Ennakko

Tämän kisan valmistelulogiikka oli yksinkertaisen nerokas: Viime kisa sujui mainiosti, joten ei kosketa mihinkään. Keturalleenhan se meni. Lähempi kisa-auton tarkastelu paljasti, että takapuskuri oli kiinni enää nippusiteillä, kaikenlaista ruuvia ja pulttia oli poikki tai kadoksissa jne. Joten ei kun askartelemaan. Ja sitten kun auto vihdoin saatiin käynnistyskuntoon, niin eihän se pysynyt käynnissä, joten kaasari vaihtoon. Loppujen lopuksi kaasareita vaihdettiin vielä lähtöruudukossa, samoin bensaseoksia. Eli taas meni loppupaniikin puolelle, kuten Stigillä tapana on. Ei mitään uutta auringon alla.

Bumerangi tukivarsi

Bumerangi raidetanko

Erä 1 / Joni

Lähtöpaikka 16; Sijoitus 20; Paras kierroaika 1:04,773
Joni oli tulessa ensimmäisenä. Allokoitu lähtöruutu oli 21, mutta se muuttui jo gridissä sijoitukseen 16. So far so good. Tällä kertaa Jonin kilpailuosuus oli lyhyt mutta erittäin ytimekäs. Kierros kiivasta taistelua ja sitten raju mälli toisella kierroksella. Kolmosmutkassa oli joku tumpeloinut kalabaliikin, mikä käytännöllisesti katsoen pysäytti kilpailijat ja sinne sekaan Joni paineli niin paljon kuin autosta lähti. Törmäys oli sen verran raju, että vasen eturengas tyhjeni, vasenta raidetankoa voi tästä edespäin käyttää lähinnä bumerangina ja ohjausakselikin kieroontui poliitikon omatunnon muotoiseksi. Loppusijoitus oli muutaman hylkäyksen myötä 20. Onneksi kuski säilyi ainakin päällisin puolin ehjänä.

Erä 2 / Tero

Lähtöpaikka 4; Sijoitus 17; Paras kierroaika 1:00,305
Tero lähti kisaamaan kuume-/kurkkutautitoipilaana, joten lähtökohdat olivat valmiiksi huonot ja ne huononivat entisestään edellisen erän kolarivaurioiden takia. Tekninen tiimi teki parhaansa ja korvasi pahimmin vioittuneet osat vara-auton vastaavilla, mutta silti kartin käyttäytymisestä vallitsi lähtöhetkellä täysi epätietoisuus. Lähtöruutu muuttui allokoidusta kuudennesta pari pykälää paremmaksi ja ykkösmutkassa Tero onnistui roikottamaan auton ulkokautta kolmanneksi. Ajettavuus oli vääntymisten ja korjausten jäljiltä hyvinkin epätäsmällinen ja jonkin verran toispuoleinen, mutta varsinainen ongelma oli totaalinen tehojen puute. Ilmeisesti kolarissa oli myös kaasarille tapahtunut jotain ja pääsuoralla Terosta tultiin aivan heittämällä ohi, useasti jopa monen kuskin voimin. Kierrosajat olivat joukon hitaimpien tasolla ja kaksi sekuntia huonompia kuin mitä lämmittelyssä oli vedetty huolimattomasti vasemmalla kädellä. Kuskin turhautumisen määrä hipoi cumulus pilviä, mutta loppujen lopuksi normaalitehotkaan eivät olisi auttaneet, sillä yhdeksännellä kierroksella keskellä nopeaa nelosmutkaa kiertyi vasen raidetanko irti ja autosta tuli kertaheitolla ohjauskelvoton ruohonleikkuri. Neljän tiimin keskeytettyä aikaisemmin ja yhden hylkäyksen myötä lopputuloksena oli 17 sija.

Miika hakee ohituspaikkaa

Miika hakee ohituspaikkaa

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 12; Sijoitus 5; Paras kierroaika 58,194
Poikkeuksellisen kolaririkas kisapäivä oli verottanut osallistujia sen verran, että Miikan 18 lähtöpaikka parani heti kättelyssä peräti sijaan 11. Mutta sen jälkeen herra itse piti huolen sijoituksen nostamisesta upeasti, sillä Miikan ensimmäinen kierros oli vähintäänkin säkenöivä. Alkumutkien jälkeen Miika oli taikonut itsensä jo kuudenneksi ja ensimmäisen kierroksen päätteeksi Miika ohitti kaksi kisaajaa kerralla siirtyen peräti neljänneksi. Tämän jälkeen kärkiporukka pysyi hyvin kasassa ja Miika siinä mukana sijoituksen tippuessa hiukan. Vääntö oli tiukkaa; kilpurit olivat lähes jatkuvasti rinnakkain ja välillä jopa hieman päällekäin. Suurimman osan kisaa Miika ajoi viidentenä ja kuudentena. Kisan loppupuolella muutaman kierroksen seitsemäntenä kunnes kuittasi yhden kisaajan pari kierrosta ennen maalia tullen ruutulipulle kuudentena. Se olisi jo sellaisenaan ollut Miikan paras sijoitus, mutta sekin parani vielä pykälällä yhden hylkäyksen seurauksena. Tosin omankin menopelin laillisuus oli pienestä kiinni Stigin jouduttua ensimmäistä kertaa perusteelliseen tekniseen katsastukseen, jossa moottorin palotilan riittävyys oli hyvinkin marginaalinen. Joka tapauksessa loistosuoritus Miikalta epäsymmetrisesti käyttäytyneellä autolla. Sekä kierrosajan, että sijoituksen näkökulmasta.

Yhteenveto

Kauden viides osakilpailu tarjosi tapahtuman kaikilla mausteilla: kolari, tekninen vika ja huipputulos. Valitettavasti Stig ei onnistunut tuloksellisesti jatkamaan siitä mihin edellisessä osakilpailussa lopetti, mutta onneksi päivä päättyi hyvään kisaerään. Tekisi mieli todeta, että tästä on hyvä jatkaa, mutta ottaen huomioon kaikki vääntyneet osat, palasina olevat moottorit ja mystiset kaasariongelmat, se olisi megalomaanista liioittelua. Silti, tästä jatketaan.

Kierroksia yhteensä n.43 (käytössä vanha auto), joista lämmittelyssä 12  ja 31 kisassa. Pisteitä kerääntyi tiimille suhteellisen vaatimattomat 63, mutta sarjasijotus kuitenkin nousi niiden turvin yhdellä pykälällä ollen ennen viimeistä osakilpailua jaettu 26.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *