Kauden viidennessä väännössä nähtiin huikeita tilanteita, niin hyvässä kuin pahassakin. Stig sai sopivasti kisapäivänä uuden moottorin käyttöönsä, mutta sieltä ei vielä löytynyt kisatehoja, joten lähtöruudukossa oli vanha mylly kiinni autossa. Stigin vauhti oli edelleen sen 3-4 kymmenystä liian hidasta, mutta jäipähän tuloslistoihin kauden ensimmäinen top 3 sijoitus. Se on jotain se, vaikka onnenkantamoisena tulikin.

Videokooste: Kisa 5

Iso Stig taistelukentällä

Erä 1 / Miika

Lähtöpaikka 12; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 58.021; StigCam
Logistisista syistä Miika ajoi taas avauslähdön. Startissa mies jäi hieman pussiin, mutta heti kolmosmutkassa tapahtui kummia. Mutkaa lähestyttäessä autojen asemat ja liikesuunnat olivat sen verran katastrofaalisessa kokonaistilassa, että kunnon joukkokolari näytti vääjäämättömältä. Miika luki pelin täysin oikein ja oikaisi sisäkanttareiden päältä koko torikokouksen ohitse. Hupssaatana ja Stig oli viidentenä. Loistava alku ei valitettavasti kantanut samalla nuotilla kovin pitkälle, kun auton takapään pito oli huono ja varsinkin jarrutuksissa perä käyttäytyi levottomasti ja epäloogisesti. Varsinkin radan takaosassa viitos-kuutosmutkayhdistelmässä Miikasta tultiin muutamankin kerran ohi. Kisan aikana Miikan sijoitus vaihteli välillä 5-7 ja ruutulipulla ukko oli seitsemäs. Tämän jälkeen Stig kippari iskikin varikolta valokuvaajan ja häipyi viettämään tämän kanssa 10v hääpäivää..

Ylennys eturiviin ei auttanut

Ylennys eturiviin ei auttanut

Erä 2 / Tero

Lähtöpaikka 2; Sijoitus 3; Paras kierrosaika 57.693; StigCam
Miikan kokemuksista viisastuneena kilpurin perän leveyttä ja rengaspaineita säädettiin Teroa varten ja säätömuutokset onnistuivatkin parantamaan ajettavuutta. Valitettavasti Tero toteutti avauskierroksen kolmosmutkassa saman kuin Miika, mutta päinvastoin: Ylioptimistinen ohitusyritys kärkipaikalle epäonnistui ja lukkojarrutuksen seurauksena auto poikittain ja vauhdin totaalinen dumppaus. Tero putosi heti kahdeksanneksi ja kun muutenkin kierros sujui kokkareisesti, oli Stig toisen kierroksen alussa vasta yhdeksäs. Hetken itseään potkittuaan, mikä ahtaassa ohjaamossa oli hankalaa, Fast Stig löysi ajorytmin ja alkoi paukuttaa tiimin kauden parhaita kierrosaikoja sarjatulella ja nostamaan vähitellen myös sijoitusta kohti kärkeä. Viimeiselle kierrokselle lähdettäessä se oli viides, mutta kärkikaksikon pilotoitua toisensa puskan puolelle tuli kauden ensimmäinen top 3 sijoitus Stigille lahjana. Kerrankin kävi niin päin, että isosta ajovirheestä huolimatta lopputulos oli hyvä.

Joni ohittaa

Joni ohittaa

Erä 3 / Joni

Lähtöpaikka 12; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 58.179; StigCam
Joni ampui matkaan ruudusta 12. Aivan startissa ei löytynyt väylää sijoituksen parantamiseen, mutta sen jälkeen ensimmäinen kierros sujui mainiosti Jonin nostaessa itsensä kahdeksanneksi. Erän alussa Jonilla oli muutenkin päällä hyvä boogie ja viidennellä kierroksella Middle Stig oli noussut jo kuudenneksi. Valitettavasti auto ei oikein istunut Jonin käteen. Ilmeisesti etujäykkärin lisääminen oli tehnyt sen, että perä napsahteli jarrutuksissa irti ja hieman vauhtia uupui verrattuna lähimpiin kilpakumppaneihin radalla. Tämän seurauksena sijoitus tippui kymmenennellä kierroksella yhdeksänneksi. Joni taisteli kuitenkin vimmaisesti loppuun asti ja suoritti viimeisellä kierroksella kirurgin tarkan ohituksen nousten takaisin kahdeksanneksi. Missäpä muuallakaan kuin kolmosmutkassa..

Tilastot

Tällä kertaa Stig driftasi Tattarisuolla 91 kierrosta, joista 51 kisaerien yhteydessä ja 40 lämmittelyssä. Pisteitä kertyi 87 kappaletta sarjasijoituksen noustessa pykälällä sijalle 13. Kisatapahtumassa Stigin sijoitus oli yhdeksäs.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *