Ennakko

Erävoitto taskussa ja itseluottamus stratosfäärissä Stig suuntasi tappelemaan kärkipaikoista kauden viidenteen osakilpailuun. Ja mikäs parempi paikka aloittaa nujakka kuin paalulta. Viime kisan jälkeen on myös rengaskulmia säädelty ja holkkeja vertailtu, joten Stigin piti kyllä olla iskussa. Säätiedemiehet eivät oikein osanneet päättää olisiko kuiva vai märkä keli. Kompromissina lämmittelyn aikana tuli vettä, mutta kisan ajan oli kuivaa. Se tarkoitti sitä, että Stig ei juurikaan ehtinyt kokeilla säätöjä ennen kisaa, joten kisaan mentiin vakiosääöillä, joiden luotettiin toimivan riittävän hyvin.

Joni maaliin

Joni maaliin

Erä 1 / Joni

Lähtöpaikka 1; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 59,355; YouTube
Stigin ensimmäinen paalupaikka lähes kahteen vuoteen, alla uudet nakit ja kuskina Joni. Lähtökiihdytyksessä kakkopaikalta startannut tiimi lähti kuin ohjus avausmutkaan, mutta ajautui leveäksi ja Joni nappasi piikkipaikan Stigille. Joni hallitsi kisaa suvereenisti tasan yhden kierroksen verran kunnes toisen kierroksen alkaessa tiimi numero 7 painoi väkisin ohi. Siitä eteenpäin mentiin tässä järjestyksessä kisan puoliväliin asti, jolloin taaempaa lähteneet Kartelli ja X-Files ohittivat Jonin. Erinomainen neljäs sija näytti kuitenkin olevan tukevasti hyppysissä. Loppua kohden Jonin vauhti hieman hyytyi ja viimeisellä kierroksella tuli vielä yksi tiimi ohi, joten loppusijoitus oli kohtuullisen hyvä viides. Paljon arvokkaita pisteitä..

Erä 2 / Tero

Lähtöpaikka 8; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58,915
Terolla lähtöpaikka keskikastissa ja tähtäin top viitosessa. Startti meni tällä kertaa aivan nappiin Teron puskiessa hieman autoa ahtaammasta raosta suoraan neljänneksi ja ensimmäisellä kierroksella edelleen kolmanneksi. Edestä löytyi miltei heti tiimi numero 40 mutta ohituspaikka vasta neljännellä kierroksella. Siitä alkoi läpi kisan kestänyt kamppailu, jossa ohitusten määrässä ei pahemmin säästelty. Kilpakumppanilla tuntui olevan enemmän vääntöä kun taas Terolla oli parempi huippunopeus pääsuoran päässä. Mittelö keskeytyi hetkeksi kierroksilla 7-10 kolmen nopeamman tiimin painaessa taisteluparista ohi jatkuakseen taas viiden viimeisen kierroksen ajan. Hienoa väännössä oli se, että homma pysyi alusta loppuun reiluna eikä takaapäin tuuppimisia tai ovien sulkemisia suoritettu kummankaan osapuolen toimesta. Tuomaristo tosin piti taistoa puhuttelun arvoisena, mitä kumpikin kisaaja hieman ihmetteli. Stigin kannalta homma päättyi valitettavasti niin, että maaliin tultiin rinnakkain ajanoton näyttäessä Stigille 5 tuhannesosasekuntia huonompaa loppuaikaa. Damnshitcow!

Miika ykkösmutkaan

Miika ykkösmutkaan

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 17; Sijoitus 10; Paras kierrosaika 59,543; YouTube
Miika lähti matkaan tutussa roolissa nostamaan Stigiä joukon perältä – tällä kertaa vihoviimeisestä ruudusta – läpi keskikastin kohti kärkeä. Ja tuttuun tyyliin Miika ajoi taas mahtavan ensimmäisen kierroksen ylittäen maalilinjan ensimmäisen kerran täydessä vauhdissa peräti sijalla yhdeksän. Seurasi puolitoista kierrosta tiukkaa vääntöä keskikastissa kunnes Miika puskettiin tylyn harkitusti nurmikolle mutkan kahdeksan ulostulossa. Kaveri sai tempusta varoituksen, mutta se ei paljon nurmikolla pyöriessä Stigiä lämmittänyt. Onneksi kone pysyi käynnissä ja Miika lähti taas joukon hänniltä takaa-ajoon. Muiden sählätessä omiaan ja yhden ohituksen myötä Big Stigin sijoitus parani nopeasti kolmanneksitoista. Isomman joukon Miika sai kiinni neljä kierrosta ennen maalia ja lähitaistelut alkoivat uudestaan. Toiseksiviimeisellä kierroksella Miikan ohittaessa pääsuoran päässä taas yhden auton, kyseisen auton kuski päätti yrittää kuitata tilanteen kolmannessa mutkassa täysin epätoivoisella yrityksellä (tällekin sankarille liputettiin varoitus). Sehän ei päättynyt Miikan kannalta hyvin ja taas tuli kolme sijaa takkiin. Yhden näistä Miika ohitti takaisin ja viimeisen kierroksen yhdeksännessä mutkassa toteutui oikeus ja kohtuus kun molemmat Miikan kanssa varoituksen arvoisesti kolhineet kolaroivat keskenään Miikan pujahtaessa kummastakin ohi ja ruutulipulle sijalla 11. Loppusijoitus parani vielä pykälällä yhden hylkäyksen myötä. Kisan jälkeen kuski kuitenkin kiehui koko maailman kaiken epärehellisyyden ja tiivistyttyä juuri Tattarinsuolle ja kieltämättä katsomoonkin asti näytti ettei tietyillä kuskeilla olleet tässä kisassa kaikki inkkarit kanootissa..

Yhteenveto

Viidennestä osakilpailusta jäi hieman kaksijakoiset fiilikset sillä missään erässä Stig kuskit eivät tehneet aivan maksimisuoritusta, mutta jokaisesta tuli kuitenkin aivan kohtuullisen hyvät pisteet. Ja kun ensimmäistä kertaa Stigit kampesivat joka erässä top kymppiin ja kun kokonaispisteet sivusivat Stigin ennätystä, ei tulokseen voi olla kovin pettynyt. Mutta sen verran jäi hampaankoloon, ettei aivan täydellisen tyytyväinenkään.

Kierroksia ajettiin uudemmalla autolla yhteensä n.70 (15 lämmittelyt, n.55 kisatapahtumat). Pisteitä tilille tipahti 84 kappaletta ja niillä noustaan fosareiden sarjataulukossa sijalle 17. Huomioitavaa on myös se, että viidennestä osakilpailusta Stig saavutti tiiminä kymmenenneksi eniten pisteitä, mikä on myös uusi ennätys.

Tulokset / Kuvat