Ennakko

Tukka takana, kausi edessä. Debyyttikisaa edeltävät testikerrat ovat Stigillä olleet määrällisesti vähäisiä, mutta laadullisesti lupauksia herättäviä. Kello on tykännyt kun Stig kuskit ovat polkeneet karttinsa ihan kiitettäviin kierrosaikoihin, joten tunnelmat ovat avauskisan alla suhteellisen positiiviset. Nyt haasteena on kääntää nuo lupaukset konkreettisiksi tuloksiksi. Ainakaan vuoden takainen katastrofi ei toistuisi, eihän..?

Kun kaikki oli vielä hyvin..

Kun kaikki oli vielä hyvin..

Erä 1 / Tero

Lähtöpaikka 4; Sijoitus 16; Paras kierrosaika 57,998; YouTube
Lähtöruudukot tuottava lottokone taisi olla keväthuollon tarpeessa, koska arvottu lähtöjärjestys ei ollut kovinkaan satunnainen. Se nimittäin määräytyi ensimmäisessä erässä A-ryhmän kuuluvien tiimien (mukaanlukien Stig) osalta suoraan viime kauden tulosten perusteella. Niinpä Tero starttasi neljännestä ruudusta ja kaikki edeltä lähtevät olivat sijoittuneet edelliskaudella selkeästi Stigiä korkeammalle. Suunnitelmana oli siis yrittää roikkua nopeiden kavereiden mukana niin tiukasti kuin mahdollista. Startti sujui mainiosti ja kolmosmutkan jälkeen Tero oli jo toisena. Vauhti oli erittäin hyvin kohdallaan, eikä kärjessä ajanut Kartelli karannut minnekkään. Toisaalta myöskään ohituspaikkoja ei auennut – ennen neljännen kierroksen viimeisiä mutkia. Ja siihen sitten romahtikin koko kisa. Ysimutkan kontaktin seurauksena etukate lensi jorpakkoon ja seuraavat kierrokset olivatkin sitten teknisen lipun odottelua. Ja sehän tuli neljä kierrosta myöhemmin. Uusi etukate varikolta ja kierroksen kärkeä jäljessä radalle. Sijoitus oli 17, mutta parani pykälällä yhden kilpailijan hyydyttyä jostain syystä radan varteen. Pelkästään perässä ajelemalla olisi tässä erässä päätynyt helposti kolmanneksi. Mutta eihän tätä hommaa tehdä siksi, että ajellaan perässä.. Tällä kertaa kävi sitten niin, että käsiin jäi ainoastaan tiimin kierrosennätys (siinäkin parannusvaraa vielä runsaasti) ja iso hukattu mahdollisuus. Ja ääretön vit.. harmistus 😉

Tiimi ja torpedouhri

Tiimi ja torpedouhri

Erä 2 / Miika

Lähtöpaikka 13; Sijoitus 18; Paras kierrosaika ?; YouTube
Miika oli viime kaudella osoittanut agressiivisen ohittajan lahjansa, joten herra pääsi heti testaamaan oliko taito tallella. Asenne ainakin oli entisellään ja katsomoon oli viihdyttävää seurata äijän tempoilua alemmassa keskijoukossa. Sitä hauskuutta kesti kuitenkin ainoastaan n. kolmannelle kierrokselle, jolloin viitosmutkassa tapahtui täsmälleen sama kuin vuosi sitten. Jostain selustasta syöksyi jälleen ihmistorpedo yrittäen toivotaan-toivotaan-kahden-ohi-samassa-rysäyksessä tyyppistä ohitusta. Kyseisestä liikesarjasta toteutui ainoastaan rysäys. Miika väisti niin pitkälle ulkokaarteeseen kuin tilaa oli, mutta silti kyseisen ilmaveivin esittäjän menopeli iskeytyi yläviistosta ja tarttui kiinni Stigin kilpuriin. Aikaa kului pari ikuisuutta ennen kuin Miika pääsi jatkamaan. Jälkikäteen hulabaloon aiheuttaja pyysi kyllä reilusti anteeksi, mutta sehän ei juurikaan näy tuloksissa tai pistetaulukossa. Tämän jälkeen Miikalle näytti vielä avautuvan uusi mahdollisuus, kun toimitsijat tajusivat yhden lippupisteen olevan miehittämätön ja keskeyttivät kisan punaisella lipulla. Mekaniikan jumalat olivat kuitenkin Stigin kanssa sotajallalla eikä kartin kone pysynyt enää käynnissä. Se, oliko käyntihäiriön ja kolarin välillä jokin korrelaatio jäi epäselväksi, mutta Miikan osalta leikki jäi joka tapauksessa kesken. Niin kuin Ron Denniskin sarkastisessa nerokkuudessaan totesi: To finish first, you must first finish. Ärsyttävää, mutta totta.. Jostain syystä Miika kierrokset ja ajat eivät olleet rekisteröityneet lainkaan tulosjärjestelmään, joten niitä ei ole ainakaan toistaiseksi tarjolla.

Jonin 2011 debyytti

Jonin 2011 debyytti

Erä 3 / Joni

Lähtöpaikka 11; Sijoitus DQ; Paras kierrosaika 58,573; YouTube
Kakkoserän kisailijoiden vielä kamppailessa radalla, kärrättiin vammautunut Stig kilpuri diagnosoitavaksi. Seurasi paljon intensiivistä ähellystä ja lopulta Joni saatiin lähtöruudukkoon viime tingassa. Kalusto ei kuitenkaan ollut lähelläkään optimikoostumusta tai säätöjä. Siitä välittämättä Joni kamppaili urhoollisesti sijoitusten vaihdellessa enimmäkseen akselilla 10-11. Kovaa vääntöä riitti lähdöstä maaliin saakka ja ruutulipulle Joni saapui rinnakkain kilpakumppanin kanssa. Ajanottojärjestelmä näytti eroa kokonaista viisi tuhannesosaa Jonin vahingoksi, mutta loppupeleissä, eli katsastuksessa, asia renderöityi akateemiseksi Joni+auto yhdistelmän ollessa neljä kiloa alipainoinen. Oli nimittäin käynyt niin, että kun autoa ähellettiin kiirepaniikissa kisakuntoon, ei lisäpainoja ehditty kiinnittää ja päätettiin hoitaa asia lisäämällä vastaava määrä bensaa tankkiin. Tässä prosessissa tapahtui inhimillinen laskuvirhe ja lopputuloksena oli hylkäys. Sekin Stigille ensimmäinen laatuaan. Jatkotoimenpiteinä koko tiimi ottaa kaksi tuntia matematiikan tukiopetusta tai vaihtoehtoisesti suorittaa grilliruualla kuskien massan lisäyksen.

Rakettitieteilijä

Rakettitieteilijä

Yhteenveto

Stigillä on ollut traditiona aloittaa uusi kausi päin helvettiä ja vanhoista tavoista on näköjään hankala päästä eroon. Tälläkin kertaa debyytin tulos oli umpisurkea mahalasku. Todellinen alisuorittamisen maailmanennätys. Jokainen erä meni eri syistä penkin alle. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna ketutus on vieläkin suurempi, koska aineksia olisi vauhdin puolesta ollut vaikka mihin. Toisaalta juuri samasta syystä konkreettista toivoa on ilmassa. Ensi kerralla sitten..

Kisapäivän aikana rata kierrettiin yhteensä n.77 kierrosta, joista 42 kisaerien yhteydessä ja n.35 lämmittelyssä. Käytössä oli uudempi auto. Pisteitä kertyi olemattomat 36 kappaletta ja ne oikeuttavat fosarisarjassa sijoitukseen xx. Sanomattakin on selvää, mikä on suuntana tästä eteenpäin.

tulokset / kuvat