Monta sormea?

Monta sormea?

Riittävä vauhti, fiksu kisastrategia ja hyvä suorittaminen ei tällä kertaa tuottanut toivottua lopputulosta kun aivan uusi pakoputki halkesi 35 minuuttia ennen ruutulipun heilahdusta. Sitä ennen Stig oli noussut kamppailemaan jopa top 3 sijoituksesta, mutta ylimääräisen varikkokäynnin seurauksena tiimi oli ruutulipulla yhdeksäntenä, ja loppusijoitus nousi yhden hylkäyksen myötä kahdeksanneksi.

 

Ennakkovalmistelut

Valmistautuminen kauden kruunujalokiveen, eli fosareiden kestävyyskisaan, suoritettiin kauden linjan mukaisesti melko minimaalisella effortilla. Yksi testisessio, jossa auto kuivan kelin säätöihin ja uusi rengassetti sekä pakoputki. Kisastrategiaksi sovittiin sama mikä viime vuonna hyväksi havaittiin, sillä erotuksella että Teron ja Jonin ajovuorot vaihtoivat paikkaa. Top 5 sijoitus oli taas hakusessa – hyvällä suorituksella ja ripauksella onnea jopa hieman parempi. Toisaalta tänä vuonna vauhti ei ole ollut viime vuoden tasolla, joten odotukset eivät ehkä kuitenkaan olleet ihan pilvissä. Näillä eväillä ja kypärä täynnä menohaluja Stig suuntasi Tattarisuon autodromolle, jonne aurinkoinen sää oli valitettavasti houkutellut vain 22 tiimiä pärisemään kilpaa.

 

Rinnakkain

Rinnakkain

1. ajovuoro: Miika

Kierrokset 0-55, nopein kierros 58,436
Miika starttasi yhdeksänneltä paikalta ja piti sijoituksensa avauskierroksella osoittaen itselleen epätyypillistä riskienhallintakapasiteettia. Seuraavilla kierroksilla Big Stig nosti itsensä hallituilla ohituksilla kuudenneksi ja kilpailu näytti kehittyvän suotuisaan suuntaan. Kärkikolmikko karkasi tasaisen varmasti muulta porukalta, mutta ensimmäisellä parillakymmenellä kierroksella erot eivät vielä revenneet kohtuuttoman isoiksi. Valitettavasti renkaiden lämmettyä kunnolla, auton käyttäytyminen muuttui ja Miikan vauhti hiipui hiukan suhteessa muihin kilpailijoihin. Sitä heijasteli sijoituksen valuminen pikkuhiljaa alaspäin niin, että kierroksella 41 Stig oli kahdestoista. Kierroksella 52 alkoivat varikkokäynnit ja niiden seurauksena Stig nousi hetkeksi kahdeksanneksi, kunnes oli Miikan vuoro kurvata pitstopille kierrokselta 56.

 

Joni tulessa

Joni tulessa

2. ajovuoro: Joni

Kierrokset 56-111, nopein kierros 58,219
Stoppi oli kohtuullinen ja Joni saatiin radalle sijalle sijalla 13. Kun kaikki tiimit olivat tehneet stoppinsa, Stigin sijoitus oli yhdestoista eli yksi sija tuli varikolla plussaa. Joni oli välittömästi kohtuullisen hyvässä vauhdissa radalla ja alkoi vimmaisesti ajamaan kiinni tiimiä numero 23. Kun kahdella muulla tiimillä oli teknisiä ongelmia ja Joni ohitti 23:n kierroksella 82, niin Stig oli jo kahdeksantena. Tässä vaiheessa Middle Stig eteni tasatahtiin sarjamestari JiiWeen kanssa, joka tosin oli eri kierroksella, joten vauhti oli hyvin kohdillaan. Kierroksella 95 Joni nousi – jälleen muiden ongelmista hyötyen – seitsemänneksi ja tältä sijalta ukko tuli myös varikolle kierroksella 112.

 

Fast 2015

Fast 2015

3. ajovuoro: Tero

Kierrokset 112-180, nopein kierros 57,840
Toinen stoppi oli hieman ensimmäistä nopeampi ja Tero liittyi ratataistoon sijalle 12. Pari ohitusta ja muiden varikkokäynnit nostivat Stigin sijoituksen takaisin seitsemänneksi seuraavan kymmenen kierroksen aikana. Sen jälkeen Tero alkoi paukuttamaan tauluun 57-alkuisia kierrosaikoja ja kelaamaan kiinni edessä ajavien etumatkaa. Kierroksella 128 jäi taakse tiimi numero 29 ja heti perään varikolta signaloitiin, että tiimi Jaramaan oli matkaa 12 sekuntia. Ero kaventui lähes sekunti per kierros ja oheistuotteena takaa-ajosta syntyi Stigin päivän nopein kierrosaika, 57,840. Ohitus viidenneksi tapahtui kierroksella 142 ja nyt alkoi hahmottumaan myös se, että palkintopallille oli aivan realistinen mahdollisuus. Seuraavaksi edessä oli team Viemerö. Ero oli alle kymmenen sekuntia ja kutistui joka kierroksella. Valitettavasti homma kosahti teknisiin ongelmiin kun tätä kisaa varten ostettu pakoputki halkesi reilu puoli tuntia ennen ajoajan päättymistä. Ylimääräinen varikkostoppi tuhosi unelmat unelmatuloksesta. Aikaa siinä meni kolmisen kierroksen verran hukkaan ja Stig putosi sijalle 11. Sieltä noustiin yhden ohituksen, yhden keskeytyksen ja yhden hylkäyksen seurauksena kahdeksanneksi, mikä ei ole huono sijoitus sekään. Vaan eihän se siinä tilanteessa paljoa lämmittänyt.

Sijoituskäyrä

Sijoituskäyrä

Yhteenveto

Tuttu tarina: Kisa oli hyvä mutta päättyi pettymykseen. Kierroksia kertyi yhteensä 202, joista 185 kisassa mukaanluettuna alku- ja jäähdyttelykierrokset sekä 17 kisaa edeltävässä lämmittelyssä. Ensi vuonna uudestaan..

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *