Stig starttaa neljänteen kilpakauteensa tutulla kokoonpanolla, mutta uudella asenteella. Kuskeina kaasuttelevat edelleen Miika, Joni sekä Tero, ja teknistä taustatukea tarjoaa Mikko. Kahtena aikaisempana kautena Stig on rynninyt avauskisaan ylilatautuneena kaikki tai ei mitään asenteella toitottaen top 10 tavoitetta – ja palannut leuka rinnassa, häntä koipien välissä pajalle korjaamaan henkiset ja kalustolliset vauriot. Tästä oppineena lähestymme alkavaa kautta huomattavasti matalammalla profiililla poistamalla Stigin suorituksista kaiken turhan ja haitallisen.

Kuskit kunnossa

Kuskit kunnossa

Virheet pois

Viimeistään edellinen kausi todisti, että Stig parhammillaan pystyy todella hyviin suorituksiin. Jokainen kuski pystyy kärkipäästä startatessa myös syöksymään ruutulipulle viiden parhaan joukossa ja vastaavasti perältä pystytään nousemaan oman erän top kymppiin. Se mitä tarvitaan on lisää tasaisuutta suorituksiin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tekniikkapuoli huolehtii ettei alkavalla kaudella tule yhtään teknistä keskeytystä eikä hylkäystä. Vastaavasti kuskit priorisoivat suoritusvarmuuden riskiohitusten yli. On parempi tulla kaksi kertaa kolmanneksi kuin voittaa kerran ja tulla kerran (kolarin seurauksena) kuudenneksitoista.. Karting on kontaktiurheilua ja pikkunahistelut (radalla) kuuluvat lajin luonteeseen, mutta tällä kaudella Stig pyrkii välttämään sellaisia tärskyjä, jotka aiheuttavat keskeytyksen tai merkittävää sijoituksen heikkenemistä riippumatta siitä kuka kyseisessä kahakassa on syyllinen osapuoli. Kautta edeltävät testit ovat tällä kerralla sujuneet suhteellisen hyvin. Kisamoottori on valittu, runko säädetty kisasäätöihin ja erityisesti ruosteet on hiottu kuskien ranteista kiertämällä Tattarisuon rataa lähes 300 kierrosta. Vauhdista suhteessa kilpailijoihin on vaikea päätellä mitään, koska Stig on ajanut kaikki vedot vanhoilla renkailla ja osan alipainoisena, kuten epäilemättä myös muut tiimit.

Tekniikka kunnossa

Tekniikka kunnossa

Kustannukset pois

Myös teknisellä puolella Stig noudattaa samaa minimalistista linjaa. Kuluvia osia lukuunottamatta mitään uutta autoihin liittyvää ei ole hankittu. Merkittävin hankinta lienee uusi kypärä, joka on väriltään stiginvalkoinen ja mallia conehead. Mutta samoilla moottoreilla ja rungoilla mennään kuin edellisellä kaudellakin. Moottoripuolella tilanne vaikuttaisi avaustestien perusteella olevan ihan kohtuullinen. Rungoissa ajetut kilometrit ja lukuisat kisakolinat eivät ainakaan lisää nopeutta, mutta Stig vakaasti uskoo että ainakin kisa-autolla on vielä monta kunnian päivää edessä. Lisäksi rungon säätämiseen pyritään tänä vuonna panostamaan viime vuotta enemmän, jolloin tämä osa-alue jäi kauden aikana liian vähälle huomiolle. Tekniikkapuolella hyödyllisiksi usein kantapään kautta opitut asiat pidetään edelleen korvien välissä, kuten erillisten kisaketjujen ja -rattaan käyttö, bensan suodatus, auton valmistelu kisakuntoon ajoissa jne.

Sääntöpuolella ainakin lähtökohtaisesti tervetullut uudistus on rengassettien rajoittaminen kahteen per tiimi per kausi. Saapas nähdä miten tämä sääntöpykälä käytännössä vaikuttaa. Muitakin uudistuksia sääntöihin on tullut, mm. sytytyksen säätämisen vapauttaminen, mutta toistaiseksi Stig ei ole kiinnittänyt niihin sen kummempaa huomiota. Pysytään perusasioissa.. Odotettavissa olevasta kilpakumppaneista sen verran, että Keimola FK:n sivujen mukaan ilmoittautuneita tiimejä on jo kolmisenkymmentä, joten ihan repsakka joukko ikääntyviä moottoripäitä on varmasti Tattarisuolle suuntaamassa. Lisäksi hevosvoimamiesten tietotoimisto tiesi kertoa, että uusien tiimien joukossa on kokeneita paluumuuttajia ja kun lähes kaikki viime vuoden kärkitiimit ovat mukana vaikuttaa tiimien laatu suhteellisen korkeatasoiselta.

Tulokset kunnossa

Tulokset kunnossa

Pettymykset pois

Elikä näillä mennään ja syksyllä katsotaan mihin ollaan tällä kertaa päädytty. Uudesta asenteesta huolimatta Stig uskoo edelleen itseensä enemmän kuin pyhimykset jeesukseen. Vuosi 2012 suhaillaan matalalla ja tasaisella, mutta ehdottomasti äärettömän nopealla profiililla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.