Joni lähtövalmiina

Joni lähtövalmiina

Lähtötilanne kilpakauteen 2012 oli sellainen, että suhteellisen menestyksekkään avausvuoden jälkeen Stig oli kaksi vuotta kilpaillut erittäin vaihtelevalla menestyksellä. Yksittäisissä erissä oli tullut hyviä tuloksia, mutta vastapainoksi sitten paljon kolareita ja teknisiä ongelmia. Niiden myötä sarjasijoitukset fossiilisarjassa olivat jäänet alemmaksi kuin mitä puhdas vauhti edellytti. Jonkin täytyi muuttua. Se jokin oli asenne. Ja kuten laulussa sanotaa, ”Free your mind and rest will follow”, kaikki muu seurasi perässä. Tärkeimpänä niistä tulokset. Tänä vuonna lähdettiin hakemaan ennen kaikkea ehjiä kisaeriä ja tasaisia suorituksia. Siinä myös onnistuttiin erinomaisen hyvällä prosentilla.

Big Stig

Big Stig

Kisat

Kauden läpi jatkunutta tasaista onnistumista on hankalampi pukea sanoiksi kuin yksittäisiä suorituksia, mutta tilastot onneksi tarjoavat sopivan lähestymiskulman asian ytimeen. Tässä siis vähän dataa siitä kuinka ison hyppäyksen Stigin suoritustaso otti vuonna 2012. 18 kisaerästä peräti 16 meni läpi ilman suurempia ongelmia ja silloin ajettiin joka kerta oman erän top kymppiin. Vaikka vuoteen mahtui kolme kappaletta top 3 eräsijoitusta, joista yksi oli voitto, niin vielä merkittävämpi tekijä Stigin nousussa oli onnistunut perussuoritus, joka tuotti tyypillisesti sijoituksen 4-6 ja sen mukana hyvät sarjapisteet. Tätä kuvaa hyvin se, että vuonna 2012 Stig ajoi yhteensä 12 kertaa top 6:een kun aikaisemmilla kausilla se on onnistunut parhaimmillaan 5 kertaa per kausi. Ja kun kaikki kuskit onnistuivat lähes joka kerta, eivätkä vain yksittäisissä erissä, niin kauden kuudesta kisastapahtumasta peräti viidessä saavutettiin korkeammat kokonaispisteet kuin yhdessäkään kisassa aiempina vuosina. Kun tasainen onnistuminen alkoi heti kauden avauskilpailusta, niin Stigillä oli varaa epäonnistua yhdessä kilpailussa ilman että sarjasijoitus kärsi. Näinpä kauden neljännen kisan tekninen keskeytys ja kolari eivät pilanneet mitään ja kyseisen kisatapahtuman jälkeen Stigin sarjasijoitus päinvastoin nousi, kun hyvät ”varastopisteet” nousivat mukaan kokonaispisteisiin. Yksi kuvaava mittari tasaisuudelle on se, että kun fosareiden pistesysteemissä pudotetaan kolme huonointa erää pois kokonaispisteistä, niin viime vuonna huonoin mukaan laskettu sijoitus oli kuudestoista ja tänä vuonna kahdeksas. Ilahduttavaa oli myös huomata, että Stig ei sortunut helmasyntiinsä, eli yliyrittämiseen, tiukoissakaan paikoissa. Päinvastoin viimeisessä kisassa jossa panoksena oli top 10 sijoituksen säilyttäminen, Stig teki kilpauransa parhaan suorituksen ja nosti sarjasijoitustaan pykälällä.

Kuskit 2012

Kuskit 2012

Erävoitto

Erävoitto

Ja vaikka luotettavuuteen ja tasaisiin suorituksiin keskityttiin, niin – kappas vain – myös huippuvauhti kasvoi. Sitä ikään kuin rakennettiin fiksusti askel kerrallaan omien taitojen rajoissa sen sijaan, että oltaisiin kurkoteltu suoraan kuuta taivaalta. Parhaita esimerkkejä tästä ovat Teron erävoitto suvereenin ajon päätteeksi, Miikan traaginen taistelu, jossa debyyttivoitto jäi vajaan kierroksen päähän ja peräti kolme erän nopeinta kierrosaikaa, joista Joni ajoi yhden ja Tero kaksi. Ne ovat suorituksia joihin Stig kuskit eivät aiempina vuosina pystyneet todistaen, että tasaisuuden lisäksi myös huippusuorituskäyrä osoittaa edelleen vankasti ylöspäin. Pettymyssarakkeeseen menee oikeastaan vain kaksi kisaerää. Miikan ainoa lähtö kärkijoukoista oli äärimmäisen lähellä tuottaa jättipotin ja matkaa voittoon jäi karvan verran päälle kilometri. Epäilemättä oli riipaisevaa katsella nurmikolta kun muut ajoivat ruutulipulle. Jonin erään sattui sitten Stigin ainoa kolari koko vuonna, joten se lasketaan puhtaaksi tilastotappioksi. Nämä kaksi epäonnistumista eivät loppupeleissä vaikuttaneet sarjasijoitukseen yhtään mitään, koska Stigin tasaiset onnistumiset paikkasivat tilannetta hienosti, mutta kieltämättä Miikan erävoitto olisi ollut upea erityisesti fiilisten ja motivaation nostattajana. Niin tai näin, jokaisella Stig kuskilla on nyt selkeää radalla hankittua todistusaineistoa, että kärjessä ja sen vauhdissa pystytään ajamaan. Periaatteessa kuskien vahvuudet pysyivät siinä mielessä ennallaan, että Miika teki edelleen vakuuttavaa jälkeä raivatessaan väylän joukon perältä top kuuteen, Joni pystyi roikkumaan mukana vaikka kuinka nopeassa kärkiporukassa ja Tero pystyi takomaan kärjessäkin tasaisen laadukkaita kierrosaikoja. Mutta tämän lisäksi tulosta tuli myös muissa kisarooleissa, eli Stigin tilannerepertuaari selkeästi monipuolistui. Kun lisäksi katsomoonkin säteili radalta tietty luottamus siihen, että kulloinkin taisteluvuorossa oleva kuski tuo auton ruutulipulle ilman tyhmiä kolareita ja muita ongelmia, niin Stig on kiistatta saavuttanut hyvän tason kilpatoiminnassaan. Ja tämä kaikki näkyi kauden 2012 lopputuloksissa siten, että kun vielä viime vuonna jäätiin top kympistä 55 pistettä, niin tällä kaudella kerättiin yli 60 pistettä enemmän ja sijoituttiin yhdeksänneksi. Fossiilisarjan ulkopuolisista kisoista Stig osallistui tänä vuonna ainoastaan kestävyyskisaan, jossa tuloksen pilasi katkennut kaasuvaijeri.

