisessä, jonka jälkeen katsotaan mihin vauhti oikeasti riittää.

2011 – Gentlemen, start your engines!

Last modified on 2012-04-04 15:18:52 GMT. 0 comments. Top.

Kolmas vuosi toden sanoo. Ensimmäinen kilpakausi meni asioita opetellassa tuloksellisen nousujohteisesti ja toinen huippusuorituksia väläytellen mutta tiimin potentiaaliin nähden ehkä hiukan alisuorittaen. Nyt, kolmannen kauden kynnyksellä, Stig tähtää (taas) päättäväisesti fossiilisarjan top kymppiin.

2011 eka testi

2011 eka testi

Hyvät

Edellytykset suoritusten ja tulosten parantamiseen ovat hyvät. Ensinnäkin kalusto on paremmassa kunnossa kuin koskaan. On kaksi autoa, joilla testikauden avauksessa ajettiin suhteellisen kilpailukykyisiä aikoja. Aikoja merkittävämpää oli ehkäpä se, että autot olivat nopeudeltaan hyvin lähellä toisiaan; eroa oli alle kymmenyksen. Myös moottoreiden, renkaiden ja muun kaluston suhteen, tilanne on huomattavasti paremmin hallussa kuin vuosi sitten samaan aikaan. Itse tiimin toimintaan liittyvä asia mitä on tarkoitus parantaa aiemmasta, on tietynlaisen suunnitelmallisuuden tuominen operatiiviseen toimintaan. Kun kahtena ensimmäisenä vuonna ennen kisastartteja usein paniikkisähellettiin viime hetkessä, että löydettiin sopivat osat autoon ja selvittiin lähtöruudukkoon, niin tänä vuonna tavoitteena on pitää kisapaketti ja siihen kuuluvat osat paremmin kasassa. Esim. kisamoottoria, renkaita, ketjuja, rattaita jne ei turhaan kuluteta testeissä vaan pidetään ne kunnossa itse kisaeriä varten.

Myös kuskitasolla tilanne näyttää hyvältä. Sama voimakolmikko jatkaa luonnollisesti puikoissa ja jos avaustesteistä voi jotain johtopäätöksiä vetää, niin kuskit ovat nopeudeltaan lähempänä toisiaan kuin koskaan ennen. Lisäksi Stigin ”navigaattori”, eli tiedonkeruulaitteisto on päivitetty uudempaan, minkä pitäisi tarjota mahdollisuudet kuskien ajotyylien tarkempaa analysointia varten. Eikä pidä unohtaa myöskään kokemuksen merkitystä. Nyt on tuplasti enemmän kisakokemusta kuin vuosi sitten samaan aikaan ja kun säännöt pysyvät käytännössä entisellään, viime vuosina usein kantapään kautta kerätty tekninen datapankki maksaa itseään tällä kaudella varmasti takaisin.

Terveisiä..

Terveisiä..

Pahat

Ei niin hyvää, ettei jotain pahaakin.. Niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin, Stig kuskeilla on elämää myös karting-ympyröiden ulkopuolella. Siviilielämän rajoitteista johtuen Stig on ehtinyt radalle tasan kaksi kertaa eikä lisätreeneihinkään ole juuri aikaa tallipäälikön (ja kalustonhallitsijan) palatessa kotimaahan juuri kisaa edeltävänä päivänä. Onneksi avaustestit sujuivat sen verran lupaavasti, ettei tilanteesta ole syytä panikoida. Silti, selvää on, että lisätestaus olisi ollut hyödyllistä.

Toinen mainitsemisen arvoinen miinus on yleinen säheltäminen fossiilisarjan sääntöjen ja aikataulujen ympärillä. Kerran jo päätetty rengassarjojen rajoittaminen kahteen settiin per tiimi per kausi kumottiin ja nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että raha ratkaisee (ei tietenkään kaikkea, mutta liikaa) ja ne jotka ovat valmiita lunastamaan joka kisaan uuden setin ovat selkeässä etulyöntiasemassa verrattuna pienemmällä budjetilla kilpaileviin tiimeihin. Myös avauskisan ajankohtaa venkslattiin kummallisesti edestakaisin ja se meinasi tuhota totaalisesti Stigin osallistumisen kauden avaukseen. Onneksi kuitenkin päivämäärä lopuksi vakiintui alkuperäiseksi, eli avauskisa kaasutellaan 18.5.

SL8

SL8

Rumat

Jo vuosi sitten suoritettu statistiikka-analyysi kertoo kylmästi mitä tarvitaan. Keskimääräinen sijoittuminen kisaerissä paikoille 6-7. Käytännössä tietysti kärjen tuntumasta startatessa pitää myös kärjen tuntumassa tulla maaliin, jolloin hänniltä lähtiessä ei aivan noille sijoille tarvitse yltää. Kun lisäksi vältämme tekniset ongelmat ja turhat kolarit, niin utopian rajavyöhykkeellä leijuva kympin kärki on täyttä realismia. Bring it on!

 

2010

Stig 2010 – vuosikatsaus

Last modified on 2012-04-04 15:14:08 GMT. 0 comments. Top.

Kesäpoika 2011

Kesäpoika 2011

”Attitude is a little thing that makes a big difference”
Kilpakausi numero 2. Stig lähti taistelukentälle niska kyyryssä täynnä päättäväisyyttä tähtäimessä top 10 ja.. törmäsi täydellä vauhdilla päin fossiilimaailman realiteetteja mikä konkretisoitui heti ensimmäisen kisan katastrofaalisessa epäonnistumisessa. Ehkä olisi pitänyt ymmärtää ja sisäistää, että toinen vuosi usein tavallaan ensimmäistä vaikeampi. Odotukset ovat korkealla, mutta monessa asiassa on silti vielä edessä jyrkkä oppimiskäyrä. Tässä sepustuksessa katsellaan vuotta taaksepäin ja analysoidaan tavoitteiden ja toteuman välistä epäsuhtaa.

Kilpailumenestys

”The early bird may get the worm, but it’s the second mouse that gets the cheese”
Stigin taipaletta fossiilisarjassa vuonna 2010 leimasi epätasaisuus. Pohjanoteerauksia seurasivat huippusuoritukset, jotka puolestaan edelsivät uusia megapettymyksiä jne. Kuvainnollisesti vedimme viivoja Mount Everestin ja Filippiinien haudan välillä. Ja sillä tavalla ei pitkässä juoksussa – puhumattakaan sitten ajossa – päästä tarpeeksi hyviin tuloksiin. Jokainen Stig-kuski pieri enkeleitä ja kusi hymynaamoja jonkin osakilpailun jälkeen, mutta kertaakaan eivät kaikki kolme onnistuneet samassa kisassa.

Tero ahtaassa raossa

Tero ahtaassa raossa

Aloitetaan positiivisista aspekteista.. Silloin kun ei ollut ongelmia, niin vauhti oli kohdallaan. Jokainen kuski kirjasi tililleen uran parhaan eräsijoituksen ja kierrosajoissa oltiin parhaimmillaan vain kymmenyksen kärkeä jäljessä. Se ei ole paljon. Itse asiassa se on niin hyvä vauhti, että sillä olisi pitänyt pystyä kahmimaan reilusti enemmän sarjapisteitä. Paras pistekertymä tuli neljännessä osakilpailussa, jossa ilman yhtä lennokasta kolaria olisimme olleen tiiminäkin kirkkaasti top kympissä. Puhtaan vauhdin lisäksi mukavaa testosteronihumalaa tuottivat myös muutamat huikeat nousut häntäpään lähtöruuduista lähes kympin sakkiin ja keskijoukosta top viiteen. Näistä suorituksista stigiläiset voivat ansaitusti ottaa krediittiä itselleen. Jos koko kausi olisi sujunut tällä sävelellä, tämäkin tarina olisi koostunut pelkistä superlatiiveista.

Vaan eihän se tosielämässä niin mene. Debit sarakkeeseen kertyi sitten niitä kolareita, enemmän kuin luottoa löytyi. Eli fossiilisarjan kahdeksastatoista kisaerästä peräti kymmenessä oli joko sellaista kolarointia tai teknistä ongelmaa, joka vaikutti heikentävästi sijoitukseen. Se on aivan liian paljon, ja tässä tilastossa kuskit voivat ottaa peilin rasvaiseen käteensä ja hakea osasyyllistä omasta näkökentästä. Tietysti osa mälleistä on sellaisia, että ne eivät ole vältettävissä, mutta osa menee kyllä sellaisen yliyrittämisen piikkiin, joka pyritään ensi vuonna korjaamaan. Omien törmäilyjen lisäksi (mutta osittain samoissa kisaerissä) tulivat vielä tekniset ongelmat, jotka tuhosivat muutaman erän. Kilpailun seuraaminen loppuun nurmikolle hyytyneen auton vierestä on moottoriurheilua ikävimmillään..

Big Stig vaakakierteessä

Big Stig vaakakierteessä

Kun positiiviset ja negatiiviset laittaa yhteen, niin päädytään fossiilisarjassa 346 pisteellä sijalle 20. Debyyttikauden 26:teen sijaan verrattuna edistysaskel vaikuttaa pieneltä, mutta on hyvä ottaa huomioon, että fosarisarjaan osallistui tänä vuonna kymmenen tiimiä enemmän kuin vuonna 2009. Voidaan todeta, että nappisuorituksella (kuskit koko ajan iskussa, ei teknisiä ongelmia) olisimme olleet hyvin lähellä top kymppiä, mutta ajosuoritusten tasaisuuden puute yhdistettynä teknisiin ongelmiin estivät tavoitteen saavuttamisen. Loppupäätelmä Stigin kilpailusuorituksesta fossiilisarjassa on, että verrattuna vuoden takaiseen edistystä tapahtui sekä vauhdin että tulosten osalta, mutta ei kuitenkaan sellaista jättiloikkaa mitä ennen kauden alkua lähdettiin hakemaan.

Fosarisarjan ulkopuolella Stig kilpaili kahdessa kisassa. Heinäkuussa tehtiin tiedusteluisku XON cupin osakilpailuun Kaanaaseen. Hauskaa oli eikä tuloksilla ollut alunperinkään mitään väliä. Vauhdin puolesta Stig kiisi noissa ympyröissä alemmassa keskikastissa, mikä on ihan ok saavutus ottaen huomioon, että Stig kilpaili kovassa seurassa tuntemattomalla radalla ja vanhoilla renkailla. Kokemuksena kisareissu oli raskas mutta hauska. Fosarikauden päätti perinteisesti sarjaan kuulumaton kestävyysajo, jossa Stig ajeli korkeimmillaan kuudennella sijalla ja oli tiukasti taistelemassa top kymppi loppusijoituksesta kunnes pakoputki petti ja vaihtotoimenpiteissä kului aikaa sen verran, että sijoitus oli maalissa 23.

Kuskit 2010

Kuskit 2010

Kalusto, tekniikka ja säätäminen

Stig formulat

Stig formulat

”If all you have is a hammer, everything looks like a nail”
Vuoden kisaamiset takana Stig lähti toiseen kauteen siinä uskossa, että teknisellä puolella homma on ihan hallussa. Vaan eipä ollut.. Tiedossa oli, että kisarenkaan muuttuminen vaikuttaisi auton säätöihin. Ennen ensimmäistä kisaa sitten säädettiin ja säädettiin ja säädettiin vielä vähän lisää runkoa ilman että kierrosajat paranivat muiden tiimien tasolle. Ja kisassa sitten kirkastui, että vikahan olikin moottorissa eikä rungon säädöissä. Tässä vaiheessa takaraivo oli muuttua eturaivoksi ja turhautuminen iski kuin märkä rätti vasten visiiriä. No tästä eteenpäin sitten tuijotettiin moottoria kuin ylösnoussutta Elvistä ja ihmeteltiin taas liian hitaita kierrosaikoja tajuamatta että kaiken testaamisen ja kisaamisen aikana renkailla oli ajettu sellainen määrä kierroksia, ettei niistä yksinkertaisesti ollut enempää vauhtia saatavissa irti. Loppukaudesta osattiin jo keskittyä oleelliseen ja ymmärrettiin mistä ajoittainen hyvä vauhti ja toisaalta taas ajoittainen vauhdin puute johtui. Vaan mysteeriksi jäi se yksi maaginen testisessio, jossa uudenkarhealla koneella ja tuoreilla renkailla päästeltiin menemään puolihuolimattomasti puoli sekuntia kovempaa kuin kertaakaan muuten koko vuonna. Eikä runko tuntunut silloin olevan edes optimisäädöissä. Go figure..

Joni 'n lads

Joni 'n lads

Tokihan teknisellä puolella tapahtui paljon parannustakin verrattuna debyyttikauteen. Esim. täksi kaudeksi käyttöön otetettu bensansuodatuskäytäntö toimi erinomaisesti, eikä kaasari yskähdellyt kertaakaan bensan epäpuhtauksien takia. Samoin kun muutaman kerran jouduttiin lähtemään kisaan lähes summamutikalla arvotuilla säädöillä, osuivat ne hämmästyttävän hyvin kohdilleen. Ei olisi onnistunut ilman kokemusta. Kalusto-osastolla lähdettiin liikkeelle suhteellisen maltillisesti. Ennen kautta hommattiin magnesium vanteet ja laserit pyöränkulmien kohdistamista varten. Ensimmäisen vaikutusta on vaikea arvoida, mutta jälkimmäinen ainakin oli hyödyllinen työkalu. Maltillisesta alusta huolimatta hommahan lähes karkasi käsistä kun piti hommata heti ekan kisan jälkeen uusi moottori ja kauden puolivälissä vaihdettiin eka auto uuteen kilpuriin, joka vastasi ominaisuuksiltaan paremmin kisa-autoa. Nämä yhdistettynä juokseviin kuluihin (joiden määrä jaksaa aina yllättää..), ylimääräiseen kisamatkaan Kaanaaseen, muutamaan omasta taitamattomuudesta / huolimattomuudesta johtuneeseen koneremppaan, ylimääräisiin rengashankintoihin (eivät olleet SL8:t niin kestäviä kuin ennakkoon annettiin ymmärtää) ja kolarivaurioiden korjaamisiin venyttivät tiimibudjettia merkittävästi yli ennakkosuunnitelmien. Tähän pitää kiinnittää jatkossa huomiota.. Kaiken kaikkiaan autoilla ajettiin tänä vuonna jonkin verran vähemmän kilometreja kuin debyyttikaudella. Suurin syy siihen oli, että testaus oli monta kertaluokkaa määrätietoisempaa kuin aiemmin. Yritettiin spesifisesti parantaa jotakin suoritusarvoa autossa sen sijaan, että roiskittiin vaan menemään pelkästä ajamisen ilosta kuten niin usein vuonna 2009.

Mikko huoltaa

Mikko huoltaa

Eräs megalomaanisen merkittävä uusi voimavara Stigillä oli vuonna 2010. Mekaanikko. Nimittäin Mikko sulautui mutkattomasti tiimin purkaja-kokoojaksi ja toi mukanaan näppärät kädet, huolelliset työtavat ja ennenkaikkea innovatiivisen ongelmanratkaisumenttaliteetin. Homma toimi hyvin sekä kiireettömissä testisessioissa ja askarteluilloissa että hektisissä korjausoperaatioissa kisaerien välisten taukojen aikana. Esimerkiksi viimeinen – ainoa toimiva – versio kisa-auton pakoputken tuesta on pitkälti Mikon ideoima ja välillä kun kartti muistutti intensiivisen kisan jäljiltä lähinnä tilataideteosta (abstrakti tyylisuunta), oli Mikon apu korvaamaton että ylipäätänsä Stig selvisi lähtöruudukkoon seuraavaan erään. Stig kiittää ja odottaa luonnollisesti vastaavaa panosta jatkossakin 😉 Kilpailijoista kiitoksen hyvästä yhteistyöstä ansaitsevat ainakin Team Viemerö ja Marttisen Teppo, jotka ovat Stigiä avustaneet ja neuvoneet tiukkojen paikkojen tullen.

Autot 2010

Autot 2010

Tukitoiminnot

Rasvanen äijä

Rasvanen äijä

”A true friend never gets in your way unless you happen to be going down”
Positiivinen ilmiö mikä sai vuonna 2010 uudet mittasuhteet oli Stig kannattajayhteisö. Yllättäen uskollisten perhekannattajien lisäksi sekalaista seurakuntaa ilmaantui runsain määrin Stigiä kannustamaan kisoihin ihan paikan päälle. Ja sehän tarjosi erittäin hyvää mentaali-dopingia ja motivaatio-boostia. Kisatapahtuman jälkeen oli sitten mukava käristellä rallimakkarat porukalla. Kannattajayhteisö teki myös itsensä hyödylliseksi avustamalla tietyissä askareissa – tärkeimpänä valokuvaus. Tämänkin sivuston kuvista valtaosan näpsiminen on ulkoistettu. Stig kiittää jälleen. Kasvava Stig ekosysteemi näkyi suosiollisesti myös Stig webbi siten kävijämäärissä. Vuoden alusta mitattuna tähän mennessä (18.10) näyttökertoja on kirjaantunut 8359 kappaletta, käyntejä 2290 ja vierailijoita 732 persoonaa 15:sta eri maasta. Stig aiheutti mukavaa pöhinää myös facebookin puolella, missä Stig ryhmässä on 53 jäsentä. Ja sitten vielä sponsorit. Budjetin totaalinen räjähdys vältettiin muutaman sponsorin suosiollisella avustuksella. Siis Stig kiittää ja kumartaa vielä siihenkin suuntaan..

Fans

Fans

Tulevaisuus

”History will be kind to me for I intend to write it”
Nyt on Stigillä kaksi kilpakautta takana, eikä tiimiä voi enää mitenkään pitää rookie joukkueena. Menestys on ollut varovaisen nousujohteista ja saman suunnan luotamme jatkuvan myös ensi vuonna, toivottavasti jopa hieman kiihdytetyllä tahdilla. Tässä vaiheessa emme vielä aseta kaudelle 2011 täsmällisiä tavoitteita, vaan palaamme niihin sitten ensi keväänä kunhan olemme asiaa ehtineet pohdiskella päissämme 😉 Ainoa lupaus jonka tässä vaiheessa teemme on se, että Stigin valkoiset värit hohtavat myös ensi vuonna fossiilisarjan mittelöissä. Stig toivottaa kaikille kannattajille, kilpailijoille ja muille asianosaisille rentouttavaa talvitaukoa ja valmistautuu raivaamaan oman tiensä fosareiden kärkikahinoiden tuntumaan vuonna 2011.

Stig vuosimallia 2010

Stig vuosimallia 2010

Kaanaan rata ja XON cup

Last modified on 2012-04-04 14:52:04 GMT. 0 comments. Top.

Stig teki ensimmäisen tiedusteluhyökkäyksen fossiilisarjan ulkopuolisille taistelutantereille. Isku kohdistui XON cupin kolmanteen osakilpailuun ja taistelukenttänä toimi Kaanaan rata. Itse kisatapahtumat on valehdeltu erillisesä raportissa, joten tämä sepustus keskittyy kuvailemaan Tattarisuon kotikentän ulkopuolelta löytyvää uutta uljasta maailmaa.

Kaanaa

Miika, uusi auto ja uusi rata

Miika, uusi auto ja uusi rata

Kaanaan karting rata (http://www.kaanaakarting.com/) sijaitsee n. 40km Tampereelta pohjoiseen. Se on perus-spekseiltään hyvin lähellä Tattarisuon rataa. Suurinpiirtein yhtä leveä ja ainoastaan 10 metriä lyhyempi. Molemmat on päällystetty asfaltilla ja niitä kierretään mikroautoilla. Siihen ne yhtäläisyydet sitten loppuvatkin. Siinä missä Tattis on suhteellisen hidas ja tekninen sisältäen peräti seitsemän (lähes) 180 asteen kurvia, Kaanaa on nopea sisältäen vastaavia mutkia vain kolme. Nopeita, haastavia mutkia on useampia ja se on ainakin vaihtelun vuoksi hieno juttu. Radan nopeampi luonne näkyy myös kierrosajoissa. Kun Tattiksella huippuajat Raket 120:llä Vegan SL8 kumeilla pyörivät siinä 57 sekunnin pinnassa, niin Kaanaassa mennään parhaimmillaan kierros ympäri 47 sekunnissa (tai siis nopeimmat menevät.. ;-). Keskinopeudella mitattuna tämä tarkoittaa Tattis ~69km/h; Kaanaa ~83km/h. Ero on siis todella suuri. Auton tekniikkaan tämä vaikuttaa siten, että käytössä on 77-hampainen takaratas, jolloin verrattuna Tattikseen (takaratas 85-hampainen) huippunopeus on suurempi, mutta alavääntö heikompi. Kaanaassa kannattaa myös käyttää lyhyempää pakoputken holkkia kuin Tattiksella.

XON cup

XON cup (http://www.xonsport.fi/) on vaihtoehtoinen Raket 120 moottorilla varustetuille karteille tarkoitettu kilpasarja. Keimola FK:n fossiilisarjaan verrattuna se on tavallaan monipuolisempi ja vapaampi. Itse cupissa ajetaan tänä vuonna viisi osakilpailua joiden päälle vielä pari cuppiin kuulumatonta XON tapahtumaa. Kaikki cup tapahtumat kisataan eri radoilla ja jokaisessa osakilpailussa on 6-8 erää, joista kukin joukkue / kilpailija osallistuu jokaiseen. Osallistua voi joko yksityishenkilönä tai tiiminä ja joko koko sarjaan tai yksittäisiin kisoihin. Eli osallistumisformaatti antaa aika paljon vapausasteita kisaajille. Tekninen puoli on sitten tarkemmin rajoitettu. Käytännössä kalusto ja säännöt ovat hyvin lähellä fosareiden sääntöjä. Muutama poikkeus kuitenkin löytyy. Käytettävä takaratas on määritetty kullekin radalle erikseen. Kuivalla kelillä ajetaan samoilla SL8:illa kuin fosareissakin (renkaiden kokonaismäärä tosin on rajoitettu per kilpakausi), mutta sateella käytetään fosareista poiketen sadekelin kumeja (joita Stig ei luonnollisesti omista). Itse kisatapahtuma eroaa fosareista siten, että käytössä on aika-ajot, joiden perusteella lähdetään ekaan kisaerään. Seuraaviin eriin startataan edellisen erän maaliintulojärjestyksessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jyvät erottuvat akanoista heti alussa ja myös pysyvät erillään. Eli nopeimmat ajavat koko ajan kärjessä ja vähän hitaammat tulevat perässä minkä osaavat.

Stig osallistui XON cupin kolmanteen osakilpailuun, joka samalla oli saanut lisäarvonimen Ultimate Raket 120 Challenge, eli U.R.C Mitä tämä legendaariseksi ja mystiseksi mainostettu U.R.C sitten tarkoitti jäi hieman mysteeriksi, mutta todennäköisesti se keräsi normia enemmän Raket pilotteja paikanpäälle. Etukäteen hevosmiesten tietotoimisto oli levittänyt huhua sarjan kovasta tasosta ja kyllähän nämä huhut paikkansa pitivät. Mutta siitä siis enemmän kisaraportissa..

Stig Kaanaassa

Stig Kaanaassa

Ratakauden avaus ja SL8:it

Last modified on 2012-04-04 14:49:10 GMT. 0 comments. Top.

Tästä se lähtee..

Sadejaksojen väliin sattui onneksi yksi aurinkoinen päivä, joka mahdollisti Stigille kauden avauksen Tattiksella. Päätarkoitus oli saada molemmat autot radalle, kuskeista ruosteet pois ja ottaa tuntumaa uusiin Vega SL8 renkaisiin, joita tänä vuonna fossiilisarjassa käytetään. Aluksi ohjelmassa oli lajin luonteeseen kuuluvaa pikkupuuhastelua, kuten bensaletkuston uusiminen, renkaiden vaihdot ja paineistamiset, puuttuvan pikkutilpehöörin hankkiminen TK-Kartingilta jne. Ja kun alkoi näyttää siltä, että vihdoin päästään asiaan, tuli ensimmäinen isompi takaisku: toisessa sarjassa upouusia SL8:eja oli reikä mikä tarkoitti sitä, että vanhan auton osalta ajot lykkääntyivät toiseen kertaan. Harmi, mutta ykköstykillä päästiin kuitenkin radalle.

Tuonne se menee..

2010 ratadebyytti

2010 ratadebyytti

Tero oli ilmeisesti ollut joutilaimman näköinen varikolla, koska sai ensimmäisen ajovuoron. Tulos oli hieman kaksijakoinen. Ekalla alle 15 kierroksen stintillä säädöt olivat kaukana ihanteellisesta kun auton perä pomppi mutkissa kuin humalainen hirvi rakko täynnä ja tyhjäkäynnistä ei ollut tietoakaan vaan kaasusta oli jatkusti vähintään 2/3 päällä tehden mutkien ajamisen lievästi sanottuna mielenkiintoiseksi. Tuloksena kuitenkin oli tiimin kierrosennätyksen parantuminen puolella sekunnilla! Se kertoo jotain uusien renkaiden potentiaalista. Aika jäi Stigille päivän parhaaksi myös Jonin ja Miikan tahkotessa taululle ihan kunnioitettavat lukemat. Ennen kuin rupesimme leijumaan vilkaisimme onneksi ajanottomonitoreita joista kävi hyvin selväksi, että fosarimaailma on muuttunut ja nyt kaikki paukuttelevat menemään 1,5 sekuntia viime vuotta kovempaa. Eli vaikka oma kierroennätys syntyikin, aikaero kärkeen on juuri nyt suurempi kuin mitä se oli viime kauden lopussa.

Entäs se ajotuntuma uusilla renkailla sitten.. No jarruttamisen voi jättää myöhemmäksi ja kurveihin voi ajaa lujempaa sisään. Pitoa tuntuu riittävän vauhdin kantamiseen mutkan yli viimevuotista pyöreämmillä ajolinjoilla. Tämä vaatii sekä uuden ajotekniikan opettelua että ennen kaikkea uusia niksejä auton säätämiseen. Ensi viikolla on tarkoitus hyökätä uudestaan radalle ja sitä varten on jo nippu ideoita takaraivossa. Oleellista on myös saada kierrosaikanäyttö rattiin kiinni, että kuski saa välitöntä palautetta omista suorituksistaan. Kierroksia tuli debyytissä plakkariin 63 kun määrää rajoittivat kaasuvaijeriongelmat sekä radan torstaiaikataulun mukainen vuorottelu minimotojen kanssa. Kaiken kaikkiaan sessiosta jäi sellainen fiilis, että olipahan kiva taas ajaa ja rikkoa kierrosennätyksiä, mutta samalla tietoisuus siitä että uusien renkaiden kanssa on vielä paljon sellaista työtä tehtävänä, mitä muut tiimit ovat tehneet jo hyvän aikaa. Stigin osalta homma alkoi nyt!

Muutama kuva kuva galleriassa ja ajat testilokissa.

Tähtäimessä top 10

Last modified on 2012-04-04 14:45:44 GMT. 0 comments. Top.

Kilpurit talviteloilla

Tavoitteiden asettelua

Team Stigillä on vuosi kilpauraa takana ja uusi kausi edessä. Kilpakausi 2010 starttaa kuitenkin aivan eri lähtökohdista kuin edellinen kausi. Vuosi sitten tähän samaan aikaan Stig tiimiä ei ollut olemassakaan, kaikki kuskit eivät olleet edes tavanneet toisiaan puhumattakaan että olisi omistettu yhtään mikroautoa tai muuta tarvittavaa varusteistoa. Sen sijaan tulevaksi kaudeksi Stig on asettanut tähtäimen tiukasti fossiilisarjan top 10:iin. Se on erittäin haastava tavoite ottaen huomioon, että avauskaudella tulosluottelosta heltisi sijoitus numero 26. Eli tavoite ei ole edetä rankingeissä askel kerrallaan vaan rynniä päätäpahkaa jättiläisloikin kohti kärkeä. Mutta hallitusti. Tavoitteen asettamia vaatimuksia, sekä keinoja joilla tavoite pyritään saavuttamaan on purettu osiin seuraavissa kappaleissa. Fossiilisarjan lisäksi Stig suuntaa katseensa myös Tattarisuon kotiradan ulkopuolelle tarkoituksena osallistua ainakin yhteen fosarimaailman ulkopuoliseen kilpailuun, mutta se tapahtuu ilman sen kummempia tulostavoitteita.

Rakettivoimaa

Sääntömuutokset

Alkavalla kaudella fossiilisarja ajetaan pitkälti samoilla säännöillä kuin mennyt kausikin. Merkittävin muutos on kilpailurenkaan vaihtuminen. Vuosi 2010 ajetaan Vega SL8:lla. Ennakkotietojen mukaan se on tasalaatuisempi rengas ja tarjoaa paremman pidon. Kierrosajat siis paranevat jo pelkästään renkaan ansiosta. Toinen huomionarvoinen muutos on se, että jatkossa varoitukset ovat joukkuekohtaisia ja voimassa koko kisatapahtuman ajan. Stigin reilukerhoonhan tällä ei ole vaikutusta..

Karting matematiikan lyhyt oppimäärä

Kilpakaudella 2009 Stig keräsi kunnioitettavat 331 pistettä. Alkavan vuoden tavoitteisiin suhteutettuna ne eivät riitä mihinkään. Viime vuonna top 10:iin vaadittiin 430 pistettä, joten niihin lukemiin tähdätään tällä kaudella. Eräsijoituksiksi muunnettuna tämä tarkoittaa sitä, että kun Stig viime vuonna ajoi kisaerissä maaliin keskimäärin sijalla 13, niin tällä kaudella pitäisi pystyä keskimäärin sijoitukseen 6-7. Hieman helpotusta asiaan tuo se, että kolme huonointa eräsijoitusta pudotetaan kokonaistuloksista pois ja yhteispisteisiin lasketaan 15 parasta kisaa. Varsin haastava tavoite joka tapauksessa ottaen huomioon, että vuoden 2009 aikana tavoitteen mukainen (tai parempi) eräsijoitus saavutettiin vain kahdessa erässä 18 mahdollisesta ja niissäkin lähtöruutu oli aivan kärkipäässä.

Stig ja ohitettavat

Puretaanpa tavoitetta vielä konkreettisemmalle tasolle.. Vaikka keskimääräinen tavoite kisaerissä olisikin tiedossa niin faktahan on se, että lähtökohdat erissä eivät ole samanlaisia. Ns. englantilaisen lähtöjärjestelmän mukaan arvotut lähtöpaikat antavat jossain erässä hyvät mahdollisuudet tavoitesijaa parempaan lopputulokseen kun taas toisessa erässä joukon hänniltä startatessa tulee kiire tunkeutua edes keskijoukkoon. Jaetaan lähtöpaikat kolmeen ryhmään: ruudut 1-7 (kärkijoukko), ruudut 8-14 (keskijoukko), 15-X (jälkijoukko). Saavuttaakseen top 10 kausitavoitteen Stigin pitäisi ajaa seuraavasti: Kärkijoukosta lähdettäessä pitäisi Stigin tulla ruutulipulle sijoilla 1-4, keskijoukosta startatessa maalissa pitäisi olla sijoilla 5-8 ja jälkijoukosta lähtiessä stigiläisten pitäisi pystyä kampeamaan itsensä sijoille 9-12. Jos tätä vertaa viime kauden kolmeen viimeiseen kisaan (jolloin uusi auto oli käytössä), niin kärkijoukosta ajoimme keskimäärin sijalle 6, keskijoukosta sijalle 13 ja yllättäen myös jälkijoukosta päädyimme sijalle 13. Tästä voidaan helposti päätellä, että kaikkiin tuloksiin tarvitaan parannusta, mutta erityisesti keskijoukosta lähdettäessä tulosten pitää petraantua roimasti.

Toinen tapa analysoida parannustarvetta on tehdä se kuskikohtaisesti. Tarkasteltaessa jälleen viime kauden kolmea viimestä kisaa Tero ajoi keskimäärin sijalle 7, Miika sijalle 10 ja Joni sijalle 15. Tässä kohtaa on hyvä taas muistaa, että lähtöpaikat erosivat merkittävästi kuskien välillä (esim. Tero lähti kaksi kertaa kärkijoukosta, Joni kaksi kertaa jälkijoukosta eikä kertaakaan kärkijoukosta), mutta ei anneta sen häiritä analyysiä. Jos ajattelee, että jokainen kuski parantaa sijoitustaan prosentuaalisesti suurinpiirtein saman verran, niin saavuttaakseen kausitavoitteen Teron olisi ajettava keskimäärin sijalle 4, Miikan sijalle 6 ja Jonin sijalle 9. Ja nämä keskimääräiset tavoitesijoitukset ovatkin sitten parempia kuin kunkin kuskin oma paras henkilökohtainen eräsijoitus tähän mennessä. RokRok.

77 - Stig

Vaatimukset

No mitä sitten pitäisi tapahtua, että kisaerissä yllettäisiin tavoitteen vaatimiin sijoituksiin? Se on selvä, että raakaa nopeutta pitää löytyä lisää. Oleellisempi kysymys onkin, että kuinka paljon. Verrattaessa kuskikohtaisia tavoitesijoituksia siihen miten viime kauden lopulla ajettiin, niin analyysi osoittaa että kierrosajan pitää kuskista riippuen parantua n. 0,2-0,5 sekuntia enemmän kuin kilpailevilla tiimeillä. Mitään spesifistä tavoitekierrosaikaa on turha lähteä tavoittelemaan, koska uusi rengasmerkki muuttaa joka tapauksessa tilannetta kaikkien tiimien osalta. Oleellista on parantaa enemmän kuin muut tiimit. Puhtaan nopeuden lisäksi tärkeää on oppia maksimoimaan oma suoritus kilpailuolosuhteissa. Ohittaa päättäväisesti silloin kun siihen on tilaisuus, mutta samalla malttaa olla puskematta nokkaansa rakoihin, minne se ei mahdu. Ymmärtää milloin mennä tilanteisiin ja milloin tarkkailla. Sekä miten ja millä agressiivisuustasolla oman paikan puolustaminen on mahdollista ja järkevää.

Tekniikan puolella parannusta haetaan sekä luotettavuuteen että suorituskykyyn. Viime vuonna yksi osakilpailu jäi kokonaaan ajamatta tekniikkamurheiden vuoksi (jonka lisäksi sarjan ulkopuolinen kestävyyskisa meni samoista syistä pilalle). Seurauksena oli se, että kun kolme huonointa kisatulosta pudotetaan kokonaispisteistä pois, Stigin osalta ne kaikki kolme menivät tuossa ajamatta jääneessä osakilpailussa. Ilman teknisiä ongelmia Stigin loppusijoitus sarjataulukossa olisi todennäköisesti ollut muutamaa pykälää parempi. Alkavalla kaudella luotettavuutta haetaan mm. uudistamalla bensankäsittelyrutiinit niin, että tankkiin menevä bensa suodatetaan jolloin kaasarin tukkivista epäpuhtauksista päästään eroon, käyttämällä treeneissä erillistä harjoituskonetta jolloin kisakone säästyy vain kisoihin ja olemalla huolellisempi erinäisten huoltotoimenpiteiden kanssa, esim. ilmanputsarin kuivaus sadeajojen jälkeen jne. Suorituskyvyn parantamisessa säännöt rajaavat melko tarkasti mitä tekniikan alueella voidaan saavuttaa, mutta muutamien suunniteltujen lisäinvestointien toivomme parantavan suoraan tai välillisesti täsmällisemmän säätämisen kautta kierrosaikoja. Ostoslistalta nimittäin löytyy kevytmetallivanteet sekä laserkohdistin renkaiden auraus- ja kallistuskulmien tarkkaa määrittämistä varten.

Johtopäätökset

Nyt kun rima on asetettu tukevasti stratosfääriin on hyvä pitää mielessä, että ykkösprioriteetilla on edelleenkin homman pitäminen hauskana ja mieltä virkistävänä. Tavoitteita kuitenkin pitää olla, ettei koko touhu mene epämääräiseksi haahuiluksi. Ja kun viime kaudella tulostavoite ylitettiin kirkkaasti, niin nyt se on sitten ainakin asetettu riittävän haastavaksi. Riippumatta siitä saavutammeko tavoitteen, tähtäämällä korkealle saavutamme varmasti enemmän kuin tyytymällä vähempään. Kuten Michelangelo jo aikoinaan sanoi: ’the great danger for most of us is not that our aim is too high and we miss it, but that it is too low and we hit it’.

Stig tekee paluun