Vesisodaksihan se taas meni. Märkä keli paljasti jälleen armottomasti Stigin akilleen kantapään. Viime viikonlopun lähes 30 asteen helteiden vaihduttua 7-asteiseen sadepäivään, Stigin suoritustaso valui vesinorona Tattarisuon viemäriverkostoon. Lopputulos ei ollut katastrofi, mutta ei myöskään tarpeeksi hyvä siihen, että kausitavoite tällä menolla toteutuisi. Sijoitukset 10-7-7 eivät yksinkertaisesti ole tänä vuonna riittävän hyviä. Mutta yrityksen puutteesta tiimiä ei voi syyttää. Ja yrityksessään Stig ei epäonnistunut – Stig onnistui selvittämään mikä ei toimi..

Videokooste: Kisa 2

 

Sadekisaa pukkaa..

Sadekisaa pukkaa..

Ennakko

Tällä kertaa ajojärjestys päätettiin hyvissä ajoin ennen kisaa vain ja ainoastaan Stig kuskien siivilikiireiden perusteella, joten kaikenlainen piste- ja sijoitustaktikointi loisti poissaolollaan. Ennakko-odotukset oli toki kalibroitu ylöspäin avauskisan erinomaisen vauhdin perusteella. Samasta syystä tiimi päätti olla koskematta kisa-autoon (eli käytännässä olla testaamatta) kisojen välillä. Mielekiintoista hupia väliajalle tarjosivat Stigin on-board kameran tulosten ihmettely ja kiduttavat mitä-jos skenaariot avauskisan jälkihöyryissä. Stig oli valmistautunut kakkoskisaan uusin sponsoritarroin varustettuna, mutta sääennustuksen perusteella ongelmia tiedettiin odottaa. Niinpä päätettiin säätää vanha kisa-auto sadesäätöihin ennen kisaa ja kokeilla lämmittelyssä molempia. Kokeilun perusteella kisa-autoksi valittiin kuitenkin uudempi auto, jota pikaisesti säädettiin märälle sopivaksi. Taisi tulla tehtyä virhe auton valinnassa..

 

Miika eturivissä

Miika eturivissä

Erä 1 / Miika

Lähtöpaikka 2; Sijoitus 10; Paras kierrosaika 1:14.699; StigCam
Miikan lähtö eturivistä sujui mainiosti ja Big Stig liimaantui heti Kartellin kantaan. Nopeasti kävi kuitenkin ilmi, että vauhdin kanssa on ongelmia. Miika tippui pari pykälää neljänneksi kunnes kolmannen kierroksen aluksi suoritti tyylipuhtaan spinnin ykkösmutkassa. Se tipautti ukon sijalla 11. Taistelu jatkui top 10:n laitamilla, mutta jotain oleellista oli pielessä. Oikealle kääntyvissä mutkissa auto käyttäytyi kuin kolmivuotias ADHD-kakara sokerihumalassa, eli oli lähes mahdoton hallittava. Varsinkin kierroksen vika mutka, joka sateella on normaalistikin haastava, ei tuntunut millään taittuvan Miikalta luontevasti. Syy selvisi sitten kisan päätyttyä. Vasemmasta takarenkaasta oli kaksi pinnapulttia katkennut ja se roikkui mukana enää yhden mutterin pitämänä. Tästä huolimatta mies kampesi itsensä kymppisakkiin, joten vaatimattomasta tuloksesta huolimatta kyseessä oli sankarillinen taistelu puolirammalla työkalulla. Tiimin tekniikkaosasto pahoittelee renkaankiinnitysongelmia.

 

Joni liukastelee kasimutkassa

Joni liukastelee kasimutkassa

Erä 2 / Joni

Lähtöpaikka 11; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 1:16.622; StigCam
Seurasi suhteellisen hektinen mekaniikkaoperaatio, jossa normisäätöjen (lisäpainot, bensat, kaikki tarkistuksen jne) lisäksi anastettiin korvaava hubi vara-autosta vaurioituneen tilalle. Joni ehti kuitenkin hyvin mukaan lähtöryhmitykseen, sukelsi matkaan kekiryhmästä ja piti avauskierroksella sijoituksensa. Miikan palautteen perusteella rengaspaineita oli säädetty reilusti suuremmaksi ja se myös paransi auton käyttäytymistä (puhumattakaan siitä faktasta, että nyt renkaat pysyivät kunnolla kiinni autossa). Tässä vaiheessa kisailtaa vesisade voimistui ja se luonnollisesti liukasti rataa entisestään. Päästyään ajorytmiin Middle Stig paransi asemiaan sekä ohitusten että muiden ongelmien seurauksena nousten kuudennella kierroksella sijalle 7. Siitä oli eteenpäin liian pitkä matka joten sijoitus säilyi maaliin asti. Vikalle kierrokselle mahtui muutama läheltä piti -tilanne, mutta tällä kertaa Joni vältti latvalat ja toi auton maaliin ilman sen suurempaa draamaa.

 

Sladissa kuin juna

Sladissa kuin juna

Erä 3 / Tero

Lähtöpaikka 16; Sijoitus 7; Paras kierrosaika 1:13.999; StigCam
Terolla oli lähtöpaikka peräosastolla ja startissa Stig pilotti rynni aktiivisesti ulkokautta ylöspäin. Rataa ei ollut käytössä ihan auton leveydeltä, mutta jotenkin Tero onnistui nostamaan sijoitusta usealla pykälällä ja oli avauskierroksen jälkeen hienosti kahdeksas. Tässä vaiheessa kisa oli suhteellisen kovaa vääntöä, jossa ei pahemmin ovia kilpakumppaneille availtu. Neljännellä kierroksella Stig tavoitti toisen Top Gearin nimi-inspiroiman tiimin. Valitettavasti pari ensimmäistä ohitusyritystä Captain Slowsta eivät onnistuneet ja kuudennen kierroksen kolmosmutkassa sitten kolisi kun kesken ohitusyrityksen takaa tuli tiimi numero 46 ja kilkkasi Tero spinniin. Pudotus neljä pykälää alaspäin sijalle 11 ja uuteen nousuun. Kymmenennellä kierroksella oltiin taas jo kahdeksas ja siitä vielä yksi pykälä kohti kärkeä vikalla kierroksella, kun yksi tiimi onnistui ysimutkassa löytämään autostaan piilevän ruohonleikkurin. Yhdeksän sijan nousu on kohtuusuoritus, mutta hieman parempaan olisi pitänyt pystyä.

 

Tilastot

Stig surffasi kisapäivänä yhteensä 101 kierrosta, joista 53 lämmittelyssä (38 kisa-autolla ja n.15 vanhalla autolla) ja 48 kisaerien yhteydessä (kisapituus oli sateen takia lyhennetty 13 kierrokseen). Pisteitä lotisi 81 kappaletta. Niillä sijoituttiin kisassa positiolle 14 ja ne tipauttavat Stigin fosarisarjassa sijalle 11.

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *