Tästä se lähtee..

Sadejaksojen väliin sattui onneksi yksi aurinkoinen päivä, joka mahdollisti Stigille kauden avauksen Tattiksella. Päätarkoitus oli saada molemmat autot radalle, kuskeista ruosteet pois ja ottaa tuntumaa uusiin Vega SL8 renkaisiin, joita tänä vuonna fossiilisarjassa käytetään. Aluksi ohjelmassa oli lajin luonteeseen kuuluvaa pikkupuuhastelua, kuten bensaletkuston uusiminen, renkaiden vaihdot ja paineistamiset, puuttuvan pikkutilpehöörin hankkiminen TK-Kartingilta jne. Ja kun alkoi näyttää siltä, että vihdoin päästään asiaan, tuli ensimmäinen isompi takaisku: toisessa sarjassa upouusia SL8:eja oli reikä mikä tarkoitti sitä, että vanhan auton osalta ajot lykkääntyivät toiseen kertaan. Harmi, mutta ykköstykillä päästiin kuitenkin radalle.

Tuonne se menee..

2010 ratadebyytti

2010 ratadebyytti

Tero oli ilmeisesti ollut joutilaimman näköinen varikolla, koska sai ensimmäisen ajovuoron. Tulos oli hieman kaksijakoinen. Ekalla alle 15 kierroksen stintillä säädöt olivat kaukana ihanteellisesta kun auton perä pomppi mutkissa kuin humalainen hirvi rakko täynnä ja tyhjäkäynnistä ei ollut tietoakaan vaan kaasusta oli jatkusti vähintään 2/3 päällä tehden mutkien ajamisen lievästi sanottuna mielenkiintoiseksi. Tuloksena kuitenkin oli tiimin kierrosennätyksen parantuminen puolella sekunnilla! Se kertoo jotain uusien renkaiden potentiaalista. Aika jäi Stigille päivän parhaaksi myös Jonin ja Miikan tahkotessa taululle ihan kunnioitettavat lukemat. Ennen kuin rupesimme leijumaan vilkaisimme onneksi ajanottomonitoreita joista kävi hyvin selväksi, että fosarimaailma on muuttunut ja nyt kaikki paukuttelevat menemään 1,5 sekuntia viime vuotta kovempaa. Eli vaikka oma kierroennätys syntyikin, aikaero kärkeen on juuri nyt suurempi kuin mitä se oli viime kauden lopussa.

Entäs se ajotuntuma uusilla renkailla sitten.. No jarruttamisen voi jättää myöhemmäksi ja kurveihin voi ajaa lujempaa sisään. Pitoa tuntuu riittävän vauhdin kantamiseen mutkan yli viimevuotista pyöreämmillä ajolinjoilla. Tämä vaatii sekä uuden ajotekniikan opettelua että ennen kaikkea uusia niksejä auton säätämiseen. Ensi viikolla on tarkoitus hyökätä uudestaan radalle ja sitä varten on jo nippu ideoita takaraivossa. Oleellista on myös saada kierrosaikanäyttö rattiin kiinni, että kuski saa välitöntä palautetta omista suorituksistaan. Kierroksia tuli debyytissä plakkariin 63 kun määrää rajoittivat kaasuvaijeriongelmat sekä radan torstaiaikataulun mukainen vuorottelu minimotojen kanssa. Kaiken kaikkiaan sessiosta jäi sellainen fiilis, että olipahan kiva taas ajaa ja rikkoa kierrosennätyksiä, mutta samalla tietoisuus siitä että uusien renkaiden kanssa on vielä paljon sellaista työtä tehtävänä, mitä muut tiimit ovat tehneet jo hyvän aikaa. Stigin osalta homma alkoi nyt!

Muutama kuva kuva galleriassa ja ajat testilokissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.