Kun käsikranaatista irroittaa sokan, tiedossa on räjähdys. Stig räjähteli kauden viimeisessä kisassa sekä hyvässä että pahassa. Vaiherikkaan kauden ympyrä sulkeutui Stigin juhliessa sekä kauden avauksessa että päätöksessä erävoittoa. Ja avauskisan tavoin myös päätöskisaan mahtui iso pettymys, kun ensimmäisessä erässä tapahtui suurnopeuskontakti ensin kilpakumppanin ja heti perään rengasvallin kanssa. Savun hälvettyä tarkastettiin sarjatilanne ja huomattiin Stigin nousseen yhden pykälän sijalle yhdeksän, mikä sivuaa Stigin uran parasta.

Videokooste: Kisa 6

Ennakko

Jos oli heinäkuussa hellettä, niin kuuma oli tilanne myös ennen kisaa kun koneen lämmöt hiostivat lämmittelyä. Konehuolien steriloidessa kaksi edellistä kisatapahtumaa, oli Stig reagoinut tilanteeseen huollattamalla kisakoneen ja ajamalla muutaman pidemmän testistintin. Testeissä ilmeni, että ylikuumenemisvaiva oli helpottanut muttei poistunut. Testien perusteella näytti siltä, että kisaerän pituuden verran päästäisi etenemään jotakuinkin täysillä tehoilla. Stig suuntasi Tattarisuolle sormet ristissä toinen silmä moottorissa ja toinen sarjataulukossa, joka mahdollisti realistisesti loppusijoituset 8-11 vuoden 2014 fossiilisarjassa. Kisaa edeltävässä lämmittelyssä sitten selvisi, että tiukkaa tekee. Tehohäviötä alettiin havaita n.13 kierroksen kohdalla. Ongelmaa yritettiin hillitä säätämällä seossuhdetta normaalia rikkaamalle, mutta muutoksen toimivuutta ei enää lämmittelyajan puitteissa ehditty testaamaan.

Middle Stigin nousu ja tuho

Middle Stigin nousu ja tuho

Erä 1 / Joni

Lähtöpaikka 14; Sijoitus 17; Paras kierrosaika 58.186; StigCam
Joni ei ollut kauden aikana vielä kertaakaan lähtenyt matkaan joukkion alimmasta kolmanneksesta. Tämä tilastopoikkeama korjaantui viimeisessä kisassa Jonin lähtöruudun ollessa 14. Erä ei varsinaisesti käynnistynyt onnellisten tähtien alla, kun heti avausmutkassa kolisi Jonin edessä ja kyseinen hässäkkä aiheutti sellaisen ketjureaktion, että Jonin auto jäi etupuskurista kiinni toiseen kilpuriin. Pienen nytkyttämisen jälkeen matka jatkui sijoituksen ollessa toiseksi viimeinen. Vauhti kuitenkin oli kohdallaan ja viidennellä kierroksella Joni oli nostanut itsensä jo kärkikymmenikköön. Sen jälkeen kolmisen kierrosta takaa-ajoa kunnes edessä poukkoroiva joukkio oli tavoitettu. Kahdeksas kierros oli kuitenkin kohtalokas. Kaksi sankaria Jonin edessä olivat jo kolaroineet sen verran, että Jonin sijoitus oli kahdeksas ja kierroksen keskivaiheilla oli kova vääntö noususta seiskapaikalle. Middle Stig lähestyi kasimutkaa rinnakkain Kartellin lainakuskin kanssa, Joni ulkolinjalla kun kilpakumppanikin päätti yllättäen hyödyntää täsmälleen samaa osaa asfaltista. Seurasi kontakti ja kaksi autoa yhdistyivät hetkessä tuplatorpedoksi, joka sinkoutui tangentin suuntaan vauhdilla rengasvalleihin. Törmäys oli rajun näköinen ja epäilemättä myös tuntuinen. Onneksi henkilövaurioilta vältyttiin, mutta Jonin mainio kisakausi sai siitä tapaturmasta valitettavan tylyn lopun. Huomattavasti enemmän olisi nimittäin ollut tarjolla Jonin kisavauhdin ollessa mainiota, minkä todistaa erän kolmanneksi nopein kierrosaika.

Voittajan on helppo tuulettaa (kainaloita)

Voittajan on helppo tuulettaa (kainaloita)

Erä 2 / Tero

Lähtöpaikka 5; Sijoitus 1; Paras kierrosaika 58.099; StigCam
Vaurioanalyysissä selvisi, että vasen raidetanko oli hieman taittunut ja rengaskulmat osoittivat minne sattuu. Kulmat laseroitiin suoriksi, mutta raidetanko päätettiin jättää paikalleen. Hieman oli aistittavissa jännitystä tekniikan toimivuuden suhteen kakkoserään lähdettäessä. Terolla oli kuitenkin lähtöpaikkana viides ja tavoite ruutulipulla huomattavasti korkeammalla. Homma lähti liikkeelle aivan käsikirjoituksen mukaan sijoituksen noustessa avausmutkissa kolmanneksi. Kakkoseksi Fast Stig päästeli pääsuoran päässä kakkoskierrokselle lähdettäessä ja ajoi nopeasti kiinni kärjessä edenneen JiiWeen lyhyen karkumatkan. Kyseisellä tiimillä oli menossa taistelu koko fossiilisarjan mestaruudesta (minkä he taiston tauottua kuittasivatkin, Stig vilppittömästi onnittelee uutta mestaria), joten oleellista oli olla tekemättä mitään typerää, jolla voisi potentiaalisesti pilata mestaruustaiston. Vaan kun vauhtia löytyi, niin ohihan se oli mentävä. Ohitus tapahtui neloskierroksen kolmosmutkassa ja sen jälkeen Tero nykäisi nopeasti sopivan kaulan ja vakiinnutti erän suvereniteetin. Loppukisan jännittävin elementti oli moottorin käyttäytyminen ja että tulisiko sitä tehovuotoa vai ei. Tero ennakoi ongelmaa hyvissä ajoin lift and coast taktiikalla, eli nostamalla kaasun jo jonkin verran ennen pääsuoran päässä olevaa jarrustuspaikkaa. Taktiikka oletettavasti toimi, koska teho-ongelmia ei ilmaantunut ja Stig saapui maaliin voittajana selkeällä kolmen sekunnin erolla seuraavaan tiimiin. Näin Terolle sattui päätöskisaan kauden ensimmäinen kuiva kisa, jossa ei ollut teknisiä ongelmia ja lopputulos kertoo kaiken tarvittavan koko kauden piilossa olleesta potentiaalista.

Lähtöryhmitys

Lähtöryhmitys

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 9; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 58.372; StigCam
Miikalle lankesi kunnia päättää Stigin fossiilisarjakausi. Herralta on totuttu näkemään huikeat alkunousut, mutta tällä kertaa mentiin toiseen suuntaan. Tapahtui nimittäin niin, että starttihässäkän kaaosteoria realisoitui siten, että Big Stig joutui (sijais?)kärsijän rooliin ja tippui sijalle 12. Suoraan edessä oli kuitenkin iso ja tasaväkinen porukka, jonka läpi Big Stig alkoi raivaamaan väylää. Seurasi aivan armoton hässäkkävääntö, jossa turvaväli oli käsitteenä täysin tuntematon. Varsinkin Jarama Racingin kanssa oli tiukan solidaarista taistelua herrojen naureskellen ohitellessa toisiaan keskellä muuta hässäkkää toistuvasti. Ja sitten vielä uudestaan. Miika käväisi jo seitsemäntenä, mutta tilanne tasaantui erän puolivälissä siten, että Stigin sijoitus oli yhdeksäs. Seuraava taistelutripletti oli tiimien 80 ja 46 kanssa. Tämä kähinä huipentui kymmenennen kierroksen avausmutkaan, josta Miika ulostautui ensimmäisenä ja toinen kilpakumppaneista ei lainkaan. Nyt Stig oli seitsemäs ja tämä sijoitus vakiintuikin sitten erän loppun asti. Viimeisillä kierroksilla tehohäviö ongelma nosti taas hikistä päätään, mutta tässä vaiheessa marginaalia oli joka suuntaan niin paljon, ettei sillä ollut enää mitään oleellista merkitystä.

Tilastot

Sarjakauden päätöksessä Stig keräsi ratakierroksia yhteensä 64 kappaletta, joista 19 lämmittelyssä ja 45 kisaerien yhteydessä. Pisteitä pamahti 80 kappaletta, mutta vaatimattomasta saldosta huolimatta ne nostivat Stigin vuoden 2014 fossiilisarjan loppusijoitukseksi sijan yhdeksän. Ei ollut sitä mitä kauden alussa lähdettin hakemaan, mutta silti se sivusi Stigin parasta sijoitusta.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *