Kupletin juoni: Stig ensimmäistä kertaa Tattarisuon kotikentän ulkopuolella osallistumassa fossiilisarjan ulkopuoliseen kisaan. Perustiedot Kaanaan radasta ja XON cupista löytyvät tästä artikkelista. Stigille kyseessä oli ainoastaan vieraan radan ja kilpasarjan tunnustelu ilman tulostavoitteita ja pääpaino olikin sen mukaisesti rennossa hauskanpidossa eikä otsaryppyisessä kymmenysten nipistämisessä ja pisteiden laskemisessa.

Stig leiri Kaanaassa

Stig leiri Kaanaassa

Lauantai

Vaikka virallinen kisatapahtuma vedettiin läpi sunnuntaina, Stigin osalta viikonloppu oli kaksipäiväinen. Paikalle saavuttiin lauantaina alkuiltapäivästä ja puoli kolmen aikoihin päästiin radalle. Paikalla oli myös joukko muita seuraavan päivän kisaan osallistuvia tiimejä. Kaanaan radan opettelun lisäksi nyt päästiin ensimmäistä kertaa ottamaan tuntumaa Stigin uuteen kilpuriin. Alku oli vähintäinkin lupaava ja uusi auto vaikutti sekä nopeudeltaan että käyttäytymiseltään olevan hyvin lähellä Stigin kisa-autoa, ellei jopa hieman parempi. Varikon konkarit tiesivät kertoa, että Kaanaassa hyvä kierrosaika Raketeilla alkaa 48:lla ja kymmenysosien pitäisi vielä pysyä pienehköinä. Ekoilla stinteillä mentiin vielä hieman 50 sekunnin päälle ja ihmeteltiin radan huimia nopeuksia. Siitä kierrosaikoja hiottiin tasaisen varmasti alaspäin kunnes päivän päätteeksi vuorossa oli tiimin sisäinen shoot-out, jossa panoksena kerskailuoikeuksien lisäksi oli se, että nopein kuski sai kunnian edustaa Stigiä seuraavan päivän aika-ajoissa. Kullakin kuskilla oli viisi kierrosta aikaa tehdä oma noteerauksensa. Ensimmäisenä Joni tykitti taululle ihan kunnioitettavat 49,79. Miika heitti oman vastauksensa heti perään: 49,33. Viimeisenä ajovuorossa Tero ja tuloksena murtautuminen omalle sekuntiluvulle: 48,94. Aika-ajo kuski oli valittu ja ajot ohi lauantain osalta.

Seuraavaksi vuorossa oli kisapaketin kasaaminen. Stig päätyi käyttämään uutta runkoa itse kisatapahtumassa. Päätökseen vaikutti hyvän ajettavuuden lisäksi se, että ykkösautossa oli yksi ratin sakara murtunut. Siitä autosta kuitenkin siirrettiin parhaat osat kisaa varten uuteen autoon, tärkeimpänä rengassetti, joka tarjosi vähemmän käytettynä selkeästi paremman pidon. Kisapaketin kokoamisen ohessa ja varsinkin siitä eteenpäin ilta sujui tiimi henkeä nostattaen rattoisissa merkeissä. Kaanaan varikkoalue oli Stigin lähes eksklusiivisessa käytössä ja upea motorhome tarjosi mainiot audiovisuaaliset puitteet illan viettämiseen ja majoittumiseen. Grillimuona ja asiaan kuuluvat ruokajuomat maistuivat myös..

Valmistelut

Sunnuntain valjetessa ilmassa oli muitakin höyryjä kuin bensasellaisia.. Vähitellen päästiin valmistelurutiineihin ja hoidettiin ilmoittautumiset, katsastukset ja ajajakokous pois alta. Tässä vaiheessa selvisi, että järjestävän seuran diktaattorimaisella päätöksellä Stig ei kilpailisi omalla nimellään vaan pseudonyymin ”The Stig’s finnish brothers” alla. Myös kilpanumero olisi poikkeuksellisesti 177 tutun seiska-seiskan oltua XON cupissa jo varattu. Hyvin nopeasti kävi myös selville, että kuskeille päivästä tulisi tuskallisen kuuma. Lämpötilat Kaanaan helteisessä pätsissä huitelivat jossain saunan tulipesän ja sulan laavan välimaastossa eikä ajohaalarin ja kypärän päälle vetäminen tuntunut juurikaan houkuttelevalta ajatukselta. Ensimmäinen ajotapahtuma oli 20 minuutin vapaa harjoittelu ja siinä ajovuorossa oli Miika. Tarkoituksena oli vain pikaisesti selvittää, että toimiiko edellisenä iltana kasattu kisapaketti ja toimihan se. Ainoastaan rengaspaineita hiukan pudotettiin pidon lisäämiseksi. Mies oli jo lyhyen ajotapahtuman (6 kierrosta) jälkeen kuin uitettu koira, mukaanlukien myös haju. Rata tuntui kuitenkin olevan nopeassa kunnossa kun Miika paahtoi heti 48,669. Tämä antoi jo vähän viitteitä, että itse kisaerissä oli lupa odottaa hurjia kierrosaikoja.

Tero relaa

Tero relaa

Aika-ajo / Tero

Sijoitus 17; Paras kierroaika 48,035
Sitten itse asiaan. Stig tiimin ensimmäinen aika-ajo ja kymmenen minuuttia aikaa iskeä pöytään aika, joka antaisi kohtuulliset lähtöasetelmat ekaan kisaerään. Ja Terohan paahtoi ja paahtui kolmentoista kierroksen ajan minkä pääsi. Tuloksena 48,035, mikä oikeutti 28 kilpailijan joukossa sijoitukseen 17. Ihan kohtuullinen tulos Kaanaan ensikertalaiselta. Tästä oli hyvä jatkaa itse kisaan.

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 17; Sijoitus 17; Paras kierroaika 47,899
Ensimmäiseen erään lähtöpaikat siis määräytyivät aika-ajojen perusteella, joten edessä oli 16 autoa ja takana 11. Suunnitelma oli ottaa ensimmäinen kierros varovasti, yrittää hakea kisarytmi ja toivoa että ruutulippu heilahtaa ennen kuin lämpöhalvaus iskee. Lähdössä tulikin yhden sijan menetys ja myöhemmin ekalla kierroksella meni myös toinen kun radan loppuosan mutkayhdistelmässä kolaroitiin eikä Tero pystynyt kolaria väistämään vaan jysäytti kilpakaverin perään sen verran kovalla vauhdilla, että keula nousi ihan kunnolla ilmaan. Schön! Mitään ei kuitenkaan tuntunut hajonneen, joten ei muuta kuin lusikka pohjaan. Loppukisa sujuikin sitten ihan siististi. Kaksi kaveria tuli selkä edellä vastaan ja niistä Tero painoi ohi. Yksi kisaaja meni valitettavasti päinvastaisen suuntaan tulosluottelossa, joten lopputuloksena oli lähtöpaikkaa vastaava 17 sija. Taskuun jäi myös Stig tiimin viikonlopun nopein kierrosaika.

Joni lähtömuodostelmassa

Joni lähtömuodostelmassa

Erä 2 / Joni

Lähtöpaikka 17; Sijoitus 19; Paras kierroaika 48,397
Ennen toista erää Stigin tekniikkaosasto oli kiireinen kun konekopan kansimutteri oli (taas) irronnut. Nyt Miika askarteli siihen pikavauhdilla kestävämmän ratkaisun ja Joni ehti sopivasti mukaan starttiin. Jonilla päivän ensimmäiset kierrokset olivat suoraan kisan lämmittelykierrokset, joten tuntuma autoon tuli oikeastaan vasta itse kisassa. Lähtö meni kerran uusiksi, mutta toisella yrityksellä päästiin matkaan. Ekalla kierroksella Joni menetti yhden sijan ja muutama kierros myöhemmin vielä toisen. Sen jälkeen 19 paikalta löytyi omaa vauhtia hyvin vastannut rako, jossa Joni kruisaili kuin vakionopeuden säädin päällä loppukisan ajan. Välimatka edessä ajaviin kasvoi hitaasti ja tasaisesti, mutta samoin kävi myös takanatulevien kanssa, joten tiukkoja kisatilanteita ei päässyt syntymään.

Miikan vuoro hikoilla

Miikan vuoro hikoilla

Erä 3 (finaali 1) / Miika

Lähtöpaikka 19; Sijoitus 27; Paras kierroaika 48,006
Miikalle lankesi kyseenalainen kunnia ajaa Stigin osuus ensimmäisestä finaalilähdöstä. Finaalissa tarjolla olleet tuplapisteet olivat Stigille täysin yhdentekeviä, mutta kisapituus oli 15 kierroksen sijasta 20 ja se kuullosti tässä helteessä epäinhimilliseltä. No, loppupeleissä sillä ei ollut merkitystä. Aikasempien erien tapaan ensimmäisellä kierroksella tuli yksi sijoitus takkiin. Muutaman kierroksen jälkeen Miika löysi radalta oman taisteluparinsa, jonka kanssa sijoitukset vaihtelivat toistuvasti edestakaisin. Hauskuus kesti 14 kierroksen alkuun asti, jolloin Miikan tekniikkakorva kuuli hälyyttäviä ääniä konehuoneesta ja parkkeerasi kartin välittömästi radan sivuun. Erän jälkeen kilpuri pikavauhdilla varikolle vika-analyysiin. Ilmeni, että yksi mutteri, jolla pakoputki oli kiinni koneessa oli irronnut ja mennyt läpi vauhtipyörästä. Stigin kisakone oli ainakin tämän kisatapahtuman osalta historiaa. Tässä vaiheessa Stigillä olisi ollut mahdollisuus pikaiseen koneen vaihtoon, mutta tiimi päätti yksimielisesti pakata kamat kasaan ja lähteä uimaan 😉 Kaikki se mitä tältä viikonlopulta lähdettiin hakemaan oli nimittäin jo saavutettu ja nyt oli virkistäytymisen ja kotimatkan aika. Se, että kolme kisaerää jäi näin ajamatta ei haitannut ketään.

Tiimikuva Kaanaasta

Tiimikuva Kaanaasta

Yhteenveto

Stigillä ei XON cupin osakilpailua varten ollut tulostavoitteita, mutta kaikki epä-tavoitteet täyttyivät komeasti. Tarkoitus oli haistella uusia tuulia fosarisarjan ulkopuolella ja nehän haisivat samalle bensan katkulle ja kumin kärylle kuin Helsingissäkin. XON sarjan vauhti katsastettiin ja oma vauhti vieraalla radalla mittautettiin. Lopputuoksena voidaan todeta, että Stig pystyy myös näissä ympyröissä ajamaan uskottavasti keskikastissa, mutta kärkiporukkaan ei ole asiaa. Oikeastaan ainoa negatiivinen yksityiskohta oli parhaan moottorin rikkoutuminen. Kaanaan rata tuli kierrettyä kaiken kaikkiaan 202 kertaa, joista 82 ykkösautolla lauantaina ja 120 uudella kakkosautolla (50 lauantaina ja loput kisapäivän tapahtumissa).

Tulokset / Kuvat Kaanaan viikonlopusta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *