Kestävyysajo kisaraportti: Palkintopallille

Last modified on 2016-10-20 15:31:24 GMT. 0 comments. Top.

2/3 Stigiä pallilla

2/3 Stigiä pallilla

Stigin ensimmäinen kilpailu Vantaan uudella karting radalla ja heti palkintopallisijoitus. Matka sinne ei kuitenkaan ollut ihan suoraviivainen ja oli aivan veitsen terällä että Stig olisi jättänyt koko kestävyyskisan ajamatta. Loppujen lopuksi se ajettiin vanhalla kisa-autolla ja erinomaisin tuloksin.

Valmistelut

Tällä kaudella Stigin pakoputket ovat rikkoontuneet siihen tahtiin, että ennakkoon kokonaisen kestävyyskisan ajaminen samalla putkella vaikutti totaaliselta mahdottomuudelta. Vantaan uusi rata ja sillä kisaaminen houkutti kuitenkin sen verran, että loppujen lopuksi päätettiin lähteä mukaan. Kaksi treenikertaa käytiin ajamassa, joista ensimmäisessä kisa-autoksi valikoitui TonyKart uudemman Machin sijaan ja kaksi pakoputkea hajosi tuhannen päreiksi. Jälkimmäistä treeniä varten pakoputken tuentaa muutettiin ja viritelmä vaikutti lupaavalta. Myös vanha kisaratsu, Stigin uudempi Tonykart, tuntui istuvan nopeammalle ja pitkiä kaarteita sisältävälle radalle hyvin. Kisassa välitykset olivat vapaat, joten käyttöön otettiin 82-piikkinen takaratas, jolla huippunopeus oli kunnossa, mutta vääntö kärsi jonkin verran.

Kisapäivä valkeni tuulisen aurinkoisena, mutta Suomen syksyn huomioiden kuitenkin erinomaisena kisailmana. Hieman tunnelmia latisti se, että lähtöviivalle ilmaantui ainoastaan kymmenen tiimiä kun parhaimmillaan kestävyyskisassa on pörissyt lähes nelinkertainen määrä osallistujia. Kisaa edeltävässä lämmittelyssä oli kaikenlaista draamaa, kun vasemman takarenkaan hubista katkesi yksi pinnapultti ja jarrut kanittivat. Niitä ja muutamaa muuta pikkuvikaa korjailtiin hektisesti ja maaliin pääseminen ilman teknisiä ongelmia alkoi taas vaikuttaa ihmeeltä. Noh, it is what it is, eli niillä mennään mitä on..

Radalla on tilaa

Radalla on tilaa

1. ajovuoro: Tero

Kierrokset 0-61, nopein kierros: 1:03.593
Terolla oli starttivuoro ja lähtöpaikkana oli viides ruutu. Avauskierroksella oli odotetusti jonkin verran sutinaa ja sen päätteeksi Stig oli neljäntenä. Asetelmat vakiintuivat staattisiksi 35 kierroksen ajaksi. Kärkikolmikko meni karkuun, mutta ero kolmanteen sijaan kasvoi hitaasti, keskimäärin vain muutama kymppi per kierros. Takana tiimit 21 ja 55 kyttäsivät ohituspaikaa Stigistä. Sitä ei ollut ihan helppo löytää, koska välitykset oli optimoitu suoranopeuden mukaan. Vihdoin kierroksella 35 kaksikko tuli ohi. Samanaikaisesti edestä Team RE meni varikolle , joten Stigin sijoitus oli Teron stintin loppuun asti viides. Varikolle Tero viitottiin 61 kierroksen päätteeksi.

Rauhallinen varikkokäynti

Rauhallinen varikkokäynti

2. ajovuoro: Joni

Kierrokset: 62-113, nopein kierros: 1:03.907
Vantaan radan varikko-osuus on hyvin erilainen verrttuna Tattarisuohon. Varikkokäytävillä ja itse varikkoalueella ajettava matka on huomattavan paljon pidempi ja ennen kisaa oli sovittu minimiajaksi 5 minuuttia, jota tiimit eivät saa alittaa. Päätös oli hyvä vaikka aiheuttikin parranpärinää jälkikäteen. Se nimittäin poisti turhat riskit varikkoajosta ja tankkauksesta, sekä mahdollisti auton kunnon tarkistamisen ja pikaiset korjaustoimet. Stigillä ei ollut korjaustarpeita ja Joni paahtoi radalle ja löysi saman tien hyvän ajorytmin. Sen seurauksena sijoitus nousi nopeasti viidennestä kolmanneksi. Silla sijalla Joni riehui lähes koko oman stinttinsä. Lopussa Stigin sijoitus nousi väliaikaisesti jopa toiseksi Jaraman suorittaessa oman stoppinsa muutamaa kierrosta ennen Stigiä.

Kakkosmutkan lähestyminen

Kakkosmutkan lähestyminen

3. ajovuoro: Miika

Kierrokset: 114-160, nopein kierros: 1:04.875
Toisellakin varikkokäynnillä auto vaikutti ehjältä, joten ei muuta kuin runsaasti ketjurasvaa ja hieman liikaa bensaa tankkiin, ettei punnituksen kanssa tule ongelmia. Stigin ankkurina toimi Miika, joka ryynäsi varikolta radalle sijalle neljä. Tilanne oli sellainen, että edestä Team RE joutuisi vielä tekemään varikkokäynnin ja takaa tiimi numero 55 eteni noin 15 sekunnin päässä ja lähestyi aluksi Stigiä puolisen sekuntia joka kierroksella. Team RE:n varikkokäynnin jälkeen Stig oli mitalin syrjässä kiinni, mutta ero taakse päin kutistui huolestuttavasti. Miika onnistui kuitenkin vakiinnuttamaan sen niin, että maalissa turvamarginaalia jäi vielä lähes seitsemän sekuntia, joten Stigin ensimmäinen palkintosijoitus kestävyyskisasta oli tosiasia.

Ei enää maksukuskeja!

Ei enää maksukuskeja!

Yhteenveto

Toisen kerran kisakauden aikana Stig poistui kisatapahtumasta iloisena. Kausi päättyi loppujen lopuksi hyvissä tunnelmissa. Kaikkien todennäköisyyksien vastaisesti Stigin kalusto kesti ongelmitta maaliin saakka. Kierroksia kertyi päivän aikana yhteensä 185, joista 23 harjoituksissa ennen kisaa, 160 kisakierrosta ja siihen päälle kisan lämmittely ja jäähdyttelykierros. Tästä on hyvä siirtyä talvikauden viettoon.

Tulokset / Kuvat

Kisa 6: Vaisu päätös

Last modified on 2016-09-08 06:16:30 GMT. 0 comments. Top.

fosarisarja 2016 - done

fosarisarja 2016 – done

Fosarisarjan päätös oli Stigin kannalta kuin makkaratehdas. Kun vauhti ei riitä kärkikahinoihin, niin sijoituksia 5-9 tulee lähtöpaikasta riippumatta kuin liukuhihnalta HK:n prinssinakkeja. Ei kovin mieltä ylentävää, mutta minkäs teet kun kovempaa ei kulje. Erityisesti ongelmia on renkaiden käyttäytymislogiikan ymmärtämisessä. Välillä tuntuu, että sellaista ei ole olemassakaan (ei ymmärrystä eikä logiikkaa).

Joni avasi pelin ajamalla sijat 5 ja 9. Tero keräsi saman verran sarjapisteitä sijoitusten ollessa 8 ja 6. Miika ajoi ensimmäisessä lähdössään seitsemänneksi ja tappeli kauden päätöserässä jopa top 3 sijoituksesta. Sen pilasi valitettavasti kilpakumppanin täysin realismista irroitettu torpedosyöksy viimeisellä kierroksella pudottaen Miikan viidenneksi.

Kauden päätöskisassa Stig pyöri Tattista ympäri 114 kierrosta, joista 42 kisaa lämmittelyssä. Sarjapisteitä mukaan kertyi 170 kappaletta. Lähiaikoina selvinnee mihin sijoitukseen ne riittävät tämän vuoden fossiilisarjassa.

Tulokset / Kuvat / Videokooste

EräKuskiLähtöpaikkaSijoitusKierrosaikaPisteetVideot / kuvaaja
1Joni5558.03630Stig
2Joni13958.32226Stig
3Tero12858.04527Stig
4Tero6658.208 29Stig
5Miika10758.28928Stig
6Miika7558.240 30Stig

Kisa 5: Puolustustaisteluita

Last modified on 2016-08-31 18:02:06 GMT. 0 comments. Top.

Rock ei aina ole pop

Rock ei aina ole pop

Koko alkuviikon varmalta näyttänyt sadekisa ajettiinkin sitten loppujen lopuksi ihan kuivalla radalla. Viime kisan tapaan Stig ei oikein saanut autoa säätöihin ja nopeusero huipputiimeihin oli yli yli puoli sekuntia, mikä on liikaa. Niinpä useimmissa erässä asetelma muodostui sellaiseksi, että Stig enemmänkin puolusti sijoitusta – yhtä erää lukuunottamatta siinä onnistuen.

Miikalle arvottiin ammattimaisesti kivi-sakset-paperi metodilla ensimmäinen ajovuoro ja kolmospaikalta startatessa Big Stig johtikin omaa eräänsä muutaman kierroksen. Loppusijoitukset olivat 3 ja 9 äijän valitellessa pidon puutetta. Tero lähti kuitenkin samoin säädöin matkaan ja toi auton ruutulipulle sijoilla 6 ja 4. Jonille lisättiin rengaspaineita ja se tuntuikin parantavan autoa, joten tätä säätösuuntaa kokeillaan jatkossa varmasti uudestaan ja kombinoiden muihin säätöparametreihin. Jonin sijoitukset olivat 8 ja 4.

Kierroksia kertyi matkamittariin noin 121, joista 49 kisaa edeltävässä lämmittelyssä. Pisteitä tipahteli jälleen samat 176. Stigin vakio annos.

Tulokset / Kuvat

EräKuskiLähtöpaikkaSijoitusKierrosaikaPisteetVideot / kuvaaja
1Miika3358.27332
2Miika14958.30126
3Tero12657.89429
4Tero5458.00231
5Joni11858.33227
6Joni4457.93331

Kisa 4: Paluu maan pinnalle

Last modified on 2016-08-07 18:09:48 GMT. 0 comments. Top.

Mikä oli..?

Mikä oli..?

Kisapäivä alkoi mainiosti kun lämmittelyssä auto tuntui kulkevan ihan kivasti ja Stig kävi pokkaamassa pokaalit edellisen kisan voitosta. Kun päästiin itse asiaan, eli radalle kisaamaan, niin asiat eivät olleetkaan aivan niin ruusuisella tolalla. Tästä kisasta pyörähti kauden jälkipuolisko käyntiin, mikä tarkoitti uutta rengassettiä kaikille tiimeille. Valitettavasti se näkyi kierrosaikojen paranemisena useimmilla muilla tiimeillä enemmän kuin Stigillä. Tämän vuoksi ihan kärkinipun vauhdissa emme pysyneet.

Tulostaso oli kuitenkin suhteellisen tasainen Teron ajaessa sijoitukset 5 ja 3 ja poistuen saman tien varikkoalueelta muihin rientoihin. Miika puolestaan paukutteli tulostaululle sijoitukset 6 ja 5. Jonilla oli kotiin tuomisina sijat 9 ja 6 sekä varoitus (Stigin kilpauran kolmas sellainen).

Kierroksia kertyi matkamittariin yhteensä 106, joista 34 kisaa edeltävässä lämmittelyssä. Pistepussi lihoi 176 pisteellä, mikä pikaisen päässälaskun perusteella tuotti noin viidennen sijan koko kisatapahtumassa.

Tulokset / Kuvat

EräKuskiLähtöpaikkaSijoitusKierrosaikaPisteetVideot / kuvaaja
1Tero12557.56130
2Tero4357.69632
3Miika6658.05329
4Miika10558.10930
5Joni8957.89926
6Joni7658.10629

Kisa 3: Juhannuspommi

Last modified on 2016-06-24 16:33:34 GMT. 0 comments. Top.

Edelliskisan katastrofin jäljiltä tiimin tunnelmat eivät olleet kovinkaan korkealle kauden kolmoskisaan lähdettäessä. Mutta kuinkas kävikään – Stig, joka reilun seitsemän vuoden aikana ei ole kisatapahtuman palkintopallille onnistunut kiipeämään – otti tällä kertaa upean voiton. Loistavan tuloksen mahdollisti onnistuneet muutokset rungon säätöihin sekä jokaisen kuskin lähes täydellinen ajosuoritus jokaisessa kisaerässä. Ja kaiken lisäksi mukana oli vielä hyvää onneakin..

Joni määrää suunnan ja vauhdin

Joni määrää suunnan ja vauhdin

Jonin kausi-debyytti tapahtui vasta tässä kauden kolmannessa kisassa, ja olipahan avaus.. Heti ekassa lähdössä startti meni upeasti Jonin kavutessa 12 ruudusta kolmen ensimmäisen mutkan aikana kuudenneksi. Sama tahti jatkui myös siitä eteenpäin Jonin noustua hetkellisesti jopa toiseksi. Ruutulipulla Middle Stig oli hienosti kolmas. Kakkoserässä jälki oli vähintään yhtä vakuuttavaa Jonin kivuttua lähtöpaikalta 7 erän puoliväliin mennessä toiseksi. Tällä kertaa sijoitus pysyi loppuu asti, vaikka takana vaani reilun sekunnin sisällä neljä tiimiä.

Fast and furious

Fast and furious

Teron eka startti tapahtui ruudusta kolme ja mies toi autonsa pomminvarmasti kakkosena maaliin paalupaikkaäijän kadottua saman tien maisemaan. Kakkosstartissa olikin sitten hieman enemmän draamaa. Lähtöruutu oli 16 ja startissa ykkös- ja kakkosmutkan välissä edessä törkittiin sellaisella seurauksella että saatiin radalle pino aikaiseksi. Ja tämä kasa muodostui aivan Teron eteen, joten sinne sekaan rysäytettiin jarrun päällä seisten ja sitten alkoi autoja sataa kuskin päälle. Hyvää onnea oli ensinnäkin se, että henkilö- ja kalustovahingoilta säästyttiin (kypärään tosin jäi rengasjäljet ja GoPro repeytyi irti etukatteesta) ja toisaalta se, että erä keskeytettiin punaisella lipulla, mikä pelasti tuloksen. Uusintalähtö sujui mainiosti ja maalissa Tero oli kolmas.

Miika ja kärkiryhmä

Miika ja kärkiryhmä

Myös Miikan ekassa erässä sijoituskäyrä sojotti mukavasti kohti kaakkoa. Startti ruudusta 12 ja maalissa neljäs. Ennen päivän viimestä erää oli selvää, että nyt ollaan hyvän tuloksen äärellä. Mutta tässä vaiheessa huomattiin myös, että moottorin kytkinkello oli rikki ja pakoputkessa (taas) repeämän alku. Kummallekaan ei enää ehditty tekemään mitään (putki oli päivän aikana jo kerran vaihdettu heti ekan erän jälkeen), joten koko viimeinen erä meni jännitellessä, että mikä osa hajoaa ensimmäisenä. Mutta ei hajonnut mitään, joten Miika toi kovia kokeneen kilpurin maaliin jälleen neljäntenä ja juhannuspommi oli valmis.

Voittajien on helppo hymyillä

Voittajien on helppo hymyillä

Kauden avauskisojen jälkeen Stig (ja moni muukin tiimi) olivat hiiltyneet vastuuttomaan ajamiskäytäntöön, joka on muuttanut fossiilisarjaa pari piirua kohti romurallia. Sama meno jatkui edelleen, mutta kannattaa muistaa, että timantti on vain pala hiiltä, joka käsitteli painetta poikkeuksellisen hyvin. Tällä kertaa Stig oli timanttia ja voitti kisapäivän huikealla 192 pisteen kokonaissaaliilla (fosareiden uuden kisasysteemin ennätys). Kierroksia kertyi yhteensä 98, joista 30 lämmittelyssä ja 68 kisaerissä (kaksi vikaa erää oli lyhennetty 8 kisakierrokseen aikapulan vuoksi).

Tulokset / Kuvat / Videokooste

EräKuskiLähtöpaikkaSijoitusKierrosaikaPisteetVideot / kuvaaja
1Joni12357.75932Stig
2Joni7257.87533Stig
3Tero3257.52833Stig
4Tero16357.5843210
5Miika12458.05931
6Miika5457.71931

Kisa 2: Ei näin!

Last modified on 2016-06-04 17:57:45 GMT. 0 comments. Top.

Kauden toinen kisa oli Stigille lyhyt ja pettymystentäyteinen. Itse asiassa se oli täysi pannukakku. Homma lähti väärille raiteille jo lämmittelyssä kun keulan säätöjen kanssa mentiin metsään eikä alkuperäisiä onnistuttu palauttamaan. Ensimmäisenä ajovuorossa oli Miika, joka avauserässä teki varman perussuorituksen ja ajoi kuudenneksi. Toisessa erässä lähtöpaikka oli peräpäässä ja epäonnistuneen avauskierroksen jälkeen Miika oli koko joukon viimeinen. Sieltä sitten sija kerrallaan ylöspäin kunnes edessä pyörähtänyt kilpakumppani päätti palata nurmikolta takaisin kisaan aiheuttaen suoran nokkakolarin Miikan kanssa. Törmäys väänsi Stigin kilpurin rattiputken vinoon ja se päätti kyseisen kisaerän lisäksi koko Stigin kisapäivän. Ainakin.

Kierroksia Stigille tuli 70, joista 49 lämmittelyssä ja 21 tynkäkisassa.

Tulokset / Kuvat

EräKuskiLähtöpaikkaSijoitusKierrosaikaPisteet
1Miika7658.23029
2Miika121858.55717

Kisa 1: Uusia kuvioita

Last modified on 2016-06-04 18:00:03 GMT. 0 comments. Top.

Stig varamiehisenä

Stig varamiehisenä

Kauden avauskisassa lähes kaikki oli uutta: kisaformaatti (ennen 3*15 kierrosta, nyt 6*10 kierrosta, jokainen kuski ajoi kaksi lähtöä), renkaat (ennen Vega SL8, nyt Mojo D1), auto (ennen TonyKart, nyt Mach1) ja kuskit (Jonia tuurasi Jarno). Se mikä on ikuisesti pysyvää, on vitutus huonosti menneen kisaerän jälkeen..

Tero ajoi kaksi ensimmäistä erää. Avauserä kolmannesta ruudusta sujui loistavasti – kolme ensimmäistä mutkaa. Nelosmutkassa yliagressiivinen kanttarin ylitys irroitti ketjut sekä tuhosi takarattaan ja homma oli sitten siinä. Hektisen huolto-operaation jälkeen toinen erä tuotti hieman poukkoilevasta ajosta huolimatta mainion nousun sijalle neljä (tätä toki avitti monta kolaria ja yksi hylkäys). Jarno aiheutti tiimin vakijäsenille shokin astuttuaan autoon ja oltuaan välittömästi selkeästi porukan nopein kuski. Toki CV tehokkaammissa kilpaluokissa oli sen verran vakuuttava, että tiedettiin äijän olevan rattimiehiä. Kisaerissä lähdöt menivät pieleen, mutta Jarno nosti Stigin varmoilla ajosuorituksilla sijoille 5-6. Miikan eka erä tuhoutui kakkosmutkan nurmikolle, jossa ukko oli erään kolarin collateral damagea (loppusijoitus 14). Sitä vastoin vikassa erässä ajosuoritus oli alusta loppuun vakuuttava ja tuotti lähtöpaikalta viisi Stigille päivän parhaan eräsijoituksen: kolmas.

Millainen vaikutelma sitten uudenlaisesta kisapäivästä jäi? Hieman sekava. Kisaformaatti on tosi hektinen – varsinkin, jos joutuu tekemään autolle korjauksia erien välissä. Mutta sinänsä oli hauskaa päästä ajamaan tuplamäärä kisaeriä. Sen sijaan ajoetiketti koko fosarijengillä tuntui olevan unohtunut ja homma kääntyi ihan liikaa romuralliksi. Useiden kolareiden lisäksi tapahtui paljon leveäksi ajattamisia ja muiden kilpailijoiden kunnioittaminen ja tilan jättäminen loistivat liian usein poissaolollaan. Tähän toivoisi sekä kilpailijoiden sekä tuomariston kiinnittävän jatkossa huomiota. Renkaat olivat siinä mielessä totaalinen yllätys, että kun harjoitussetti vaihdettiin kisarenkaisiin, niin ajat paranivat mystisesti sekunnilla, vaikka kyseessä pitäisi olla sama kumi. Go figure.. Kierrosaikoja tuijotellessa voidaan todeta, että Stigin olisi hyvä löytää jostain noin neljä kymmenystä, niin silloin oltaisiin aivan nopeimpien joukossa.

Kierroksia päivään mahtui n.80 lämmittelyyn ja 61 kisaeriin, eli yhteensä 141 kappaletta.

Tulokset / Kuvat

EräKuskiLähtöpaikkaSijoitusKierrosaikaPisteet
1Tero317-18
2Tero17457,61631
3Jarno11657,40529
4Jarno9557,62630
5Miika151458,37821
6Miika5357,87532