Miika johdossa

Miika johdossa

Vuosi 2015 ei jää Stigin historiaan loistavien saavutustensa vuoksi. Kun vuotta aiemmin vauhti oli usein ollut kohdillaan mutta sekalaiset ongelmat romuttavat monet huipputuloset, niin tänä vuonna ei ollut edes sitä vauhtia. Sen sijaan kuskien suoritukset radalla olivat hämmentävän tasalaatuisia.

 

Ylimääräiset kymmenykset

Kauden ensimmäinen kilpailu oli itse asiassa olosuhteiden takia pettävä. Jokainen Stig-kuski ajoi kevätmyrskyssä viiden joukkoon ja tiimissä vallitsi optimismi, kunnes kakkoskisasta eteenpäin realismi iski päin näköä. Vanha kisakone ei oikein tykännyt lämmetä ja alkoi pätkimään kesken kisaerien ja varakoneessa ei tehot riittäneet. Stig kehitteli kauden mittaan messevän arsenaalin erilaisia jäähdytysratkaisuja, jotka jossain määrin korjasivatkin ongelmaa. Myöskään Stigin kilpurin runko ei enää ole samassa iskussa kuin viime vuoden alussa. Vaikka sillä edelleen pystyisi ajamaan hyviä tuloksia, sen käyttäytyminen ei enää ole yhtä täsmällistä kuin parhaimmillaan.

Joni hiessä

Joni hiessä

Muitakin vastoinkäymisiä oli: Keskikesän kilpailutauolla Stigin kuljetuskärryyn murtauduttiin ja pari moottoria, kaikki kypärät sekä iso kasa työkaluja vaihtoi omistajaa ilman kauppakirjaa. Tämä asetti Stigille sekä operatiivisia että taloudellisia haasteita, mutta yhtään kisaa ei kuitenkaan jäänyt ajamatta. Terveyspuolella vaivaa tuottivat katkenneet kylkiluut ja muuten vain kroonisesti kipeät kyljykset. Kun vielä fossiilisarjan ryhmäjako osui tänä vuonna niin, että kohtuullisen hyvälläkin ajosuorituksella saattoi neljä tiimiä pelkästään omasta ryhmästä olla edellä, niin isojen pisteiden kerääminen oli melko haastavaa. Tärkein asia kuitenkin oli se, että perusvauhti oli liian hidasta: 3-4 kymmenystä lisävauhtia olisi pitänyt jostain löytää, jolloin kärkitilojen tavoittelu olisi ollut huomattavasti helpompaa.

Kauden lopussa Stig osti käyttöönsä uuden moottorin, joka antoi aluksi hieman vaisun tunteen, mutta osoittautui kuitenkin loppupeleissä kelpo myllyksi. Kestävyyskisassa Stig oli sitten lähellä kruunata kauden palkintosijoituksella, mutta 35 minuuttia ennen loppua pakoputki alkoi huutamaan uudessa oktaavissa pakottaen ylimääräiseen varikkokäyntiin, joka puolestaan tuhosi Stigin kisan. Muut hankinnat painottuivat tänä vuonna kuskien henkilökohtaisiin varusteisiin. Kypärien uusiminen oli karhukoplan vierailun jäljiltä pakon sanelema. Lisäksi tiimihaalarit uusittiin huomattavasti ammattimaisemman näköisiksi säilyttäen kuitenkin tiimin visuaalinen identiteetti. Maalarihaalarit siis vaihtuivat pilkkihaalareihin..

 

Tilastoharhoja

Tero vauhdissa

Tero vauhdissa

Tuloksellisesti vuosi 2015 oli Stigin ylivoimaisesti tasaisin. Hämmästyttävästi Stig ajoi joka ikisen kisaerän sijoille 3-8. Ei laaksoa, ei kukkulaa.. Kun fosareiden pistelaskussa kolme huonointa erää pudotetaan pois, tarkoitti se sitä että Stigin vähennyspisteet olivat koko porukan neljänneksi korkeimmat. Tasaisuus tarkoitti myös sitä, että hitaammasta vauhdista huolimatta kauden pistesaldo oli vain viisi pojoa pienempi kuin vuotta aiemmin.

Stigillä on nyt jo seitsemän fosarikautta takana. Siksipä on ehkä luonnollista, että poikamainen innostus ei ole enää samalla tavalla stratosfäärissä kuin joskus aiemmin. Tätä heijastelee kausittain pienenevät testikilometrit sekä se, että tänä vuonna Stigin omistuksessa olevista autoista vanhemmalla ei ajettu metriäkään. Uudemmalla rungolla sentään päästeltiin lähes 1200 kilometriä ympäri Tattista:
1197 km / 1098 kierrosta / 685 kisakierrosta / 413 testikierrosta

Kuskien statistiikka näyttää seuraavalta:
– Joni: 309 kierrosta / 172p (2-3-1) / 58,071(kisa), 58,259(testi) / paras:5 / +11
– Tero: 446 kierrosta / 180p (2-2-2) / 57,693(kisa), 57,670(testi) / paras:3 / +23
– Miika: 343 kierrosta / 172p (2-1-3) / 58,016(kisa), 58,099(testi) / paras:4 / +23

 

Stig rivissä

Stig rivissä

Pakollinen lainaus

Ensi vuodeksi on taas mielenkiintoisia suunnitelmia. Vaikka Vantaalle on rakennettu uusi karting-rata, jonka pyörittämisessä Keimola FK on aktiivinen toimija, niin näillä näkymin fossiilisarja ajetaan myös vuonna 2016 Tattarisuon vauhtipyhätössä. Kaluston osalta uusimisen tarvetta on ja tällä rintamalla peliliikkeitä on odotettavissa ensi keväänä.

Ja lopuksi: “success is inspirational – failure is educational”. Tästä vuodesta opimme, että Stigin ensi vuosi on oleva massiivisen inspiroiva..

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.