Kisa-auto, varamoottori

Kisa-auto, varamoottori

Ennakko

Stig saapuu kauden kakkoskisaan epäilyttävän itsevarmuuden sumentamana. Tarkoitus on jatkaa avauskisassa hyväksi havaittua varmasti maaliin kolinat minimoiden -taktiikkaa ja lunastaa taas tuliaisiksi kunnon pistesaalis. Lämmittelyssä kaikki suunnitelmat ja odotukset heittivät kuitenkin häränahteria kisakoneen kieltäydyttyä käynnistymästä. Keskikiivaan ähellyksen jälkeen kone suostui käynnistymään ja kävi iloisesti – kahden mutkan ajan. Ei muuta kuin auto työntäen varikolle ja koneen vaihto superkiivaalla ähellyksellä. Kivaa oli kuin kiirastulessa. Varakone kyllä pärisi mallikkaasti, mutta tämän episodin seurauksena Stig ehti ajaa lämmittelyssä kierroksia tasan nolla, joten ajotuntuma ja säädöt olivat jossain määrin arpapeliä.

 

Erä 1 / Miika

Lähtöpaikka 12; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58,343
Sanovat ettei salama iske kahdesti samaan paikaan. Olivat väärässä. Miika nimittäin lähti avauskisaan keskiryhmästä ja suoritus oli sen verran briljantti, että pakkohan se on yrittää toistaa heti uudestaan. Ja onnistuihan se. Ensimmäiseltä kierrokselta Miika ylitti maalilinjan kymmenentenä ja napsi sitten edellään ajavia yksi kerrallaan kunnes löysi itsensä seitsemänneltä sijalta. Porukkaa oli kuitenkin aivan lähituntumassa sekä edessä että takana, eli peli oli vielä täysin avoin. Tällä kertaa onni oli Stigin puolella kun kaksi veijaria kilkkasivat itsensä ulos taistelusta suoraan Miikan edestä. Kaikki lahjat otetaan vastaan ja Miika kurvaili ruutulipulle lähtöpaikkaan nähden erinomaisella viidennellä tilalla.

 

Tero kolmosruudussa

Tero kolmosruudussa

Erä 2 / Tero

Lähtöpaikka 3; Sijoitus 5; Paras kierrosaika 58,165
Viimeeksi kun Tero ampui kärjen tuntumasta matkaan, tuloksena oli erävoitto. Nyt vähempikin riittäisi, mutta kunnon tulos oli epäilemättä hakusessa. Lähtö meni kohtuullisesti, mutta kolmosmutkassa tuli yksi sija takkiin ja toisen kierroksen lopussa vielä muutama lisää. Eli paremminkin voisi homma sujua. Tero sai kuitenkin pikkuhiljaa otteen kisarytmistä ja epäoptimaalisesti käyttäytyvästä autosta. Seitsemännellä kierroksella yksi kilpakumppani tuli perä edellä vastaan ja Tero painui pääsuoralla ohi viidenneksi. Sen jälkeen armoton puristus päälle, mutta mikään ei auttanut ja ero eteenpäin ei pienentynyt. Vauhti ei yksinkertaisesti tällä kertaa riittänyt enempään ja lopputuloksena oli viides sija. Hieman enemmän oli odotuksissa, mutta turha nuristä kun kaikki edelle ajaneet olivat kierrosajassa mitattunakin nopeampia.

 

Joni valmistautuu

Joni valmistautuu

Erä 3 / Joni

Lähtöpaikka 14; Sijoitus 10; Paras kierrosaika 58,604
Piiiitkästä aikaa oli Jonin vuoro lähteä jälkijoukosta, joten odotettavissa oli tukku hiuksia nostattavia ohituksia pääsuoran päähän. Miikan ja Teron ajaessa poikkeuksellisen puhtaat kisaerät osoittautui Joni tämän kisatapahtuman action maniksi. Kisan ensimmäiset kuusi kierrosta Joni pykisteli vielä sijoilla 13-14, mutta sitten alkoi näyttävä nousuoperaatio, missä Joni ohitteli sekä pääsuoralla että radan takaosissa nipun kilpakumppaneita. Pääosin ohitukset olivat tiukkoja (ainakin pääkatsomossa unohdettiin välillä hengittämisen jalo taito) mutta puhtaita. Tiimin numero 30 kanssa oli kuitenkin enemmän ohjelmaa, kun kyseinen kuski rupesi peittelemään ohitusta vasta siinä vaiheessa kun Joni oli jo rinnalla. Joni vei häirinnästä huolimatta liikkeen vääjäämättä menestyksekkääseen päätökseen, mutta sen verran takapuskuri otti siinä damagea, että vasemman puolen kiinnitys petti ja kyseinen osa alkoi raahaamaan. Onneksi kierroksia oli enää reilut kaksi jäljellä, joten Joni olisi pystynyt ajamaan maaliin vaikka teknistä lippua olisi näytettykin. Lopputulemana oli siis kymmenes sija ja sen mukaiset 25 sarjapistettä.

 

Yhteenveto

Stig ajoi toisen kerran peräkkäin oikein pätevän kisasuorituksen. Apokalyptisestä harjoitussessiosta ja hieman puutteellisesta teknisestä paketista huolimatta tuloksena oli kaksi kohtuullisen hyvää kisaerää ja yksi häikäisevä. Pisteitä kammettiin omaan laariin 85 kappaletta, mikä on muutama vähemmän kuin edellisessä kisassa mutta enemmän kuin yhdessäkään kisassa aikaisempina vuosina. Nälkä kasvaa syödessä ja jano juodessa.. Sarjataulukossa Stigin sijoitus putosi hyvistä pisteistä huolimatta peräti kuusi pykälää sijalle 15 (jaettu 13). Tämä selittyy sillä, että kun kolme huonointa kisaa pudotetaan laskuista ulos, ne tiimit joilla tulostaso on ailahdellut enemmän saavat vähentää huonot eränsä pois. Stigillä ei varsinaisesti ole ollut huonoja eriä lainkaan ja jatkossa jos sellaisia tulee, ne menevät vähennykseen. Monilla muilla vastaavaa pelivaraa ei ole. Jatkamme siis tasaisen hyviä suorituksia ja odottelemme sarjatilanteen korjaavan itse itsensä. Stig kiersi Tattarisuon radan 54 kertaa (kaikki kisaerissä eli nolla lämmittelykierrosta). Ensi kerralla lämmitellään paremmin.

tulokset / kuvat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *