Ennakko

Kesätauon jälkeen taas kisa-auton puikkoihin. 2/3:aa Stigistä kävi opettelemassa ajolinjoja Unkarissa ja nyt testattaisiin kuivaharjoittelun (joka vahvistamattomien huhujen mukaan oli melko kostea, eikä lainkaan kuiva) merkitys käytännössä. Lämmittelyssä auto tuntui hyvältä, mutta kierrosajat eivät säväyttäneet. Luotimme tilanteen korjaantuvan kun alle laitettiin kisarenkaat. Sää tälläkin kertaa kuiva ja aurinkoinen.

Rikos ja rangaistus

Rikos ja rangaistus

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 2; Sijoitus 1; Paras kierrosaika 58,552
Ihan sama sanooko kolmas kerta toden vai puhuuko potaskaa, mutta Teron kolmas lähtöyritys kärkijoukoista oli syytä tuottaa vihdoinkin puhdas kisaerä ja kunnollinen tulos. Lähtö lupaili hyvää ja Tero vänkesi itsensä heti kärkeen ja onnistui pitämään piikkipaikan alkukierrokset. Tämä oli itse asiassa ensimmäinen kerta kun Stig johti fosarikisaa. Takana kuumotti kuitenkin useampikin kuski, jotka halusivat kalifiksi kalifin paikalle. Ensin tiimi numero 23 sukelsi kolmosmutkassa sisältä ohi, mutta Tero kuittasi paikan takaisin saman mutkan ulostulossa. Sitten mutka numero 6 ajettiin usemmankin kerran rinnakkain tiimien 23 ja 17 kanssa, mutta jokaisessa väännössä Stig veti pidemmän korren ja säilytti johdon. Ja sehän kesti maaliin saakka. Sitten ei muuta kuin villit tuuletukset ja punnituksen kautta vastaanottamaan onnitteluja. Ilo vaihtui hyvin nopeasti megapettymykseen, kun tuomaristo lätkäisi Terolle 10 sekunnin aikasakon maalilinjan ylityksen jälkeisestä tuuletuksesta, jossa molemmat kädet irtosivat ratista. Rike oli kiistaton, mutta onneksi jury käsitteli tapauksen uudestaan jälkikäteen ja päivitti rangaistuksen vastaaman rikettä. Eli Stig otti kuin ottikin debyyttivoittonsa ja siihen sekä erityisesti erinomaiseen puolustustaisteluun radalla pitää olla tyytyväinen. Sen verran kirpeä sivumaku jälkipeleistä kuitenkin jäi, että ensi kerralla teipataan kädet rattiin, jalat polkimille, perse penkkiin, kypärä päähän ja turpa tukkoon..

Erä 2 / Joni

Lähtöpaikka 10; Sijoitus 11; Paras kierrosaika 59,074
Jonilla edellinen kisa keskikastista sujui kuin märkä uni ja nyt ohjeena äijälle oli nähdä samaa unta uudestaan. Jonin hikoilutaipumukset takasivat kyllä märkyyden, mutta kolmoskisan kaltaiseen hurmokseen kuski ei tällä kertaa yltänyt. Kelpo suoritukseen kuitenkin. Ensimmäisellä kierroksella Joni nosti itsensä yhdeksänneksi ja sen jälkeen keskikastissa olikin todella kovaa vääntöä, jossa Joni ohitti ja tuli ohitetuksi useamman kerran. Välillä muiden kolhiessa toisiaan ajolinja oli auki kuin Puolan tulli, mutta sitten vastapainoksi toisissa tilanteissa Joni jäi pussiin ja menetti sijoituksia. Loppua kohti Jonin vauhti hieman hyytyi ja ruutulipulle ukko saapui yhdentenätoista.

Miika penetroituu keskikastiin

Miika penetroituu keskikastiin

Erä 3 / Miika

Lähtöpaikka 16; Sijoitus 9; Paras kierrosaika 59,077
Miikan teknisten ongelmien kiintiön luulisi olevan tältä kaudelta täynnä joten vakaa tähtäin oli ruutulipussa ja vieläpä lähtöruutu huomioon ottaen sijoitusta reippaalla kaasujalalla parantaen. Vaan hommapa mutkistui jo kisaa edeltävänä yönä kun Big Stig kehitti itselleen kunnon kuumeen. Viime hetkiin asti oli epäselvää pysyykö mies sen verran tolpillaan, että kykenee kisaamaan. Onneksi mikroautossa istutaan ja äijä on sieltä sitkeämmästä päästä. Miika ei pelkästään kisannut, vaan haastoi edeltä lähteneet ihan tosissaan. Ja menestyksekkäästi. Muutaman kierroksen jälkeen Miika oli sijalla 12 ja ajoi edellä etenevää, tiiviissä nipussa tempoilevaa keskijoukkoa kiinni kuumehouruisella vimmalla. Iskuetäisyydelle päästyään Miika ei kauaa aikaillut ja alkoi raivata tietänsä ylöspäin. Ilmaiseksi kukaan ei tietä antanut ja välillä piti ottaa pari sijaa takkiin, mutta enimmäkseen suunta oli sijoituksissa kohti kärkeä. Komein ohitus tapahtui pääsuoran päässä, jossa edellä kaasutteleva yritti peittää ohituksen valitsemalla sisälinjan. Miika valitsi kuitenkin vielä sisemmän ja vei liikkeen onnistuneesti päätökseen ohitetuksi tulleen kypärän pyöriessä hölmistyksestä 360 astetta joka suuntaan. Maalissa Miika oli yhdeksäs, mikä oli ukon kuntoon nähden erinomainen suoritus. Haalarikin säilyi kaikilta osin valkoisena..

Yhteenveto

Kummallista tämä moottoriurheilu. Vihdoinkin voitto tuli ja sitten se meni vain tullakseen tuomaristopäätöksellä taas takaisin. Ja siinä välissä näytti, että joukon hänniltä startannut kuumeinen kuski ajoi tiimin parhaan sijoituksen. Kokonaistuloksena kauden neljäs kisa oli Stigin vaiherikkaan kilpauran paras: Kaksi erinomaista ajoa ja yksi kohtuullinen.

Kierroksia ajettiin uudemmalla autolla yhteensä n.90 (n.36 lämmittelyt, 54 kisatapahtumat). Sarjapisteitä Stig kirjautti 84 kappaletta (tiimin uusi ennätys) ja ne oikeuttavat 19:teen paikkaan fossiilisarjan nokkimisjärjestyksessä.

TuloksetKuvat