Ennakko

Erittäin menestyksekäs sarjakausi takana. Vuoden hienoin kisatapahtuma edessä. Kisa, jossa menestys on karttanut Stigiä kuin hippi parturia. Kolmella aiemmalla yrityksellä ruutulippu on nähty vain kerran ja silloinkin kesken kilpailun jouduttiin tekemään aikaa vieviä korjausoperaatioita. Nyt on korkea aika korjata tämä vääryys. Stig on tehnyt kotiläksynsä hyvin (tosin märällä radalla). Kaikki ajateltavissa olevat auton osat on käyty läpi, varmistettu ja tuplavarmistettu. Kaikissa ratkaisuissa on painotettu luotettavuutta ja tarvittaessa oltu valmiina uhraamaan raakaa suorituskykyä. Sillä onnistuneen kauden jäljiltä Stig leirissä tiedetään, että vauhti riittää hyvään tulokseen ja tekniset ongelmat välttäen sellaiseen myös päästään. Kolme ongelmatonta tuntia – muuta emme pyydä..

 

Joni kärkijoukossa

Joni kärkijoukossa

Kierrokset 0-53 / Joni

Paras kierrosaika 58,345
Joni lähti matkaan seitsemänneltä paikalta bensatankki piripintaan asti täytettynä. Yksi auto edeltä hyytyi heti lämmittelykierrokselle ja lähtöhässäköinnin jälkeen Middle Stig eteni kuudentena. Alkukierroksilla kilpailun juoni oli sellainen, että kärjessä ajanut tiimi pakeni muilta tasaisen varmasti horisonttiin ja sitä seurasi tiiviissä nipussa sijat 2-7, joista Joni siis toiseksi viimeisenä. Sen jälkeen oli taas pidempää rakoa ennen muita tiimejä. Kierrosajat olivat tässä vaiheessa tasaisen hyviä (Joni ajoi Stigin kisan nopeimman kierrosajan kierroksella 14), eikä Jonilla tuntunut olevan vaikeuksia pysyä joukossa mukana. Jonkin verran kierroksen 15 jälkeen alkoivat hitaimmat kuitenkin tulla perä edellä vastaan ja kierrosohittelu hajoitti nipun. Samalla Joni putosi kahdeksannellatoista kierroksella yhden sijan seitsemänneksi ja alkoi hiljalleen jäädä edellä ajavista. Näissä asemissa Joni paineli lähes oman stinttinsä loppuun asti. Kun 45 minuutin ajon jälkeen ensimmäiset tiimit alkoivat tehdä varikkokäyntejään alkoi sijoituksiin tulla taas eloa. Stigin kannalta tämä tarkoitti sitä, että 47 kieroksella noustiin kuudenneksi ja 51 kierroksella viidenneksi. Jonin kierroaikojen pysyessä edelleen suhteellisen hyvinä, päätti varikkotiimi pitää Jonin radalla muutaman kierroksen suunniteltua pidempään. Kierroksella 54 Joni kurvasi erinomaisen ensimmäisen stintin päätteeksi varikolle.

 

Miika ohittaa

Miika ohittaa

Kierrokset 54-95 / Miika

Paras kierrosaika 58,659
Stigin kisastrategian mukaan ensimmäisellä varikokäynnillä vaihdettiin ainoastaan kuski, mutta ei tankattu autoa. Pitstoppi onnistui erinomaisesti ja sisälsi yhden kuperkeikan. Jonin pysäyttäessä ja sammuttaessa autonsa varikon portilla, Tero työnsi auton ja kuskin käynnistyspaikalle samalla ketjut rasvaten. Työntöjuoksuvauhti oli sen verran kiivas, että Tero kompuroi auton takapuskuriin mikä aiheutti tyylipuhtaan ukemin sen hidastamatta kuitenkaan varikkokäyntiä lainkaan. Ei muuta kuin Miika puikkoihin ja auto takaisin radalle. Kierrosaika varikkokäynnin sisältäneeltä kierrokselta oli alle 68 sekuntia mikä tarkoitti sitä, että Stig oli selvinnyt pitstopista ja kuskin vaihdosta alle kymmenen sekunnin. Epäilemme, että se oli päivän nopein suoritus. Stig palasi radalle kahdeksantena ja oli tässä vaiheessa edellä kaikkia varikkokäynnin jo tehneitä tiimejä. Ja kun muut tiimit sitten tekivät omat stoppinsa, niin Stigin asemat paranivat edelleen. Kierroksen 60 päätteeksi sijoitus oli jo neljäs ja kierroksella 69 peräti kolmas kunnes kisan lopulta voittanut X-Files tuli kirroksella 71 ohi. Miika ajeli kuitenkin neljäntenä, joten loppukisaa ajatellen Stig oli erinomaisissa asemissa. Tässä vaiheessa auto tuntui hieman tahmealta ja sama tahmeus vaivasi kisan loppuun asti. Jarrut ilmeisesti kanittivat, mutta se oli pieni ongelma, jonka kanssa pystyi kuitenkin elämään. Sen sijaan kierroksella 78 iski katastrofi, joka tuhosi Stigin kisan. Tällä kertaa noutaja tuli katkenneen kaasuvaijerin muodossa. Miika toi auton käsikaasulla varikolle ja pikaisen analyysin jälkeen Big Stig teki vaijerin kiinnitykseen pikafiksin. Samalla suoritettiin tankkaus ja Miika lähetettiin takaisin radalle. Koko touhu söi aikaa kuitenkin sen verran paljon, että tuloksellisesti kisa oli jo Stigin osalta menetetty. Sijoitus oli nimittäin 23:s, eli kolmanneksi viimeinen. Kaksi sijaa se siitä nousi ennen kuin Miika teki oman varikkokäyntinsä kierroksen 96 päätteeksi. Tankkauksen jälkeen oli Teron vuoro saattaa homma päätökseen.

 

Tero lähikuvassa

Tero lähikuvassa

Kierrokset 96-166 / Tero

Paras kierrosaika 58,569
Varikkokäynnin aikana menetettiin yksi sija, jonka Tero kuittasi takaisin kolmen kierroksen ajon jälkeen. 101:llä kierroksella jarruvaijerin pikafiksaus sitten petti lopullisesti ja oli Teron vuoro tuoda auto varikolle käsikaasulla. Vaikka kisa oli jo tuloksellisesti pilalla päätettiin kuitenkin vaihtaa kaasuvaijeri ja lähettää Tero uudestaan radalle. Vauhti radalla oli edelleen kohtuullisen hyvää ja Tero ajoi useamman tiimin kokonaisella kierroksella kiinni, vaan eihän sillä mitään merkitystä ollut kun kärkeä oltiin 18 kierrosta perässä. Loppukisa oli siis pelkkä muodollisuus ja suurinta hupia radalla tuotti varikkomiehistön huumorisävytteisten viestien tulkitseminen. Ruutulippu otettiin ilolla vastaan 166 kierroksen ajon päätteeksi. Muiden ongelmien seurauksena Stigin sijoitus parani niin, että maalissa oltiin sijalla 19 ja yhden hylkäyksen seurauksena loppusijoitukseksi tuli 18. Ei onnistunut tälläkään kertaa..

 

Yhteenveto

Kestävyyskisa on luonteeltaan sellainen, että ei tarvitse mennä kuin yksi asia pieleen, niin se pilaa koko kisan. Joka vuosi on jotain mennyt ja tällä kertaa meni kaasuvaijeri. Jälleen opittiin yksi asia kantapään kautta, joten ensi vuonna on taas aavistuksen verran paremmat mahdollisuudet onnistua. Hienon kauden päätteeksi kestävyyskisasta haettiin kirsikkaa kakun päälle. Ei tullut kirsikkaa kaukun päälle; tuli rusina. Kierroksia kertyi kuitenkin 188 kappaletta (168 kisaerässä mukaanlukien lähtoryhmityskierros ja jäähdyttelykierros sekä 20 lämmittelyssä).

Sijoituskäyrä

Sijoituskäyrä

tulokset / kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *