Ennakko

Fosarit palasivat kesätauolta pärisemään tutulle Tattarisuon autodromolle. Stig oli breikin aikana käynyt parikin kertaa testaamassa ja kaiken piti olla kunnossa kisaa varten. Lämmittelyssä auto ei kuitenkaan toiminut ihan optimaalisesti ja varsinkin uuden päällysteen saaneessa nelosmutkassa se pomppi kuin rodeohevonen. Siispä kisaamaan lähdettiin hieman epävarmoissa tunnelmissa radan ollessa pienen sateen jäljiltä hieman niljakas.

 

Tero kärjessä avauskierroksella

Tero kärjessä avauskierroksella

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 3; Sijoitus 2; Paras kierrosaika 57.549
Terolla lähtöpaikka kärjen tuntumasta ja tähtäimessä tietysti huipputulos. Kahden epätyydyttävän kisan ja yhden poissaolon seurauksena menohalut olivat valtavat ja se näkyi heti startissa, jossa Tero punnersi itsenä väkisin paalumiehen ulkokautta kiertäen toiseksi ja nelosmutkaan lasketettaessa edelleen kärkeen. Siitä sitten kypärä huurussa karkumatkalle. Nyt ei tarvinnut tehdä mitään muuta kuin ajaa kovempaa kuin muut. Aluksi kaikki näytti erinomaisen hyvältä; vauhti oli kunnossa auton nelosmutkavikuroinnista huolimatta ja ero taakse päin kasvoi. Kuitenkin viidennellä kierroksella tiimi numero 4 oli nostanut itsensä toiseksi ja alkoi supistamaan eroa kärkeen tasaisen tappavasti. Tero tappeli vääjäämätöntä vastaan nakuttamalla jatkuvasti kovia kierrosaikoja haarukkaan 57.8 – 58.1, mutta valitettavasti tuollainenkaan tahti ei riittänyt ja neljä kierrosta ennen maalia sijoitus vaihtui kakkoseksi. Erähopean lisäksi käteen jäi oma ja Stigin uusi kisakierrosennätys (57.549) sekä mukava pistesaalis.

 

Savustartti

Savustartti

Erä 2 / Joni

Lähtöpaikka 12; Sijoitus 6; Paras kierrosaika 58.046
Jonille oli tällä kertaa tilauksessa ohitusharjoittelua kun lähtöpaikka oli 12. Middle Stig ottikin ballistisen startin ja hilasi kolmessa kierroksessa valkoiset haalarinsa sijalle 7. Muutamaa kierrosta myöhemmin sijoitus kohosi kuudenneksi yhden edellä kaasutelleen tiimin päätettyä kisansa nurmikolle. Tässä vaiheessa seuraavaan kisaajaan eteen päin oli reilusti matkaa ja turvaväli taaksepäin kasvoi tasaisesti. Erä näytti jo asettuneen uomiinsa, kunnes jostain mystisestä syystä Jonia lähimpänä edellä ajaneen tiimin vauhti alkoi hyytyä. Joni kelasi eron kiinni viimeisen kierroksen alkumutkiin mennessä, mutta valitettavasti matka loppui kesken. Sitä olisi tarvittu lisää ainoastaan parikymmentä metriä, sillä maaliin autot saapuivat rinnakkain Jonin hävitessä viidennen tilan alle kymmenyksellä.

 

Miika jonon jatkeena

Miika jonon jatkeena

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 11; Sijoitus 8; Paras kierrosaika 57.797
Miikalle jäi hoideltavaksi illan viimeinen lähtö ruudusta 11. Ennen starttia äijä uhosi kampeavansa itsensä neljän joukkoon. Vaan kuinkas kävikään.. Tällä kertaa Miikan lähtö ei mennytkään normikaavan mukaan putkeen, vaan Stig pilotti jäi heti aluksi pahasti pussiin ja joutui viitosmutkassa vielä odottelemaan edessä pyörähtänyttä tekemään tilaa. Avauskierroksella sijoitus säilyi kuitenkin yhdentenätoista. Erän alkuvaiheiden kompositio muodostui sellaiseksi, että kaksi tiimiä karkasi ja sitten tuli peräti yhdeksän tiimin tiivis nippu. Tästä nipusta Big Stig oli poiminut pari kuskia ja kyttäili uusia mahdollisuuksia nostaa sijoitusta kun homma muuttui monta kertaluokkaa hankalammaksi. Kuudennen kierroksen avausmutkassa Miikan yllätti edessä ajavien aikainen jarrutus ja reaktiona siihen Miika voimajarrutti itsensä spinniin. Sijoitus tippui 12:ksi ja se tiivis nippu autoja hävisi horisonttiin. Tässä vaiheessa katsomoon asti välittyi Miikan harmistuksen määrä. Vaikutti siltä, että äijältä meinasi puhjeta umpisuoli päästä ja kirosanat liimautuivat ajovisiirin sisäpintaan. Sisuuntunut Big Stig lähti kuitenkin raivoisaan takaa-ajoon ja nosti itsensä takaisin yhdeksänneksi, mikä yhden hylkäyksen jälkeen parani vielä pykälällä. Jälkeenpäin mies puhisi otsa pettymyksestä pinkeänä ja ymmärtäähän sen, sillä vauhti, josta todistaa oma kisakierrosennätys, olisi kyllä riittänyt parempaankin. Mutta – kokemus on sitä mitä saa kun ei saa sitä mitä haluaa. Miika on nyt yhtä kokemusta rikkaampi..

 

Lippumies

Lippumies

Yhteenveto

Hirveä vauhti. Kaksi henkilökohtaista kierrosennätystä (Tero ja Miika) ja kolmaskin jäi vain yhdeksän tuhannesosan päähän. Silti sijoitukset ainoastaan kohtuullisen hyviä, mutteivät missään nimessä huippuja. Suhteellisen tyytyväinen kokonaistarjontaan pitää silti olla. Kierroksia tiimi kaahasi yhteensä 91 kappaletta, joista 37 lämmittelyssä ja 54 kisaerien yhteydessä. Pistekertymä oli toista kertaa peräkkäin 89 pinnaa. Tällä kertaa ne oikeuttivat kisatapahtumassa sijoitukseen 7 ja nostavat sarjataulukossa Stigin sijalle 11. Tästä eteenpäin onkin sitten vaikeampaa, koska top kymppiin eroa on vielä kymmenisen pistettä ja tiimit siellä keräävät pojoja vähintään samaan tahtiin kuin Stigkin. Mutta täysillä yritetään loppuun asti.

 

Tulokset / Kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *