Kolmas vuosi toden sanoo. Ensimmäinen kilpakausi meni asioita opetellassa tuloksellisen nousujohteisesti ja toinen huippusuorituksia väläytellen mutta tiimin potentiaaliin nähden ehkä hiukan alisuorittaen. Nyt, kolmannen kauden kynnyksellä, Stig tähtää (taas) päättäväisesti fossiilisarjan top kymppiin.

2011 eka testi

2011 eka testi

Hyvät

Edellytykset suoritusten ja tulosten parantamiseen ovat hyvät. Ensinnäkin kalusto on paremmassa kunnossa kuin koskaan. On kaksi autoa, joilla testikauden avauksessa ajettiin suhteellisen kilpailukykyisiä aikoja. Aikoja merkittävämpää oli ehkäpä se, että autot olivat nopeudeltaan hyvin lähellä toisiaan; eroa oli alle kymmenyksen. Myös moottoreiden, renkaiden ja muun kaluston suhteen, tilanne on huomattavasti paremmin hallussa kuin vuosi sitten samaan aikaan. Itse tiimin toimintaan liittyvä asia mitä on tarkoitus parantaa aiemmasta, on tietynlaisen suunnitelmallisuuden tuominen operatiiviseen toimintaan. Kun kahtena ensimmäisenä vuonna ennen kisastartteja usein paniikkisähellettiin viime hetkessä, että löydettiin sopivat osat autoon ja selvittiin lähtöruudukkoon, niin tänä vuonna tavoitteena on pitää kisapaketti ja siihen kuuluvat osat paremmin kasassa. Esim. kisamoottoria, renkaita, ketjuja, rattaita jne ei turhaan kuluteta testeissä vaan pidetään ne kunnossa itse kisaeriä varten.

Myös kuskitasolla tilanne näyttää hyvältä. Sama voimakolmikko jatkaa luonnollisesti puikoissa ja jos avaustesteistä voi jotain johtopäätöksiä vetää, niin kuskit ovat nopeudeltaan lähempänä toisiaan kuin koskaan ennen. Lisäksi Stigin ”navigaattori”, eli tiedonkeruulaitteisto on päivitetty uudempaan, minkä pitäisi tarjota mahdollisuudet kuskien ajotyylien tarkempaa analysointia varten. Eikä pidä unohtaa myöskään kokemuksen merkitystä. Nyt on tuplasti enemmän kisakokemusta kuin vuosi sitten samaan aikaan ja kun säännöt pysyvät käytännössä entisellään, viime vuosina usein kantapään kautta kerätty tekninen datapankki maksaa itseään tällä kaudella varmasti takaisin.

Terveisiä..

Terveisiä..

Pahat

Ei niin hyvää, ettei jotain pahaakin.. Niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin, Stig kuskeilla on elämää myös karting-ympyröiden ulkopuolella. Siviilielämän rajoitteista johtuen Stig on ehtinyt radalle tasan kaksi kertaa eikä lisätreeneihinkään ole juuri aikaa tallipäälikön (ja kalustonhallitsijan) palatessa kotimaahan juuri kisaa edeltävänä päivänä. Onneksi avaustestit sujuivat sen verran lupaavasti, ettei tilanteesta ole syytä panikoida. Silti, selvää on, että lisätestaus olisi ollut hyödyllistä.

Toinen mainitsemisen arvoinen miinus on yleinen säheltäminen fossiilisarjan sääntöjen ja aikataulujen ympärillä. Kerran jo päätetty rengassarjojen rajoittaminen kahteen settiin per tiimi per kausi kumottiin ja nyt ollaan taas siinä tilanteessa, että raha ratkaisee (ei tietenkään kaikkea, mutta liikaa) ja ne jotka ovat valmiita lunastamaan joka kisaan uuden setin ovat selkeässä etulyöntiasemassa verrattuna pienemmällä budjetilla kilpaileviin tiimeihin. Myös avauskisan ajankohtaa venkslattiin kummallisesti edestakaisin ja se meinasi tuhota totaalisesti Stigin osallistumisen kauden avaukseen. Onneksi kuitenkin päivämäärä lopuksi vakiintui alkuperäiseksi, eli avauskisa kaasutellaan 18.5.

SL8

SL8

Rumat

Jo vuosi sitten suoritettu statistiikka-analyysi kertoo kylmästi mitä tarvitaan. Keskimääräinen sijoittuminen kisaerissä paikoille 6-7. Käytännössä tietysti kärjen tuntumasta startatessa pitää myös kärjen tuntumassa tulla maaliin, jolloin hänniltä lähtiessä ei aivan noille sijoille tarvitse yltää. Kun lisäksi vältämme tekniset ongelmat ja turhat kolarit, niin utopian rajavyöhykkeellä leijuva kympin kärki on täyttä realismia. Bring it on!