Menopeli

Menopeli

Kalusto

Vaikka kilpa-autoilu on prosessi, jossa raha jalostuu meteliksi, niin tänäkään vuonna Stigin budjetti ei räjähtänyt käsiin. Kaluston suhteen Stigillä oli hyvin konservatiivinen asenne. Mitään runko- tai moottorihankintoja ei tehty. Juoksevia kuluja tuntuu aina ilmaantuvan yllättävän paljon, mutta silti tänä vuonna pystyttiin hieman varallisuutta käyttämään myös kuskien henkilökohtaisiin varusteisiin. Niinpä kisadebyyttinsä tekivät uusi kypärä mallia conehead ja niskatuki mallia pinkki. Tämä aniliininpunainen HANS-hässäkkä tosin debytoi vasta viimeisessä sarjakilpailussa. Yllätyskulupuolella vastaan tuli lähinnä uusi taka-akseli katkenneen tilalle ja kyseisestä katkeamisesta johtunut muutaman muunkin osan uusiminen, hintavimpana uusi laakeri.

Mikko mekanikoi

Mikko mekanikoi

Stig ajoi testejä tänä vuonna vähemmän kuin koskaan, mutta fiksusti ne painoittuivat enemmän alkukauteen. Niinpä kalusto ja säädöt olivat hyvässä iskussa heti avauskisasta alkaen ja iskukyky säilyi kiitettävänä läpi koko kauden. Yhtään kisaerää ei jäänyt ajamatta teknisten ongelmien takia, mutta yksi päättyi kierrosta ennen ruutulippua (se taka-akseli). Ja juurikin tuon taka-akselin murtumisen takia kaksi erää jouduttiin ajamaan kakkosautolla ja lisäksi yksi kokonainen kisatapahtuma kakkosmoottorilla. Taka-akseliongelma ei ollut mitenkään järjellisellä kompetenssilla ennakoitavissa. Sen sijaan siitä toipuminen kesken kisatapahtuman sekä se, että jouduttiin turvautumaan kakkosmoottoriin olivat teknisiä tapahtumia, joissa Stigillä vielä on parantamisen varaa. Edelleen Stig pääsi hyötymään Mikon ensiluokkaisista mekaanikkopalveluista. Puhdasta huonoa onnea oli se, että mekaanikolla sattui olemaan pekkaspäivä juuri silloin kun akseliremonttia piti tehdä kesken kisatapahtuman.

Autot 2012

Autot 2012

Stig 2012

Stig 2012

Muu sälä

Kuluneella kaudella Stig keskittyi puhtaasti kilpailemiseen fossiilisarjassa. Myöskään mitään huviajeluita ei muilla kuin Tattarinsuon radalla suoritettu. Tämä heijasteli enemmänkin kuskien privaattielämän kiireitä kuin mitään tietoista päätöstä olla kilpailematta muualla tai satsata poikkeuksellisen paljon fosareissa menestymiseen. Se millä kaavalla homma jatkuu tulevaisuudessa päätetään kausikohtaisesti myöhemmin. Kaiken kaikkiaan vuosi 2012 sujui Stigiltä pitkälti vanhoilla rutiineilla, mutta paremmilla tuloksilla. Sellainen uusi kokemus vuoteen kuitenkin sisältyi, että Stig kilpaili ensimmäistä kertaa sijaiskuljettajan kanssa kun Miika oli estynyt osallistumasta kauden kolmanteen koitokseen. Keikkakuskiksi houkuteltu Hallian Tomppa hoiti kuitenkin tuurausvuoron moninkertaisen rallisprintin suomenmestarin räväkkyydellä. Lopuksi vielä kiitos sinne minne se kuuluu, eli järjestävälle seuralle siitä että meillä on tällainen hieno sarja missä kisata, kilpakumppaneille siitä että kilpailu pysyi pääosin reiluna ja kannattajille sekä kannustamisesta että kaikenlaisesta avusta kisapäivinä, tärkeimpänä valokuvaus. Vuosi 2012 oli pieni askel ihmiskunnalle, mutta suuri loikka Stigille.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *